Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 4

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:
~[/quote]



Bandentests
toerbanden 2013 Reifentest 2013: Tourenreifen 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17 | MOTORRAD 12/2013
sportbanden 2013 Sportreifen im Reifentest 2013 | MOTORRAD 13/2013
endurobanden 2013 Enduroreifen im Reifentest 2013 - Motorradreifen
~circuittest Conti Sportattack2~[/img]



Bandenfilmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=8_B3FyqtBmo Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

[url=http://www.conti-fitmentguide.com/]Continental




Dunlop
Pirelli[/url]
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik uiteraard ook een bandenadvies nodig.

Ik heb de recente test in de Motoplus min of meer gelezen en banden blijken dicht bij elkaar te liggen en met uiteraard ieder zijn eigen eigenschappen.

Voor de motor van mijn vriendin zoek ik een set nieuwe banden. De motor is een BT1100. Een 70 pk sterke 1100 cc V-twin.

De eisen zijn simpel.
- Goede levensduur
- Betrouwbaar onder alle omstandigheden.
- Bedoeld voor vlot doorrijden op de secundaire en typische kleine binnenwegen.

De volgende kandidaten heb ik op het oog:
- Bridgestone T30
- Metzeler Roadtec Z8 M/O
- Pirelli Angel GT

De Michelin PR-2 en 3 heb ik niet op het oog omdat zij zeker weten van het Michelin karakter houdt.

De Metzeler is voor mij bekend en bevalt me gewoon goed onder alle omstandigheden. Ook de levensduur lijkt goed. Daarom staat deze op het lijstje.
De Angel GT is de tegenhanger die iets makkelijker zou moeten sturen.
De T30 wellicht iets minder dan de andere 2 maar zou, volgens Bridgestone, wel een goede levensduur moeten hebben.

Graag een advies?
 
De Michelin PR-2 en 3 heb ik niet op het oog omdat zij zeker weten van het Michelin karakter houdt.
Ik neem aan dat je het woordje NIET nog vergeten bent na het woord "weten"?

M.b.t. advies: je hebt ze heel aardig op een rijtje, met alle bijbehorende argumenten. Niemand kan jullie beter adviseren dan iemand die goed kan inschatten wat het best bij jullie past. Met deze argumenten moet een beslissing nemen toch niet zo lastig zijn?
Welke je ook kiest (en vergeet de Dunlop Roadmart II en de Conti RoadAttack 2 ook niet), je kiest een prima band.
 
Niemand kan jullie beter adviseren dan iemand die goed kan inschatten wat het best bij jullie past.

Om eerlijk te zijn, ben ik dat en mij lukt het niet om de beste keuze te maken. En om heel eerlijk te zijn kan ik zelfs die keuze voor haar niet maken omdat ze het zelf niet weet. Zij kan zich absoluut geen voorstellingen maken hoe een band in bepaalde situatie zich kan gedragen. Ik moet die situaties ook niet gaan beschrijven want gaat ze meer als een oma rijden en dat wil ik ook voorkomen. De zaak die banden er op gaat liggen heeft geen flauw idee hoe mijn vriendin rijdt. Ik zou het beschrijven zoals hierboven.
Het probleem is namelijk dat alles wat de motor aan "rare" dingen doet, dat zij denkt dat zij iets fout doet en dat het niet de band had kunnen zijn.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een degelijke neutrale all-round band die eigenlijk nergens steekjes laat vallen. We zijn beide geen regenrijders. Daar bedoel ik dat we bij voorkeur niet in de regen rijden maar als dat voorkomt moeten we er wel van op aan moeten kunnen dat de band het niet laat weten dat het de regen minder vind.

Het enige dat ik volgens mij weet is dat de huidige Conitmotion set haar niet negatief is opgevallen. Bij de laatste beurt hebben we de motor wat gekietelt en daardoor iets meer PK's maar vooral meer koppel. Ik heb hiermee gemerkt dat bocht uit in de regen, de achterband er soms moeite mee heeft om het koppel kwijt te kunnen.

Bij navraag blijkt overigens dat het opzij stappen van de achterband, in de regen, haar al vaker is opgevallen.
 
Dag bandenexperts ik ben opzoek naar een nieuwe achterband voor mijn honda cm450

Op mijn velg staat 16 / 2.15
10-81 DOT

op de band
J 4.60/16 60 s
L302
+8004
weet iemand ook hoe oud deze band is ben wel benieuwd (wees gerust komt gewoon een nieuwe op hoor!)

Welke nieuwe band past hierop, iemand zei deze maat 120/90 18 ? Kan dit
dunlop gt 501?
bt 45?

Mijn vraag is welke band past er op deze velg en waar te bestellen? bedankt alvast
 
Dag bandenexperts ik ben opzoek naar een nieuwe achterband voor mijn honda cm450

Op mijn velg staat 16 / 2.15
10-81 DOT

op de band
J 4.60/16 60 s
L302
+8004
weet iemand ook hoe oud deze band is ben wel benieuwd (wees gerust komt gewoon een nieuwe op hoor!)

Welke nieuwe band past hierop, iemand zei deze maat 120/90 18 ? Kan dit
dunlop gt 501?
bt 45?

Mijn vraag is welke band past er op deze velg en waar te bestellen? bedankt alvast

Je hebt een oude / amerikaanse maat op de band staan.
4.60-16
Je moet iig zoeken naar een 16" achterband.
Ongeveer 120/90-16. Dit is een minder courante maat.
Sommige 130/90-16 banden schijnen net te passen in je motor. Maar pin me er niet op vast aub :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om eerlijk te zijn, ben ik dat en mij lukt het niet om de beste keuze te maken. En om heel eerlijk te zijn kan ik zelfs die keuze voor haar niet maken omdat ze het zelf niet weet. Zij kan zich absoluut geen voorstellingen maken hoe een band in bepaalde situatie zich kan gedragen. Ik moet die situaties ook niet gaan beschrijven want gaat ze meer als een oma rijden en dat wil ik ook voorkomen. De zaak die banden er op gaat liggen heeft geen flauw idee hoe mijn vriendin rijdt. Ik zou het beschrijven zoals hierboven.
Het probleem is namelijk dat alles wat de motor aan "rare" dingen doet, dat zij denkt dat zij iets fout doet en dat het niet de band had kunnen zijn.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een degelijke neutrale all-round band die eigenlijk nergens steekjes laat vallen. We zijn beide geen regenrijders. Daar bedoel ik dat we bij voorkeur niet in de regen rijden maar als dat voorkomt moeten we er wel van op aan moeten kunnen dat de band het niet laat weten dat het de regen minder vind.

Het enige dat ik volgens mij weet is dat de huidige Conitmotion set haar niet negatief is opgevallen. Bij de laatste beurt hebben we de motor wat gekietelt en daardoor iets meer PK's maar vooral meer koppel. Ik heb hiermee gemerkt dat bocht uit in de regen, de achterband er soms moeite mee heeft om het koppel kwijt te kunnen.

Bij navraag blijkt overigens dat het opzij stappen van de achterband, in de regen, haar al vaker is opgevallen.

Volgens mij maak jij er een veel te moelijk/zwaar item van. De sport/tour banden die er nu te koop zijn voldoen écht voor 90% van de rijders.
Zijn enkel wat nuance verschillen(zoals de Michelin die wat in de bocht schijnen tevallen).
Om Super Blackbird te quoten:
Welke je ook kiest (en vergeet de Dunlop Roadmart II en de Conti RoadAttack 2 ook niet), je kiest een prima band.
 
Volgens mij maak jij er een veel te moelijk/zwaar item van. De sport/tour banden die er nu te koop zijn voldoen écht voor 90% van de rijders.
Zijn enkel wat nuance verschillen(zoals de Michelin die wat in de bocht schijnen tevallen).
Om Super Blackbird te quoten:

Het zijn juist die nuance verschillen die de keuze zullen bepalen. Haar motor is anders dan de mijne. Haar rijstijl ook. Hierdoor kan de Metzeler die ik goed vind op mijn motor, op haar motor met haar rijstijl wel negatief uitpakken voor haar.
 
Om eerlijk te zijn, ben ik dat en mij lukt het niet om de beste keuze te maken. En om heel eerlijk te zijn kan ik zelfs die keuze voor haar niet maken omdat ze het zelf niet weet. Zij kan zich absoluut geen voorstellingen maken hoe een band in bepaalde situatie zich kan gedragen. Ik moet die situaties ook niet gaan beschrijven want gaat ze meer als een oma rijden en dat wil ik ook voorkomen. De zaak die banden er op gaat liggen heeft geen flauw idee hoe mijn vriendin rijdt. Ik zou het beschrijven zoals hierboven.
Het probleem is namelijk dat alles wat de motor aan "rare" dingen doet, dat zij denkt dat zij iets fout doet en dat het niet de band had kunnen zijn.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een degelijke neutrale all-round band die eigenlijk nergens steekjes laat vallen. We zijn beide geen regenrijders. Daar bedoel ik dat we bij voorkeur niet in de regen rijden maar als dat voorkomt moeten we er wel van op aan moeten kunnen dat de band het niet laat weten dat het de regen minder vind.

Het enige dat ik volgens mij weet is dat de huidige Conitmotion set haar niet negatief is opgevallen. Bij de laatste beurt hebben we de motor wat gekietelt en daardoor iets meer PK's maar vooral meer koppel. Ik heb hiermee gemerkt dat bocht uit in de regen, de achterband er soms moeite mee heeft om het koppel kwijt te kunnen.

Bij navraag blijkt overigens dat het opzij stappen van de achterband, in de regen, haar al vaker is opgevallen.

De contimotion is best wel een goede band, maar is een budgetband en dus minder verfijnd dan de banden uit de tests....... niet slecht, maar die testexemplaren zijn een stuk beter....

Ze zoekt, als ik het goed tussen de regels doorlees, een band die niet uitstapt tijdens de regen(in hoeverre ligt het aan haar en in hoeverre aan de band? ) en niet teveel afwijkt van wat ze nu gewend is.

Kies dan niet voor een band die in een bocht neigt te vallen( de spitsere versies) maar beter voor een band die iets zwaarder instuurt( daar wen je snel aan en je hebt niet dat omval gevoel waar je nerveus van kan worden)

En geef haar een VRO kado, dan leert ze dat er veel meer kan met een motor zonder dat je eteen crasht..... zal haar vertrouwen op de motor een enorme boost van krijgen)

Qua rijeigenschappen zal de Road-Attack van Conti goed in de buurt komen, de roadsmart van dunlop zal wat zwaarder insturen en daarmee een stabieler gevoel geven. Ik ken de metzeler niet, dus de stuureigenschappen van die band laat ik aan jou over.

just my humble opinion...
 
VRO is ooit de bedoeling. Dit werkt tussen de oren inderdaad goed.
Om verder niet in details te treden. Ze is nu bezig om eerst de basis tussen de oren op orde te krijgen. Er is in het verleden te veel vernield en dat drukt haar zelfvertrouwen enorm. Ze denkt hierdoor al heel snel dat alles wat de motor echt zelf doet, (afslaan door slechte afstelling, slecht sturen door zachte banden, etc) dat het haar schuld is omdat ze niet goed genoeg is om te rijden.
 
VRO is ooit de bedoeling. Dit werkt tussen de oren inderdaad goed.
Om verder niet in details te treden. Ze is nu bezig om eerst de basis tussen de oren op orde te krijgen. Er is in het verleden te veel vernield en dat drukt haar zelfvertrouwen enorm. Ze denkt hierdoor al heel snel dat alles wat de motor echt zelf doet, (afslaan door slechte afstelling, slecht sturen door zachte banden, etc) dat het haar schuld is omdat ze niet goed genoeg is om te rijden.

eehh, ooit de bedoeling? je kan er niet te vroeg mee beginnen..... dan gaat het helingsproces ook veel sneller. en waar praat je over? minder dan een nieuwe achterband en een fractie van de kosten om de schade te repareren......

vind je voorbeelden echt waardeloos (sorry). afstelling is iets wat je moet uitstellen en met zachte banden op pad gaan is al fout nummer 1... gevaarlijk en 2... dom. je koopt bij de action zo'n simpele voetpomp voor nog geen 10 euro, een goede bandenspanningsmeter voor een tientje en het hoeft je nooit meer te overkomen.

Dat je zelf makkelijker bent met dit soort dingen kan voor jou werken, maar iemand die al niet top is qua zelfvertrouwen moet je daarvoor al beschermen.... anders kun je iedere week weer opnieuw beginnen ( haar reactie is ook duidelijk, ze vertrouwd erop dat de rest goed is en het dus aan haar ligt) maarja....tis niet mijn probleem natuurlijk.
 
VRO is ooit de bedoeling. Dit werkt tussen de oren inderdaad goed.
Om verder niet in details te treden. Ze is nu bezig om eerst de basis tussen de oren op orde te krijgen. Er is in het verleden te veel vernield en dat drukt haar zelfvertrouwen enorm. Ze denkt hierdoor al heel snel dat alles wat de motor echt zelf doet, (afslaan door slechte afstelling, slecht sturen door zachte banden, etc) dat het haar schuld is omdat ze niet goed genoeg is om te rijden.

Rij al jaren met Angels (ook een twin maar iets meer koppel), daarvoor met PiPo 2ct. Met de Angels veel rustiger stuurgedrag en ook in de regen en op witte markeringen top.
Haal met de Angel (ST, GT was er niet toen ik een nieuwe nodig had een paar maanden terug) 10k achter, met de 2ct was het bij 4,5 a 5k schluss....
 
vind je voorbeelden echt waardeloos (sorry). afstelling is iets wat je moet uitstellen en met zachte banden op pad gaan is al fout nummer 1... gevaarlijk en 2... dom. je koopt bij de action zo'n simpele voetpomp voor nog geen 10 euro, een goede bandenspanningsmeter voor een tientje en het hoeft je nooit meer te overkomen.

Dan snap jij haar problematiek niet. :?
 
Dan snap jij haar problematiek niet. :?

vrouwen zijn vrijwel altijd moeilijk te doorgronden..... maar als je weet hoe ze is, dan zou ik ervoor zorgen dat alles klopt voor ze gaat rijden.

Het is een tussen de oren spelletje, weet er alles van en is niet alleen iets bij vrouwen hoor....

Ik heb mijn vriendin ook overtuigd om eens een goede circuitdag te doen, dan krijg je les van zeer geoefende rijders( race-academy in ons geval) en daarvan wordt eerder iets aangenomen dan van mij.... meteen een mooie reden voor mij om er aan mee te doen })
 
Beste MF'ers,

Ik wil een nieuw setje banden onder mijn Triumph Daytona 675r kopen.
Vroeger had ik op mijn R6 banden van Michelin, de Pilot Power 2ct.

Deze band is nog wel te koop, maar ik zie ook een Pilot Power 3.

Zijn hier mensen die toevallig al met beiden soorten hebben gereden? Ben benieuwd naar het vergelijk.
Ik vond de MPP 2ct mij heel veel vertrouwen geven, dus ik ben benieuwd naar ervaringen met de opvolger! :)
 
Avond! Ik heb een vraagje aangezien ik tijdens een ritje vanavond mijn motor vanaf ongeveer 70km/h wat voelde trillen. Alsof er wat in me voorband zat, wat niet het geval was.

Achterband begint in het midden wat vlak te worden als je kijkt en voelt. Overigens nog wel genoeg profiel, of zegt dit niet zoveel? Voorband ziet er wat minder goed uit, profiel is niet zo super meer dacht ik zo.

Banden zijn goed op spanning, achter betreft het een Continental Road Attack. Voor weet ik zo even niet uit me hoofd. Heb de motor sinds januari, heb er ong. 2500km mee gereden maar heb geen idee hoe lang ze er al onder liggen.

Mag ik jullie mening vragen n.a.v. onderstaande foto:

n80FgGJ.jpg


Thanks!
 
er zijn fraaie plaatjes op internet te vinden over wat een bredere band doet met je rijden.

even extreem voorvbeeld maar meer voor het idee; tour de france rijden de wielrenners met anderhalve centimeter brede bandjes met 90 naar beneden waarbij de motards goed hun best moeten doen om mee te komen zonder dat die wielrenners ook maar een beetje schuin hangen.
hoe smaller de band des te minder schuin je hoeft te gaan om even hard de bocht te ronden. dus een bredere band heeft nog meer hellingshoek nodig als jij even hard de op/afrit wilt nemen.


Ik denk wel dat er wat in zit; dat grotere, bredere banden moeilijker d4e bocht om gaan, maar ik vermoed vooral dat wielrenners minder hoeven te hangen dan een motor(rijder) vanwege (het ontbreken van) het gewicht dat de bocht door moet (grotere/kleinere centrifugaalkrachten) en dat het dus niet heel veel met die minibandjes te maken heeft.
 
Beste MF'ers,

Ik wil een nieuw setje banden onder mijn Triumph Daytona 675r kopen.
Vroeger had ik op mijn R6 banden van Michelin, de Pilot Power 2ct.

Deze band is nog wel te koop, maar ik zie ook een Pilot Power 3.

Zijn hier mensen die toevallig al met beiden soorten hebben gereden? Ben benieuwd naar het vergelijk.
Ik vond de MPP 2ct mij heel veel vertrouwen geven, dus ik ben benieuwd naar ervaringen met de opvolger! :)
Ik heb met beide sets gereden op mijn eigen motoren. De Power 2CT vond ik echt helemaal niks op mijn motor (te zwaar), de Power 3 is door het veel stijvere karkas en rondere voorband een stuk neutraler. Echter, waar ik met mijn vorige banden (Dunlop Sportsmart) al na 1 dag de kuip en verhoogde voetsteunen aan de grond reed, krijg ik dat met de Power 3 nog niet voor elkaar. We moeten nog vriendjes worden.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan