• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

afstelling cavia alla verde

sammie

MF legend
Lid geworden
10 nov 2003
Waarderingsscore
11.277
Door sammie op 10-12-2003 14:15

Hoi iedereen, ik heb sinds kort een cavia alla verde 350 tweetakt.
onderin krijgt de motor een veel te arm mengsel, vanaf 4000 toeren gaat het goed, ik heb de naald al helemaal bovenin gehangen en het vlotterniveau verhoogd, zonder resultaat. ook een groteer stationairspr. hielp niet. er zit een 130 hoofdsproeier in , misschien een grotere en dan de naald omlaag?
meel me op [email protected] als je wat weet..

Door sammie op 10-12-2003 14:15

Hoi iedereen, ik heb sinds kort een cavia alla verde 350 tweetakt.
onderin krijgt de motor een veel te arm mengsel, vanaf 4000 toeren gaat het goed, ik heb de naald al helemaal bovenin gehangen en het vlotterniveau verhoogd, zonder resultaat. ook een groteer stationairspr. hielp niet. er zit een 130 hoofdsproeier in , misschien een grotere en dan de naald omlaag?
meel me op [email protected] als je wat weet..

Maybe ff een dynojet testje doen :?

Een cagiva Alazzura is eigenlijk gewoon een ducati pantah 350 maar dan met een ander uiterlijk.
Een cagiva ala verde is een 1 cilinder tweetakt.
De twee motoren hebben dus verder niets met elkaar te maken.
Ik heb wel gehoord van een Cagiva Alazzura 350.
Daar misschien een broer van :?

Een cagiva Alazzura is eigenlijk gewoon een ducati pantah 350 maar dan met een ander uiterlijk.
Een cagiva ala verde is een 1 cilinder tweetakt.
De twee motoren hebben dus verder niets met elkaar te maken.

ducati pantah...Ben ik de enige die dat dat klinkt zo BrEeZahBoYYerIg vind klinken :?

hehehehe join the cavia club, ik zelf moest zo nodig die freccia nemen :+ . Maar ff 2 the point

De bougie truc je zult hem mischien herkennen, maar ik kauw je hem nog eens voor. Dit is gewoon herafstellen van de standaard carb, dus hebben we de vlotterventiel etc ff buitenbeschouwing gelaten

Stap: 1
Eerst je motor warm rijden, daarna een stukje volgas rijden(meer i.v.m. toeren, dan snelheid) & zet direct daarna je motor uit & laat hem niet eerst stationair draaien. De kleur moet koffie bruin zijn, donkerder te veel mengsel, of olie, lichter te weinig mengsel.
oliepompen vind ik normaal een ramp en meng liever zelf. 1:35, met een flinke setup. 1:40 normaal

Stap: 2
Bij lagere toeren kun je niet meer orienteren op de bougie, want bij lage toeren voert deze de warmte te snel af om een betrouwbare indruk te krijgen. Nu draai ik de stationair sproeier vol in, zodat het blokje beetje aan het gillen is. Vervolgens neem je de luchtstelschroef & deze schroef je steeds verder open todat de toeren het meest toegenomen zijn. Nu zou je in theorie een idiaal verbranding hebben. Dat willen we in praktijk niet, want een deel van het mengsel dient puur voor de koeling. Dus schroeven hem langzaam weer iets terug zodat de toeren weer een kleinbeetje afnemen. Dit kan je overigens beter bij kamer tempratuur doen i.p.v. met koele lucht. Met koele lucht afstellen zou als gevolg hebben dat met hogere tempraturen het mengsel onderin te rijk zou worden. Op lage toeren valt een blokje eerder uit op een te rijk dan een iets te arm lopend mengsel.

Stap: 3
Om je blok voor de stoplichten nog een beetje economisch te laten draaien. Schroeven we de stationair stand zover dicht dat hij net niet uitvalt.

Stap: 4
Om te voorkomen dat op bepaalde toeren je blok te arm of rijk loopt, kunnen we de gasnaald bij stellen. Iets te rijk is meestal gezonder voor je blok dan iets te arm. Dit geldt overigens voor alle carb instellingen (m.u.z. die stationair stand, want daar is de verbranding niet heftig genoeg voor). We zetten 1 het clipje op de laagste stand. Dit betekent een rijk mengsel onderin de toeren. Vervolgens geven we langzaam gas bij, als het blokje hapert zetten we het clipje 1'tje hoger.

Dit verhaal lost de meeste problemen wel op. Als je een exclusief probleem hebt dan horen we het wel weer. Iedereen mag uiteraad aan dit verhaal nog wat toevoegen als hij dat wil

Laatst bewerkt:
noop, de naald is al zo hoog mogelijk, ik vermoed dat de standaard carb niet op een 2-tact hoort. tot 4000 toeren is het nix, tot daar is het toch niet alleen de stationair-sproeier die alles moet doen? vanaf 4000 toeren gaat ie als een beer.
staionair spreoier is 72, hoofdsproeier is 130,a ls ik 'm op de choke laat gaat het beter, bovenin wel slomer maar onderin beter...

stationair sproeier werkt altijd samen met de hoofdsproeier. Bij racers stellen ze de carb wel eens af, zodat deze geen stationair stand kent. Zo kan er sneller op de motor worden afgeremd, omdat de gasschuif volledig dichtvalt.
Voordat ik vragen krijg over de smeering bij zo'n racer alla 2T: Hiervoor moet je dus een olie pomp op het spruitstuk hebben, of olie aansluiting @ carb hebben (uiteraad 1 die 1e de gasschuif passeert, maar dat doen ze vrijwel allemaal). i.p.v. b.v. mengsmering

Ondanks dat deze racers dus geen stationair stand kennen moet je wel, de stationair stand instellen. Dat komt door het volgende: met volgas werkt de hoofdsproeier samen met de stationair sproeier. Op stationair stand werkt (bijna) enkele de stationair sproeier nog

De vlotter ventiel moet 30% groter zijn dan de hoofdsproeier, iig als je brandstof tank met atmosferische druk werkt. Met een brandstofpomp moet deze altijd kleiner zijn, dan die 30% v/d hoofdsproeier

Het schijnt echter dat je met een mengcurve probleem heb te maken. Ik zou idd kiezen voor een anders gevormde conische naald. Maar eigenlijk zou je voor zo'n probleem al met een mengselmeter moeten gaan werken. Je zegt dat je met choke (dus meer brandstof @ lage RPM) beter loopt. De naald zou dus spits vormiger moeten worden, om onderin meer brandstof te geven. Zou je de stationairsproeier groter maken, dan verijk je meer liniar, dus op alle toeren meer brandstof.

Ik heb hier overigens een interressant word-document over dellorto carbs afstellen, maar alle carbs werken het zelfde. Dus als intresse hebt mail maar. Tis BTW wel in het duits

als het bij lange duur spontaan onstaat, is het meestal niet de incorrecte afstelling, maar slijtage of vervuiling van de onderdelen & dan niet alleen de carburateur.

Ben je er zeker van dat het je caburatie is?? Soms zijn het simpele dingen, vervuilde carb of filter. Bij mij liep eens iedere keer de vlotterkamer over. Uiteindelijk was het een zandkorreltje tussen het vlotterventieltje. Maar heb je overigens de compressie wel gecontroleerd, etc?

het ding heeft nog geen 3000 km gelopen, alles is schoon ook ht luchtfilter, met een vervuild filter zou hij trouwens rijker moeten lopen, op de choke rijd hoj best aardig...

het vlotterpeil heb ik overeigens ook hoger gezet, ik heb me laten verrtellen dat 2 tacten in verhouding vaak een veel grotere stationair sproeier hebben, misschien zit het hem daarin want een stationairsproeier doet over het hele traject mee. als ik de mengselschroef helemaal indraai blijft het gas vaak hangen(maar niet altijd) rond de 6000 toeren, misschien zegt dat iets...

Terug
Bovenaan Onderaan