Andere aansluiting startrelais

11 aug 2007
28
0
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe startrelais besteld via internet.
Dit is unviversele met twee dunne draden (groen-paars en geel-rood)
toen ik hem wilde aansluiten bleek dat er op mijn eigen (R6 1999) vier
dunne draden waren aangesloten (rood-wit blauw-wit en twee keer een rode)

Iemand enig idee hoe ik het moet aansluiten kan ik draden laten vervallen ?

Op de nieuwe startrelais kan ik ook niet zien welke de plus en of min pool van de accu is...
of maakt dit niets uit.

Hoop dat er mensen zijn die andtwoord kunnen geven zonder foto... zo niet probeer ik die straks wel ff te plaatsen
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.010
103
34
Neerkant
op je nieuwe relais maakt het niet uit hoe je het aan sluit. 1 van de dunne op de plus en de andere op de min dan moet hij werken.

zijn die 2 rode draden op je oude relais niet gewoon plus draden die verder je motor in gaan?
zou je even op het schema moeten kijken want dat weet ik zo ook niet
 
11 aug 2007
28
0
Bedankt voor je reactie....maar ik snap het nog niet helemaal.

Maakt het niet uit op welke van de twee bouten ik de min of plus pool zet van de accu ?

En het maakt niet uit welke van de dunne draden ik doorverbind ?
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.010
103
34
Neerkant
ik had het alleen over de dunne draden.

die dikker draden zijn er 2, eentje van de accu en eentje die naar de starmotor gaat.
min pool van de accu heeft er niks mee te maken. (de startmotor maakt aarde via het blok/frame)
Het maakt niet uit of je die 2 dikke draden om draaid, het is ten slotte een schakelaar.

en ik denk niet dat je die 2 rode draden kunt laten vervallen. Ik zei dat je even op het electrisch schema moet kijken waar die draden van zijn. Het lijkt me dat ze er niet voor niks zitten
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.173
480
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
kijk eens op je schema.
om te starten heb je maar twee draden nodig.
het is mogelijk dat door de ander twee draden de spanning naar je verlichting onderbroken wordt.
je moet ook even naar het schema van je nieuwe startrelais kijken.
maakt hij massa via het huis?
je hebt een massa nodig, een stuurstroom naar het relais en een stuurstroom van het relais naar je startmotor.

volgens mij heeft een japanner geen relais op de startmotor, in tegenstelling tot een auto of een europese fiets.
kan je universeelrelais die directe spanning naar je startmotor wel aan?
volgens mij gaat dat al gauw over 50 ah })
 
11 aug 2007
28
0
Ik denk dat ik de verkoper van de startrelais maar ff bel en anders de motor toch maar wegbrengen naar de dealer...ik heb nu namelijk nog geen idee hoe ik het moet aansluiten...

Sorry snap alleen uitleg in simpele taal....ligt (waarschijnlijk) niet aan jullie maar voor
mij is het tot nu toe wartaal...
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.827
299
40
Eindhoven
gedachtenkronkel, maar zit er een alarm, startonderbreker en/of accessoire op die nog ergens stroom voor nodig heeft?
 

opstap

MF'er
12 jun 2003
41
0
54
apeldoorn
Als je naar het schema kijkt zie je bij "8" de startmotor met daar vlak boven het startrelais met daar weer boven de 30A hoofdzekering
De twee dunne rode draden komen van de hoodzekering.
Vaak zie je bij japanse motorfietsen dat de hoofzekering aan het start relais of daar vlakbij gemonteerd is
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.173
480
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
rood/wit en blauw/wit sturen het relais aan.
de dikke rode draden worden door het relais geschakeld en starten de motor.
dat is tenminste de originele situatie.

nu nog een schema/ foto van je nieuwe startrelais en we kunnen zien hie je die moet aansluiten.
blauw/wit is de massa van je startknop.
als je startrelais draden te kort komt betrekt hij de +plus intern vanaf de dikke rode draad.

uiteindelijk zal je nieuwe relais dus minimaal 3 draden moeten hebben.
een dikke rode vanaf de accu, een dikke rode naar de startmotor en een dunne blauw/witte om te schakelen.
 
11 aug 2007
28
0
Bedankt voor de reacties tot nu toe, hier een foto van de oude links en de nieuwe startrelais rechts.

Op de orginele startrelais zit ook een zekering gemonteerd 30a dit zal dus waarschijnlijk de hoofdzekering zijn.

 
11 aug 2007
28
0
Je ziet op de foto overigens twee zekeringen (onder witte kapjes) één daarvan is een reserve zekering.

Is er een mogelijkheid om de oude alleen te gebruiken voor de zekering ? Dus waarschijnlijk alleen de twee dunne rode draden....?
 

marcskedv

Die hard MF'er
12 sep 2007
260
0
63
www.tprofiteurke.be
denk ook dat het een zekering is. als je naar het schema kijkt dan zie je dat er 2 rode draden naar een zekering van 30A geen en deze zekering is dan verbonden met het startrelais. dit alles valt op de tekening binnen de stippelijnen van het startrelais dus is het bijna zeker dat de zekering in het startrelais geplaatst is. een oplossing kan zijn om een aparte zekering van 30A te monteren. de aansluitingen gaan dan als volgt :

- de 2 dunne draden aansluiten op de bestaande L/w en R/w welke draad waar is niet belangrijk het gaat hier tenslotte om een relais en deze is niet gepolariseerd.
- de dikke draad die van de batterij komt moet direkt aan het startrelais op een van de schroefaansluitingen, ook hier is het niet belangrijk wat waar is aangesloten. op deze plaats komt ook de aansluiting van de zekering van 30A, de andere zijde van de zekering moet aan de 2 rode draden.

is dat trouwens het volledige relais (oude aan linkerkant) of mankeert hier een gedeelte ? Het lijkt me nogal klein.
- de andere schroefaansluiting van het startrelais gaat naar de verbinding met de startmotor.
 
11 aug 2007
28
0
De linker is inderdaad het gehele (orginele) startrelais.
Zal kijken of ik iets met jouw informatie kan doen...bedankt voor de info tot nu toe in elk geval.

Zodra ik hem heb aangesloten zal ik hier een reactie plaatsen.
 
11 aug 2007
28
0
Het bedrijf waar ik de universle startrelais heb gekocht www.siccamasales.nl stuurt mij tegen kleine meerbetaling een orginele startrelais toe zonder verzendkosten en neemt de universele retour.

Het probleem is dus opgelost, dankzij de service (ondanks dat het mijn eigen schuld was
dat ik niet eerst goed had gekeken naar de orginele) van bovengenoemd bedrijf.