afstellen stationair schroef per carburateur

Knoem

MF'er
29 sep 2005
244
14
voorschoten
Is er hier iemand die mij hier vertellen hoe ik de stationair stelschroef afstel welke op de carburateur zit, zie rode pijl
Ik heb deze moeten vervangen omdat de O-ring lekte.

carb xj900.png

Later las ik ergens dat bij het verwijderen van de schroef de kritische afstelling wordt opgeheven.
De tip om het aantal slagen te tellen las ik later :(, maar ik vind niet 123 terug wat dan wel.

een mogelijkheid is om een van de andere drie ook te verwijderen maar dan wel het aantal slagen te tellen en te markeren.
Dan zou ik dat moeten aanhouden. Maar ik vraag mij af of er geen andere methodes zijn.

Overigens heb ik de carburateurs niet gedemonteerd.

het gaat om een Diversion XJ900 uit 2003
 
Ze staan wss alle 4 op dezelfde stand.

1,5 volledig rondje uit...

Specifications *
Engine size:
892
Cylinders:
4
hp/kW:
90/66
Vehicle weight (kg):
276
Seat height (mm):
780
Valve clearance (intake):
KALT 0,11-0,15 MM
Valve clearance (exhaust):
KALT 0,16-0,20 MM
Engine idle speed:
950-1050 U/MIN
Carburettor air screw:
1,5 AUSDREHUNGEN
Tyre pressure (front):
2,3 (2,5) BAR
Tyre pressure (rear):
2,5 (2,9) BAR
Spark plug 1:
NGK DPR8EA-9
Spark plug 2:
NGK DPR8EIX-9
Electrode gap:
0,9 MM
Fork tube diam.:
41 MM TELEGABEL
Chain/Final drive:
KARDAN
Capacities *
Fork oil per rod:
441 ML SAE 10W
Engine oil w/o filter:
3,2 L SAE 10W40
Engine oil with filter:
3,4 L MIN. API SE
Brake fluid:
DOT 4
Final drive oil:
200 ML SAE 80 GL-4
Fuel:
24,0 LITER
Coolant:
LUFTGEKÜHLT
 
Ff zeiken... Het is een mengselschroef, hiermee stel je de mengverhouding af tussen lucht en brandstof.
Stationair regel je met de witte stelknop in het midden tussen de carbs op de foto in het eerste bericht.

Om te checken of de mengverhouding redelijk is, kun je kijken naar je bougies, er zijn kleurenkaarten online te vinden waarmee je kunt vergelijken of die mengverhouding te rijk/te arm staat.
 
Laatst bewerkt:
Ff zeiken... Het is een mengselschroef, hiermee stel je de mengverhouding af tussen lucht en brandstof.
Stationair regel je met de witte stelknop in het midden tussen de carbs op de foto in het eerste bericht.

Om te checken of de mengverhouding redelijk is, kun je kijken naar je bougies, er zijn kleurenkaarten online te vinden waarmee je kunt vergelijken of die mengverhouding te rijk/te arm staat.
Ik denk dat je met die bougietinten een andere diagnostiek aanroert, die is voor vollast, de mengselschroef is voor het alleronderste toerengebied
 
Ik heb deze moeten vervangen omdat de O-ring lekte.
Wat heeft jou doen concluderen dat de O-ring lekte :? dat ensemble zit onder een kapje, is geseald, zegmaar, komt geen benzine bij en beweegt niet. Dus je moet van hele goede huize komen om daar van buitenaf een lekkage te kunnen constateren. De O-ring is er om af te sluiten maar de schroefdraad is zo lang en fijn dat die 99% van die functie op zich neemt. Wellicht is het een idee dat je iig een nieuwjaarslot koopt
 
Ik weet het inderdaad niet 100% zeker. Ik heb de motor gekocht van een particulier. Bij het leeg laten lopen van de carberateurs viel mij op dat er bij die ene carberateur dus een druppel benzine hing daar waar de stel mengschroef zit. De andere waren allemaal droog.
Op het blok zelf zag je ook dat het al wat langer had gelekt.
Maar een lot kopen kan nooit kwaad ind 😀
 
Vond hier nog een filmpje, carberateur is net ff anders maar het principe is het zelfde.


Ik ben er ff uit geweest qua motorrijden en onderhoud. Kleppen stellen en synchroniseren,remrevisie, voorvork revisie, balhoofdlagers vervangen en de vloeistof vervangen heb ik al eens gedaan. Maar een carberateur revisie staat nog niet in het rijtje.

De motor heeft nu 41.000 gelopen. De bougies geven het beeld dat die nu te rijk is afgesteld. Ik ga eerst maar eens de Kleppen stellen. Bougies vervangen en dan de carberateurs synchroniseren.
Dan eens kijken hoe bougie beeld dan is. En daarnaast kijken of er geen lekkage is bij de carberateurs. Of is het wijs om dan toch direct maar de carberateurs te laten reinigen ( ultrasoon) en vervolgens zelf weer opnieuw op te bouwen?
 
Vond hier nog een filmpje, carberateur is net ff anders maar het principe is het zelfde.


Ik ben er ff uit geweest qua motorrijden en onderhoud. Kleppen stellen en synchroniseren,remrevisie, voorvork revisie, balhoofdlagers vervangen en de vloeistof vervangen heb ik al eens gedaan. Maar een carberateur revisie staat nog niet in het rijtje.

De motor heeft nu 41.000 gelopen. De bougies geven het beeld dat die nu te rijk is afgesteld. Ik ga eerst maar eens de Kleppen stellen. Bougies vervangen en dan de carberateurs synchroniseren.
Dan eens kijken hoe bougie beeld dan is. En daarnaast kijken of er geen lekkage is bij de carberateurs. Of is het wijs om dan toch direct maar de carberateurs te laten reinigen ( ultrasoon) en vervolgens zelf weer opnieuw op te bouwen?
En hoe is het luchtfilter?
 
Geen idee, ik moet de tank er nog afhalen zodat ik erbij kan. Hij staat nu in de schuur en in maart ga ik er verder mee aan de slag. Ik heb er op proef gereden en dat was verder goed voorzover ik dat kan beoordelen:)
Ik zal tzt een project topic openen en dan deel ik mijn bevindingen en uitdagingen:)
 
Ff zeiken... Het is een mengselschroef, hiermee stel je de mengverhouding af tussen lucht en brandstof.
Stationair regel je met de witte stelknop in het midden tussen de carbs op de foto in het eerste bericht.

Om te checken of de mengverhouding redelijk is, kun je kijken naar je bougies, er zijn kleurenkaarten online te vinden waarmee je kunt vergelijken of die mengverhouding te rijk/te arm staat.
En om dan verder te zeiken, stationair mengsel ga je noooooooit op de bougiekleur kunnen afstellen.
 
Ff wat verduidelijking voor mij; is stationair apart in te stellen qua mengverhouding bij deze carbs? Of is de mengschroef sowieso alleen voor stationair/lage toerentallen? Want dan is mijn algemene kennis voor carburateurs niet toereikend...
 
Iedere carburateur heeft zijn eigen afstelling, drama. Dus op iedere carb zit een stationarmengselschroef, de Pilot Air schroef en een stationair sproeiertje. Daarnaast moet je dan synchen zodat de 4 cilinders allemaal stationair lopen... Ik denk dat van de 17 viertakten die ik heb er 17 op drie cilinders lopen, stationair. Die afstelling moet dan met vacuummeters maar als je bijvoorbeeld cilinder 3 afstelt beinvloedt dat weer 4, het zelfde met 2, die beinvloedt 1
De volgorde van afstellen bij een Dramaha is dan ook 2 - 1 - 3 - 4, en daarna nog 20 keer om er achter te komen met de Flir dat er een bocht koud blijft :(
 
Laatst bewerkt:
Ff wat verduidelijking voor mij; is stationair apart in te stellen qua mengverhouding bij deze carbs? Of is de mengschroef sowieso alleen voor stationair/lage toerentallen? Want dan is mijn algemene kennis voor carburateurs niet toereikend...
De mengsel schroef heeft idd enkel invloed bij de lage toerentallen (eigenlijk lage hoge vacuüm).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok thanks! Dat wist ik niet. Ik ging er van uit dat het voor de algemene mengverhouding was. Maar de rest van het toerenbereik is dan qua mengverhouding alleen te veranderen door vervangen van sproeiers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan