Afstellen 2-takt ktm 300 1993

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.579
65
Bakkeveen
Beste mensen,

Ik heb een vraag over het afstellen van een twee takt. Heb me aardig ingelezen maar kom er niet uit. Ik heb een ktm 300 uit 1993 en ben deze aan het opknappen. Blok heb ik gereviseerd (alles schoongemaakt, lagers vervangen versnellingsbak, lagers krukas vervangen) en de motor is netjes gemaakt alleen kom ik er bij de carburateur niet uit. De motor loopt goed en trekt goed tot het laatste kwart. Hier stottert hij en trekt hij niet door. Nou kom ik uit dat dit de hoofd sproeier moet zijn (volgens internet). Nou heb ik van 160 tot 185 erin gehad maar het blijft het zelfde. De motor blijft stotteren op het laatste stukje gas. Wat mij ook opvalt is dat de motor vreselijk veel benzine neemt. Dit vertekent misschien ook wel wat omdat de sproeiers elke keer gewisseld worden en dat dan de vlotter leeg gemaakt wordt. Wie weet wat er aan de hand is?
Ik heb ook er een nieuw membraam ingezet en een nieuwe bougie
 
Bobine of ontstekings unit. Zit waarschijnlijk nog zo'n ouderwetse motoplat rood kunststof ontsteking op en die gaan vaak stuk.
Alle keerringen van de krukas ook vervangen neem ik aan?
Uitlaat niet dicht gekoold?
 
Is je bougie ook zwart?

Hoeveel olie meng je door de benzine?
Mijn Ktm liep het best met 1 op 60 smering, 1 op 50 starten die moeilijker en, werd de bougie zwart. nog rijker smeren en, hij ging stotteren.

Heb je aan de powervalve instelling gezeten en, dan bedoel ik niet de veer instelling maar de
( Z dimension)
als die niet goed staat afgesteld krijg je rij problemen.


2 takt verbruikt gewoon meer, ik ree met me Ktm 300 als ik hard ree 1 op 8 en, al ik rustig ree max 1 op 10 op de weg.

De grootste sproeier waar ik mee kon rijden zonder gestotter was 180.
met een pro circuit platinum 2 pijp erop.


Met een dpm pijp kon er max een 170 sproeier in zonder gestotter .

Dat was met een 38 mm carb.
Bouwjaar 2003
 
Laatst bewerkt:
Keerringen krukas ook vervangen. Dit omdat deze elke keer eruit gingen doordat de lagers kapot waren. Hoe ontkool je een uitlaat? En waar koolt deze meestal dicht? Hoe controleer ik de ontsteking/bobine?
 
Ik heb wel de power valve eruit gehad. Deze heb ik helemaal schoongemaakt en er weer ingezet. Is mijn eerste twee takt dus wist niet wat de z dimension was maar dat houdt in dat de hem op een bepaalde manier afsteld op zijn maximale opening? Waar kan ik deze vinden en moet je cilinder er af om dit op te meten?
 
Ik heb wel de power valve eruit gehad. Deze heb ik helemaal schoongemaakt en er weer ingezet. Is mijn eerste twee takt dus wist niet wat de z dimension was maar dat houdt in dat de hem op een bepaalde manier afsteld op zijn maximale opening? Waar kan ik deze vinden en moet je cilinder er af om dit op te meten?

Ja je moet de afstand meten van bovenkant cilinder tot onderkant power halve.
Dan moet de cilinder eraf

Een andere optie is de cilinder laten zitten en, net zolang de powervalve verstellen tot die goed rijd.
De verstelling ziet aan de buitenkant achter de deksels.
Dit is wel minder nauwkeurig en, het kost veel tijd.

Er staan meestal merktekens op de tandwielen zodat die ongeveer goed staat , daarna ga je en fijn tunen met de eindstop of hoe dat ding ook mag heten.
 
Ja je moet de afstand meten van bovenkant cilinder tot onderkant power halve.
Dan moet de cilinder eraf

Een andere optie is de cilinder laten zitten en, net zolang de powervalve verstellen tot die goed rijd.
De verstelling ziet aan de buitenkant achter de deksels.
Dit is wel minder nauwkeurig en, het kost veel tijd.

Er staan meestal merktekens op de tandwielen, die moeten tegenover elkaar staan zodat die ongeveer goed staat , daarna ga je en fijn tunen met de eindstop of hoe dat ding ook mag heten.
 
Haal de cilinder er wel even af, zover werk is dat ook weer niet. Maar ik kan alleen van een 300 vanaf 2001 vinden dat die 46mm moet zijn. Weet iemand wat die van de gene van 1993 moet zijn?
 
Hoe ontkool je een uitlaat? En waar koolt deze meestal dicht?

over heel de binnenkant in princiepe een gelijkmatige laag. hoe kleiner de diameter hoe groter het effect op de doorstroming.
hoe warmer het deel van de uitlaat, hoe meer er aan zelfreiniging gedaan wordt (de header is zo warm dat die uit zichzelf schoon brandt). het is dus het allerlaatste deel van de eindconus en de taillepijp die problemen geven en kunnen dicht koeken.

er zijn er die het vuil met allerhande zuren oplossen, ik stook een uitlaat altijd roodgloeiend met een gasbrander (een grote met gasfles, geen "sudo-gasbranderke") zodat het weg brandt, regelmatig uitlaat eens een goede tik geven, komen er heelder brokken tegelijk los.
 
Ik hoor veel dat die ontsteking en SEM niet goed is en vaak problemen geeft. Weet iemand ook hoe je controleert als deze nog goed is? Kan je deze bijvoorbeeld doormeten oid? En over het afstellen, wat zegt 1.2mm (13,5 graad)BTDC en hoe stel je deze af?
 
Ik hoor veel dat die ontsteking en SEM niet goed is en vaak problemen geeft. Weet iemand ook hoe je controleert als deze nog goed is? Kan je deze bijvoorbeeld doormeten oid? En over het afstellen, wat zegt 1.2mm (13,5 graad)BTDC en hoe stel je deze af?

Je kunt hem vast doormeten. Waardes even opzoeken in het werkplaatshandboek of op intnet zoeken.

Afstellen is volgens mij niet mogelijk misschien de kun je de grondplaat iets verdraaien maar verder niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan