Achterremklauw

denzell

MF veteraan
21 okt 2008
1.456
308
Goedendag,

Na demontage van mijn achterremklauw stuit ik op het volgende probleem;
Dit is de remklauw in kwestie:



De remblokjes waren versleten, dat was reden voor de demontage.




Ik zag dat de remzuigers oneven naar buiten waren gekomen, wat ook het schuine afslijten van de blokjes heeft veroorzaakt denk ik.

De remkracht was niks op aan te merken, en ook de 2 zuigers gaan allebei netjes (soepel) heen en weer.

Het lijkt er op dat een rubber van een zuiger een beetje verweerd is. De klauw lekt niet, en werkt wel prima.

Moet ik deze reviceren? Bestaan hier setjes voor? Moet de zuiger ook nieuw? Kan ik deze ook zelf afdraaien (eventueel uit staf).

Alvast bedankt voor de reacties!
 
het is normaal dat zo de ene zuiger sneller naar buiten komt dan de andere.
Als er een remblok tussen zit komt de andere zuiger ook als de eerste aanligd.
Maak de zuigers even goed schoon met b.v. fijne staalwol alvorens hem terug te drukken in de cilinder.
 
Moet ik de rubbers nog vernieuwen en zijn deze bij een willekeurige motorwinkel te koop?
Of is dat pas te zien/zeggen als ik de zuigers eruit heb?
Hij lekt nu niet, maar ik geloof dat de zwarte troep rond de randen van de zuigers van de rubbers komen.
 
Alles even los halen en inspecteren/ vernieuwen wat nodig is.
Dat kapotte rubber zou ik meteen ook maar vervangen en de geleiding smeren. Als dat binnenin gaat oxideren schuift de klauw erg moeilijk over de geleiding.

VFR400?
 
Laatst bewerkt:
ik zou de zuigers met scotch-brite even blank schuren en wat remmenvet erop doen

dan lijkt mij de zaak geklaart

dat zwarte komt volgens mij van remstof en ander vuil

zolang de zaak niet lekt en soepel loopt is revisie volgens mij niet nodig

ik zou alleen dat kleine rubbertje van de centrering wel vervangen

en nieuw vet erin doen
 
Heb deze week ook m'n remklauwen gereviseerd. De zuigers gingen niet soepel meer naar binnen waardoor de remblokken bleven aanlopen en ik nu met 1 kromme schijf zit :(

Zie ook het How to topic hierover (linkje)

De revisie set (stofringen, remolie keringen en o-ringen, incl remvet) heb ik bij japparts.nl vandaan. Er zijn wel meer bedrijven die ze aanbieden.

Remklauw uitelkaar, zuigers er uit. Deze weken in remolie en met remmenreiniger schoonmaken, napoetsen met aluminiumpoets (commandant of belgom) Zelfde geld voor de binnenkant van de remklauw. Nieuwe stof-, olie- en o-ringen erin. Wel invetten met remvet. Zuigertjes invetten en er RECHT helemaal induwen. Remsysteem ontluchten en klaar! Zeker een volle middag werk dus.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan