Afstellen koppeling Suzuki GSX 600F

het afstellen is niet heel moeilijk, tenminste in mijn ervaring.

hoe ik mijne heb gedaan is eerst aan de stuur kant de koppelingstelschroef helemaal dicht draaien zodat je speling krijgt op de kabel. daarna ga je hem afstellen aan de kant van het wormwiel, hier zit een rubbere dop, als je deze er af haalt zie je de stelschroef. als eerste draai je de zekering bout er van af (of stukje los) hierbij kan het zijn dat je de stelbout moet vasthouden met een schroevendraaier. daarna draai je de stelschroef aan tot je weerstand voelt. als je weerstand voelt draai je ongeveer 1/8 slag terug. daarna de zekeringsbout er weer op (en tegelijk weer de stelschroef vast houden anders staat hij niet meer goed)
daarna kun je altijd nog fijner afstellen bij het stuur met de koppelingstelschroef.

zo heb ik het gedaan en was denk ik nog geen 5 min werk.

mochten mensen hier nog tips over hebben hoor ik het graag, want ben namelijk geen pro
 

links naast 27 zit het hendel dat vast hangt aan het wormwiel. heel het wormwiel kan je zelfs uiteen halen en in een foute positie terug monteren, dan krijg je het nooit goed.
maar zelfs al is het niet uiteen geweest, dan nog moet je eerst de kabel juist regelen VOORDAT je de stelvijs in het wormwiel gaat regelen : namelijk de hoek tussen het hendel en de kabel moet iets kleiner zijn dan 90° (from memory +/- 10° kleiner).

als je zelf ooit de manual had gelezen, had je dit geweten en had je wel gesnapt wat ik bedoelde, ipv nu te denken dat ik als een idioot zat te verwijzen naar een hendel op het koppelingsdeksel aan de rechterkant van het blok

en wat jij misschien arrogant vindt, noem ik kort en to the point zonder blah-blah-blah.
;)
 

links naast 27 zit het hendel dat vast hangt aan het wormwiel. heel het wormwiel kan je zelfs uiteen halen en in een foute positie terug monteren, dan krijg je het nooit goed.
maar zelfs al is het niet uiteen geweest, dan nog moet je eerst de kabel juist regelen VOORDAT je de stelvijs in het wormwiel gaat regelen : namelijk de hoek tussen het hendel en de kabel moet iets kleiner zijn dan 90° (from memory +/- 10° kleiner).

als je zelf ooit de manual had gelezen, had je dit geweten en had je wel gesnapt wat ik bedoelde, ipv nu te denken dat ik als een idioot zat te verwijzen naar een hendel op het koppelingsdeksel aan de rechterkant van het blok

en wat jij misschien arrogant vindt, noem ik kort en to the point zonder blah-blah-blah.
;)


links naast 27 zit het hendel dat vast hangt aan het wormwiel. heel het wormwiel kan je zelfs uiteen halen en in een foute positie terug monteren, dan krijg je het nooit goed.
maar zelfs al is het niet uiteen geweest, dan nog moet je eerst de kabel juist regelen VOORDAT je de stelvijs in het wormwiel gaat regelen : namelijk de hoek tussen het hendel en de kabel moet iets kleiner zijn dan 90° (from memory +/- 10° kleiner).

als je zelf ooit de manual had gelezen, had je dit geweten en had je wel gesnapt wat ik bedoelde, ipv nu te denken dat ik als een idioot zat te verwijzen naar een hendel op het koppelingsdeksel aan de rechterkant van het blok

en wat jij misschien arrogant vindt, noem ik kort en to the point zonder blah-blah-blah.
;)

Jij had het over de hendel aan de koppeling, en nu zeg je dat je daarmee de bediening aan de andere kant van het blok bedoelde?
 
Ik dacht laat ik maar niet over het wormwiel beginnen.....

:')

Eerst speling op de kabel stellen, als het dan nog niet werkt kun je met het wormwiel aan de gang.
 
Even voor de goede orde. Aan de koppeling valt helemaal niets te stellen. Dat is gewoon een stapel gevoerde en stalen platen op elkaar in een behuizing en op spanning gehouden door een aantal lineare veren of een diafragma veer.
Zo hebben we dat ook weer uit de lucht.
Je kan alleen het bedieningsmechaniek stellen en/of de vrije slag op de koppeling hevel.
Tenminste bij een mechanisch bediende koppeling.
 
Wormwiel kun je toch stellen van buitenaf achter die rubberen dop?

Al merk ik er geen verschil mee :)

Hoe werkt dat wormwiel dan en wat doet het instellen ervan?

De bedieningshevel meer bereik geven ofzo?

Ik heb er aan zitten draaien maar merk geen verschil maar wel nieuwsgierig ;)
 
Als je de kabel helemaal los stelt, en je draait de platkopschroef midden in het wormwiel met de klok mee, zal deze op een gegeven moment niet verder draaien.
Op dat moment zit je tegen de koppelingsstift, draai de schroef een halve slag (zo uit mijn hoofd) terug.
Nu heeft het wormwiel de juiste vrije slag, hierna stel je de kabel af.
Zo heb je zekerheid dat de volledige slag kan worden gemaakt.
Dat wormwiel mankeert bijna nooit iets aan trouwens.
 
wormwielen zetten draaiende beweging om in laterale beweging.
je moet altijd eerst het hendel in de juiste positie zetten omdat net zoals in een kruk-drijfstang mechanisme niet elke graad verdraaing dezelfde verplaatsing oplevert (in ODP of BDP zal je een zuiger amper zien bewegen bij 1° verdraaing, draai de krukas 90° verder en je zal iedere zuiger zien bewegen bij de volgende graad verdraaing-hoeveel hangt af van slag en drijfstang). je hebt maximale verplaatsing als het hendel haaks staat, dus moet je bij ontkoppelen beginnen voor de haakse positie en eindigen bij ongeveer eenzelfde aantal graden erna.

en dus eerst hendel goed zetten en dan pas de stelschroef bij regelen.
 
Die uitleg begrijp ik niet goed overigens na meermaals lezen :)

volgens de sm moet de hendel (om het even simpel te houden) een hoek van 90° maken met de kabel. stel nu dat je de hendel een hoek van 160° laat maken met de kabel (bijna in het verlengde dus). als je in beide situaties aan de kabel 1cm trekt, gaat bij 90° de hendel pakweg 25° verdraaien, en bij 160° misschien amper 5°. immers : verder dan het hendel en de kabel op 1 rechte lijn krijg je ze niet.

of, maw : niet elke graad verdraaing levert dezelfde verplaatsing op (zuigerverplaatsing in een kruk-drijfstang mechanisme, of in dit geval verplaatsing van de drukstift om de koppeling voldoede vrij te krijgen). als je vanuit een foute beginpositie begint te regelen (grotere hoek dan voorgeschreven tussen hendel en kabel) verlies je dus drukstift-verplaatsing die je nooit meer terug krijgt met de kabel regeling.

nu duidelijker ?

als je naar dit filmpje kijkt, zie je duidelijk dat de zuiger veel meer afstand aflegt als de slag en drijfstang +/- een hoek van 90° maken, dan dat hij in ODP of BDP staat, per graad verdraaing.

 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Dank voor al jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de versnellingen goed kunnen afstellen, met name met behulp van Jeroen. Alleen lukt het me niet om de koppeling zelf in zijn vrije stand te krijgen. Bij het in knijpen van de hendel ontkoppelt deze niet als hij in een versnelling staat? Wie kent dit euvel en kan mij verder helpen?
 
Dank voor al jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de versnellingen goed kunnen afstellen, met name met behulp van Jeroen. Alleen lukt het me niet om de koppeling zelf in zijn vrije stand te krijgen. Bij het in knijpen van de hendel ontkoppelt deze niet als hij in een versnelling staat? Wie kent dit euvel en kan mij verder helpen?
ik roep als eerste: 'motorolie'. koppelings platen blijven teveel kleven.
 
Ik heb ook een gsx600f die bij koude start plakkende platen heeft.
Andere olie heb ik ook al geprobeerd, zonder succes.
Ik heb hier verder nog niets aan gedaan, ik start m altijd in de eerste versnelling en dan komen de platen meestal meteen los.
Heb de koppeling ook al eens open gemaakt, gevoerde platen zijn nog dik genoeg.
Mijn gevoel zegt dat het bij mijn gevalmet of de ingeslagen korf of met de stalen platen te maken heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan