• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

afstelling stationair toerental GPX600

tmoons

MF veteraan
Lid geworden
7 jan 2004
Waarderingsscore
158
Hallo,

Ik heb al even zitten zoeken maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Dus een nieuw onderwerp aangeslingerd.

Het volgende: ik heb een GPX600r met een heel erg open uitlaat systeem (lees 50mm doorsnede rechte pijp, 4 in 1).
De motor rijdt goed (vermogen en gasrespons is goed, starten en lopen dus eigenlijk niks aan het handje) ECHTER
Het stationair stel schroef is helemaal uitgedraaid!
Dus verder uitdraaien levert een losse schroef op, maar geen verdere verlaging van het toerental (dat nu rond 1200 a 1300 zit).

De carbs hebben al aan de synchroonmeter gehangen en dat lijkt in orde.
Een snelle vacuumlek test (silicone spray, niet bekend of dit wel of niet brandbaar is) leverde geen toerental wisselingen op).

Het is mijn overtuiging dat het toerental zo laag verstelbaar moet zijn dat het de motor simpel weg uitzet als je de kleppen dichtdraait.

Ik ben benieuwd naar de ideeën die hier leven, de carbs zijn voor zover ik weet niet apart aangepast aan de uitlaat (vorige eigenaar heeft dit naar eigenzeggen niet gedaan).

Naast een stationair stelschroef (welke niets meer doet dan het openzetten van je gaskleppen oftewel hetzelfde als aan je gasgreep draaien. :) ), bezitten je carbs elk nog een stelschroefje.

Deze bevinden zich aan de motorzijde van de carbs, aan de onderkant. En regelen de hoeveelheid benzine tijdens het stationair lopen.

Ik denk dat deze net een tikkeltje verder openstaan dan 'hoort'. Volgens het wpb zouden ze 1.75 tot 2 slagen uitgedraaid moeten staan. Dit wordt anders als er een Dynojet kitje in zou zitten.

Voordat je er aan gaat draaien ff heel goed noteren hoe ze nu staan. Mocht 't niks worden kan je 't iig weer terugzetten. Ook is 't van belang dat ze alle vier even ver uitgedraaid staan. :)

Wat je ook nog snel zou kunnen controleren is of de choke wel echt netjes sluit. En dan bedoel ik niet alleen het controleren van 't hendeltje, maar ook die schuivende rail op de carbs zelf. ;)

TvE, jij bedoeld de mengsel omloopschroeven, die geen brandstof toevoer, enkel de hoeveelheid extra lucht die wordt bij gemengd. Dat is een goed begin, ik zal eens kijken of ik daar iets meer kan doen.

De choke heb ik al eens terug geduwd (als check) en die zit dicht.

een klein realisatie puntje... hoe de FFF kom je bij die schroefjes?
(zonder de carbs op de werk bank te parkeren?!)

Kleine kinderhandjes en een heel kort schroevendraaiertje hebben. :P En dan nog zit je waarschijnlijk tegen een hete olieleiding aan met je hand.

Maar wat makkelijker werkt (denk ik, ik moet er zelf ook nog een aanschaffen) is een haakse schroevendraaier.

Ff googlen en dan kom ik op iets als dit: Dode link

Kleine kinderhandjes en een heel kort schroevendraaiertje hebben. :P En dan nog zit je waarschijnlijk tegen een hete olieleiding aan met je hand.

Maar wat makkelijker werkt (denk ik, ik moet er zelf ook nog een aanschaffen) is een haakse schroevendraaier.

Ff googlen en dan kom ik op iets als dit: Dode link
Exact hetzelfde alleen 70 euro goedkoper:
Dode link

het zijn geen luchtschroeven die hierboven genoemd worden.
je regelt een benzine luchtmengsel bij als je de schroeven uitdraait.
dus uitdraaien=rijker stationairmengsel.

Terug
Bovenaan Onderaan