afstellen windscherm

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
NU het zeer warme weer aanhoud is het voor mij als hart patient niet verstandig om te gaan rijden , nu heb ik iets waar ik zelf geen moeite mee heb maar collega rijders hebben het er steeds over : De afstelling van mijn motor toerscherm , ik heb mijn windscherm zo afgesteld dat het scherm in een lijn staat met mijn voorvork poten , mijn mederijders zeggen steeds : het scherm staat te ver achterover nou heb ik een Triumph Adventurer uit 1999 deze is 900cc drie cilinders en de rest is het is nagenoeg het zelfde als een Triumph LEGEND Behave dat mijn Adventurer ( origineel Triumph ) een 1 inch langere voorvork poten hebben in vergelijk met de LEGEND , Wie kan mij hierover meer vertellen en ervaring als ook windscherm rijder
 
Windscherm afstelling is relatief persoonlijk.
Dat komt door lengte rijder, zitpositie en stijl van rijden.

Op mijn '16 NC750x hoor/lees ik veel dat men met het originele ruit en een klein opzet ruitje af is van turbulentie.
Nou, ik dus niet, ik heb veel ge-experimenteerd met en zonder opzetruitje, ander windscherm etc. en ben uiteindelijk terecht gekomen bij 't scherm juist lager zetten...
Nu heb ik nog iets last van turbulentie maar minder dan op de originele positie, en ben aan het kijken voor een ingekort ruitje.
Visueel zal het dan wel wat raar uit gaan zien en misschien niet eens werken gezien ik mijn GPS boven mijn instrumentencluster heb gemonteerd en die nu nog achter het windscherm valt maar als ik een ingekort ruitje plaats dan steekt ie er boven uit.
 
Er is geen juiste stand om een windscherm te plaatsen anders dan de juiste montage.
Als je er prima uit de wind achter zit , waarom moeilijk doen?
Ik rij nu met een vstream scherm , maar ook eerst een puig geprobeerd , zijn allebij goed met voor en nadelen.
 
Ik heb mijn turbulentie probleem opgelost door mijn grote Givi tourscherm juist platter te monteren. Wel ~20 graden platter dan de fabrieksoplossing.
De wind hoeft nu minder "de hoek om", en dat scheelt veel in turbulentie. Ook kan er nu wind onder het scherm door, wat het vacuum opvult.
Voor mij en mijn motor (Tracer 900) werkt het voortreffelijk. Geen idee of dat met andere motoren ook zo is. (ik ben 1m95)
 
Ik heb mijn turbulentie probleem opgelost door mijn grote Givi tourscherm juist platter te monteren. Wel ~20 graden platter dan de fabrieksoplossing.
De wind hoeft nu minder "de hoek om", en dat scheelt veel in turbulentie. Ook kan er nu wind onder het scherm door, wat het vacuum opvult.
Voor mij en mijn motor (Tracer 900) werkt het voortreffelijk. Geen idee of dat met andere motoren ook zo is. (ik ben 1m95)
Je spreekt jezelf tegen, je hebt het opgelost en het scheelt veel in turbulentie.

Het blijft nu eenmaal.
 
Je spreekt jezelf tegen, je hebt het opgelost en het scheelt veel in turbulentie.

Het blijft nu eenmaal.
Met excuses voor de niet loepzuivere en geheel sluitende omschrijving.

"De turbulentie is teruggebracht tot volledig non-invasieve proporties, terwijl de winddruk op de borst geheel achterwege blijft - en ik kijk toch over het scherm heen"

Voel je vrij om mijn definities verder te verfijnen. Ik leer daarvan. :Y
 
Windscherm afstelling is relatief persoonlijk.
Dat komt door lengte rijder, zitpositie en stijl van rijden.

Op mijn '16 NC750x hoor/lees ik veel dat men met het originele ruit en een klein opzet ruitje af is van turbulentie.
Nou, ik dus niet, ik heb veel ge-experimenteerd met en zonder opzetruitje, ander windscherm etc. en ben uiteindelijk terecht gekomen bij 't scherm juist lager zetten...
Nu heb ik nog iets last van turbulentie maar minder dan op de originele positie, en ben aan het kijken voor een ingekort ruitje.
Visueel zal het dan wel wat raar uit gaan zien en misschien niet eens werken gezien ik mijn GPS boven mijn instrumentencluster heb gemonteerd en die nu nog achter het windscherm valt maar als ik een ingekort ruitje plaats dan steekt ie er boven uit.
Ben vergeten dat het windscherm een roadstar model is geen sport of ander model . ik heb het inderdaad zo afgesteld op mijn 1.82 lengte dat ik er nauwelijk last van heb en inderdaad een beetje turbulentie hou ik altijd
 

Bijlagen

  • CIMG1607.JPG
    CIMG1607.JPG
    101,7 KB · Weergaven: 14
Bekijk bijlage 1901734
Windscherm afstelling is relatief persoonlijk.
Dat komt door lengte rijder, zitpositie en stijl van rijden.

Op mijn '16 NC750x hoor/lees ik veel dat men met het originele ruit en een klein opzet ruitje af is van turbulentie.
Nou, ik dus niet, ik heb veel ge-experimenteerd met en zonder opzetruitje, ander windscherm etc. en ben uiteindelijk terecht gekomen bij 't scherm juist lager zetten...
Nu heb ik nog iets last van turbulentie maar minder dan op de originele positie, en ben aan het kijken voor een ingekort ruitje.
Visueel zal het dan wel wat raar uit gaan zien en misschien niet eens werken gezien ik mijn GPS boven mijn instrumentencluster heb gemonteerd en die nu nog achter het windscherm valt maar als ik een ingekort ruitje plaats dan steekt ie er boven uit.
hier even een foto
CIMG1607.JPG
 
Ben vergeten dat het windscherm een roadstar model is geen sport of ander model . ik heb het inderdaad zo afgesteld op mijn 1.82 lengte dat ik er nauwelijk last van heb en inderdaad een beetje turbulentie hou ik altijd

Belangrijkste van hoe jij je windscherm hebt staan eventjes onderstreept in jouw commentaar ;).

Ik vermoed dat je al eens iets "rechter" hebt geprobeerd en dat je meer turbulentie had.
Dus zoals ie nu staat, staat ie "perfect" (voor jou).

Ik zou 'm dus gewoon zo laten en die collega rijders die opperen dat ie te schuin staat op dat punt negeren.
(en evt nog even dat onderstreepte voor ze herhalen mochten ze door blijven zeuren.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan