• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

accuzuur op ketting

FOL!!!

MF veteraan
Lid geworden
21 nov 2004
Waarderingsscore
23
Yo,

Mijn zwager had een lekkende accu oid. In ieder geval is er accuzuur op zijn ketting gekomen en hij had het er al over dat een roestplekje ontstond (oid). Kan dit kwaad, of is ff goed schoonmaken en weer insmeren, goed genoeg? Hij zou het lullig vinden als zijn ketting knapt op weg naar TT Assen oid ;)

Dank dank.

Nou is ikke; het zelf niet,eh mijn broer ,zwager, schoonmoeder })

Maar je vraag; dat kan alleen kwaad, als je motor de gehele winter stil heeft gestaan en er continu, op en vaste plek van je keting accuzuur heeft gelekt.

Maar dan nog,even goed controleren, is er wat te zien of de schakels echt ingevreten zijn?

zo ja vervangen.

Maar denk het niet, ketting kan best wel wat hebben hoor,

Nou; zou wel de keting reinigen, en lekker in het vet zetten.

gr toontje hifi :)

Deroest op de ketting aan de buitenkant is niet zo erg. Er zal echter ook wel aan de binnenkant van de ketting wat zuur gekomen zijn, aangezien je o-ringen inmiddels wel weggevreten zullen zijn. (tenminste, je schrijft dat het de hele winter heeft staan druppen) Als dat het geval is, kun je dat aan de buitenkant niet zien, hooguit voelen omdat er een stug stukje in de ketting zit.
Ik zou er zelf geen risico mee lopen en een nieuwe erop (laten) zetten.. Als-ie klapt ben je veel verder van huis..(letterlijk en figuurlijk)

tis geen zoutzuur ;)

Nee... zwavelzuur...... Niet veel beter hoor.... :z

ik maakt mij om de ketting zelf niet zo druk... Maar ik vrees dat de O/X ringen dat niet zo leuk vinden.. controleer die even goed!
Daar ben ik het niet mee eens...
Rubber en kunststof kunnen behoorlijk goed tegen (opgeloste) zuren. Metalen een stuk minder omdat die oplossen en zuur bovendien roestvorming bevordert.

@TS:
In ieder geval: spoelen met veel water (bij alleen vetten blijft het zuur aanwezig en blijft dus ook invreten...), daarna roest verwijderen en goed bekijken. Betreft het slechts oppelvlakkige roest (na verwijderen ziet de ketting er ongeschonden uit) dan is er niets aan de hand en kun je 'm goed invetten en verder gaan, is er wezenlijk materiaal weg dan is vervangen verstandig. In geval van twijfel: Vervangen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan