De choke dien je te gebruik als de motorfiets koud is.
Wat bedoel je met de chokeklep open zetten want dat klinkt alsof je dan choke gebruikt?
Ten eerste is 1100 toeren stationair warm wat aan de lage kant, zet hem maar op 1300-1500.
Dan zal die ook beter draaien en kan je makkelijker vertrekken.
Aangezien je geen problemen hebt met warm start zou ik toch zeker eens kijken of het choke circuit goed werkt.
Maar probeer eerst eens om je stationair toerental hoger te zetten.
Dynojetkit en andere luchtfilter geven normaal niet echt problemen voor koudstart en stationair.
Zaten er bij jouw dynojetkit andere sproeiers voor stationair?
Bij mijn stage1 set voor gsx-r750W allesinds niet.
Er is trouwens een testje voor te weten of je stationair ongeveer goed afgestelt staat (jaja via de testbank en een brandstof/lucht verhouding meter is misschien beter maar dit werkt ook).
http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html
Toffe en behulpzame MF-ers,
Ik ben sinds januari van dit jaar in het gelukkige bezit van mijn eerste motor, een GSX 600F uit 2003.Eigenlijk zit ik al vanaf het begin met de volgende vraag:
Als de motor koud is en ik start m, dan doe ik dat met de chokeklep gesloten, naar mijn mening zoals dat hoort bij een koude motor. De motor start eigenlijk altijd direct, loopt op zo'n 900 TPM, maar slaat na een paar seconden alweer af, en krijg ik hem met de chokeklep (deels) gesloten nauwelijks meer gestart. Ik moet dan de chokeklep volledig open zetten (zoals je met een warme motor rijdt), en dan start hij wel weer. De motor is dan echter natuurlijk nog volledig koud, hij heeft nog maar n paar seconden gedraaid. Ik moet dan gewoon een tijdje aan de gashendel hangen om ervoor te zorgen dat ie niet opnieuw afslaat, en als ie wat warmer is loopt ie als een zonnetje (1100 TPM stationair). Ook tijdens het rijden vervolgens nooit problemen, geen haperingen of schokken e.d.
Wellicht een waardevolle toevoeging, er is op de fiets een dynojet kit gemonteerd, mede waardoor hij altijd zo lekker loopt
Uiteindelijk loopt ie dus altijd lekker, en heb het moeilijke starten nooit erg gevonden. Kan het misschien te maken hebben met de dynojet kit, eventueel icm het koude weer van de afgelopen tijd? Of is het luchtfilter aan vervanging toe? Dat laatste lijkt mij vreemd aangezien dit probleem juist bij n koude motor speelt.
Beste
Al nieuwe over de motor?
Dit is inderdaad bij sommige carbs het geval. Maar veel andere carbs hebben geen chokeklep (minder lucht) maar een choke-kanaaltje die juist opengaat als je de choke gebruikt (extra benzine). Als ik dit plaatje zie heeft een katana dit laatste ook.Bij het warmer worden van de motorfiets schuif je normaal gesproken de hendel dan weer wat terug, tot ie weer helemaal van de choke af is. De chokeklep staat dan helemaal open.
Bij een koude motor verdampt de benzine moeilijker, en daarom wil je een rijker mengselIk heb nauwelijks verstand van dit soort zaken, maar ik dacht dat dit het principe is. Bij een koude motor condenseert de benzinedamp namelijk, en wil je dus minder luchttoevoer voor een rijker mengsel.
Jouw probleem lijkt mij idd een mengselprobleem. Controleer eerst eens je luchtfilter, de carterontluchting komt ook uit bij het luchtfilter volgens mij, kan ook een hoop vettigheid / troep doorheen komen.
Dit is inderdaad bij sommige carbs het geval. Maar veel andere carbs hebben geen chokeklep (minder lucht) maar een choke-kanaaltje die juist opengaat als je de choke gebruikt (extra benzine).
Ik heb zelf de GSX 750 F van 1994, bij mij is het starten met de choke. Dan stationair laten draaien, toerental loopt langzaam op en als deze ca. 4000 rpm wordt doe ik ineens de choke dicht en speel dan een klein beetje met het gas. Op deze manier kan ik normaal wegrijden en is de choke-procedure het kortst. Steeds een stukje dichtzetten werkt in mijn ervaring minder prettig.