• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Afstellen carbs honda cb250n

CopperCAT

MF'er
Lid geworden
7 mei 2007
Waarderingsscore
0
Ik ben nu eindelijk zo ver gevorderd met mijn cb dat ik de motor een eerste keer kon starten. Eerst een minuutje met de startmotor de olie rondgedraaid en daarna wou hij na +-2sec starten.

Het probleem is ik constant gas moet bijgeven om hem draaiend te houden. Ik schat dat ik hem onder 1800-2000 rpm niet kan laten draaien, daaronder vertraagt hij tot hij uitvalt.

Aan de carbs is er enkel een pilot-schroefje, en die heb ik nu 4 halve toeren uit gedraaid.
De bougies zijn NGK DR8ES-L, hieronder van beide een foto na een kleine test daarnet:

De bovenste foto is van de rechtercylinder. Ik denk dat zijn uitlaat ook iets warmer is dan de linker.

rechtse_cyl.jpg

linkse_cyl.jpg

Wat kan ik nu best eerst doen? Alle tips zijn welkom, ik leer graag bij :)

Moeilijk te zeggen zo, in elk geval wel een paar vragen:

Is die 4 slagen uit de standaard afstelling van de carburateurs?
Compressie ok?
Nokkenas op tijd?
Uitlaat nog een beetje gasdicht? (op die grote gaten aan de achterkant na dan ;) )

Moeilijk te zeggen zo, in elk geval wel een paar vragen:

Is die 4 slagen uit de standaard afstelling van de carburateurs?
Compressie ok?
Nokkenas op tijd?
Uitlaat nog een beetje gasdicht? (op die grote gaten aan de achterkant na dan ;) )

* De 4 slagen had ik ergens gelezen, maar ik vindt het nu niet meer terug. In het Haynes wphb staat niets daarover.

* De compressie lijkt wel goed (heb oa nieuwe zuigerveren geplaatst en cylinder is gehoond), en de nokkenas ben ik 100% zeker van.

* Ik had wel die ringetjes tussen de uitlaatbochten en het blok vergeten steken. Dat heb ik nu opgelost. De pilot screw van de linkse cylinder heb ik wat verder open gedraaid zodat die wat armer zou draaien, en nu wil 'ie ongeveer stationair draaien op 1500-1700 rpm. *O*

De kleppen maken nog een hels lawaai. Het deksel trilt zo hard dat er olie van tussen het afsluitrubber komt :/
En dat brengt me weer bij een vraag van vorige week:
Met wat wringen kan ik altijd een iets bredere voelermaat tussen de klep"stoters" krijgen, moet ik dat zien als "ertussen" of "gaat niet"?

Laatst bewerkt:
Kleppen horen geen hels lawaai te maken! Raken ze niet toevallig de zuiger:? (kun je denk ik wel zien met een lampje door het bougie gat als de zuiger boven staat)

De voelertje moeten er eenvoudig tussendoor geschoven kunnen worden. Als je kracht moet zetten is het te krap.

Kun je de ontsteking nog nameten met een stroboscooplamp?
En er zit toch ook een stationairschroef op die carburateurs om hem iets omlaag te zetten?
En de choke heb je wel nodig bij een koude start? En blijft deze niet hangen?

Kleppen horen geen hels lawaai te maken! Raken ze niet toevallig de zuiger:? (kun je denk ik wel zien met een lampje door het bougie gat als de zuiger boven staat)

De voelertje moeten er eenvoudig tussendoor geschoven kunnen worden. Als je kracht moet zetten is het te krap.

Kun je de ontsteking nog nameten met een stroboscooplamp?
En er zit toch ook een stationairschroef op die carburateurs om hem iets omlaag te zetten?
En de choke heb je wel nodig bij een koude start? En blijft deze niet hangen?

Ik heb de kleppen net wat strakker gezet en het lawaai is wat verminderd vind ik. Ik denk niet dat de zuiger de kleppen raakt, maar ik zal dat zodadelijk nog eens checken.

Voor de ontsteking, ik heb daar geen lamp voor, maar daar is volgens het wphb niks aan bij te stellen (enkel CDI-blokje kan vervangen worden). Op het vliegwiel zit een "CDI-pickup" nokje, en dat is het. Is er misschien nog een andere manier om de onsteking na te gaan?
Als ik het gas open draai, versnelt hij wel direct. Veel hoger dan 6000 rpm heb ik nog niet getest.

De choke is eigenlijk niet nodig om te starten. Twee-drie seconden start drukken, een dot gas en hij draait. Maar ik moet dan wel constant de gas klein beetje open houden zodat 'ie op die 1500 rpm blijft draaien. Gas lossen en 5 sec later valt hij stil.

stationair toerental kan je gewoon instellen met de zwarte plastic schroef onder de carburateurs.
de klepspeling van zo'n ding moet heel klein zijn.
iets van 0.08mm, staat in je boek.
staat de kleptiming goed na het monteren van de kop? merktekens.
stel je kleppen op het juiste tijdstip? beide kleppen gesloten (compressieslag).

hoe je stationair luchtmengsel en synchroon moet stellen staat ook in je boek.
stationar mengsel is vast geen 4 slagen, normaal 1.5 of 2 slagen als basis.

stationair toerental kan je gewoon instellen met de zwarte plastic schroef onder de carburateurs.
de klepspeling van zo'n ding moet heel klein zijn.
iets van 0.08mm, staat in je boek.
In mijn wphb staat 0.12 in en 0.16mm uit. Ik heb van iemand gehoord dat een bereik van 0.08-0.12 (zoals jij zegt) en 0.12-0.16 goed is. Misschien kan ik ze dus nog wat strakker zetten...
staat de kleptiming goed na het monteren van de kop? merktekens.
stel je kleppen op het juiste tijdstip? beide kleppen gesloten (compressieslag).
De timing ben ik heel zeker van, en altijd TDC bij het stellen vd kleppen.
hoe je stationair luchtmengsel en synchroon moet stellen staat ook in je boek.
stationar mengsel is vast geen 4 slagen, normaal 1.5 of 2 slagen als basis.
Echt, dit staat er niet in. Best wel vreemd. Enige wat er wel in staat is:
"Draai beide stationaire stelschroeven evenveel uit of in, totdat de motor met
een zo hoog mogelijk toerental regelmatig draait. Stel met de gasklepaanslagschroef het
toerental van de motor bij totdat deze met 1100-1300 t/m , volgens de toerenteller, draait"

Ik ben eens volledig opnieuw begonnen met 3 slagen eruit, maar toen stikte/verzoop ie bijna. Na wa regelen kom ik weer op 4 slagen uit, en het toerental 1200-1400 rpm.
De linkerbougie was toen volledig matzwart en de rechter nat (er komt ook minst lucht uit de rechteruitlaat). Dus dat zou willen zeggen dat ik nog wat verder mag opendraaien?

Ik heb nog een poging gedaan een filmpje te maken van die laatste test, http://www.megaupload.com/nl/?d=RSWXDVW8
Dode link (17MB).
Dat lijkt me wel redelijk voor een nog koude motor?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan