Aprilia 125RS kopen (onderhoud, advies en raad)

Ruben Goudswaard

Die hard MF'er
22 feb 2011
533
0
Nieuw-Lekkerland
Goede avond allemaal,

Ik ben net nieuw hier en ik zit met een vraag beter gezegd met een vraag waar ik hopelijk een antwoord/advies op kan krijgen. Gezien ik bijna klaar ben met mijn motor rijbewijs als beginnende bestuurder zoek ik een motor. Ik wil een motor die niet duurder als 1000 euro mag kosten. Ik gebruik hem voor woon werk verkeer maar als 2de voertuig want het merendeel van de week zal ik de auto pakken. Ik wil voor de zonnige dagen alleen een motor ik ben beginnende bestuurder en zoek dus wel een 25 KW motor het liefst fabriek af dus niet dat hij begrenst is maar gewoon al 25 kw is.

Ik zal er dus 1 a 2 keer per week op rijden naar mijn werk wat 13 kilometer afstand is. Ik kan kiezen uit een weg met snelweg of met een weg binnendoor (50km zone). De reistijd is even lang dus ik hoef er niet perse mee de snelweg op wel is dit uiteraard af en toe wel de bedoeling al weet ik dat het een lichte motor is en hij niet veel weegt.

Ik zoek een sportief uitziende motor. Ik kan niet erg goed sleutelen m.u.v. de accu vervangen of een lampje of zekeringetje maar daar houdt het bij op. Ik ben dus voor onderhoud afhankelijk van de motor zaak. Ik ben van plan gezien mijn bovenstaande verhaal dat ik het als 2de vervoersmiddel gebruik niet meer als 3000 kilometer er mee te rijden in een jaar. Nou vindt ik de Kawasaki Ninja 250R een hele mooie motor alleen die ligt buiten mijn vastgestelde 1350 euro. Nou denk ik na over een Aprilia 125RS die waarschijnlijk wel net binnen mijn budget past.

Nou zit ik met enkele vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben voordat ik mijn besluit maak of ik hem koop. Gezien ik niet zelf kan sleutelen willen ik weten wat de risico's zijn betreft het onderhoud mede gezien doordat het een 2 takt motor is.

Rekening houdend dat ik de motor 1 tot maximaal 2 jaar heb en niet meer als 3000 km per jaar rij. Ik heb een aprilia 125rs op het oog uit 1995 met 20000 kilometers.

Nou zijn mijn vragen rekening houdend met dat het een 2 takt is.
Wat zijn de kosten aan reparaties en onderhoud per jaar?
Hoeveel kilometer zal een aprilia 125 rs ongeveer lopen (afstand dus 50000 kilometer of meer)

Ik heb er een aantal op het oog hieronder staan de links.
Hier een link naar de modellen die ik op het oog heb:
Advertentie 1
Advertentie 2
Advertentie 3 eigenlijk boven mijn budget maar toch graag jullie mening

Heb je zelf een Aprilia 125rs of zijn er dingen die ik moet weten laat het dan alsjeblieft ook even weten.

Kijk als de reparatie kosten en onderhoudskosten onder de 300 euro zitten per jaar als ik 3000 kilometer per jaar rij vindt ik het niet erg. Maar ik heb geen zin om straks 600 euro aan reparaties te betalen terwijl ik er relatief weinig kilometers mee maak.

Mijn dank is groot en hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden!
 
Hier een link naar een ander topic waar uitgebreid de voor-en nadelen van 2takt tov 4takt besproken worden:
2 takt als beginnersmotor??

En er zijn ook nog andere motoren voor 1300eu te krijgen. Maar houd rekening met benzine/kleding/helm/verzekering/onderhoud. Dus dat niet je budget opgaat aan je motor.

succes
 
Zowel snelweg als 50km is écht niks met een 2takt. Een sportieve 2takt, ala RS daar moet je mee knallen, anders moet je een 4t kopen. Woonwerk zou ik er niet mee doen. Het zijn speelfietsen. Onder de 7000tpm is er niemand thuis.
20.000 is hij aan 2e revisie toe vd zuiger. Volgens cagiva tabel dan(elke 10/12000). ;)
Bij onbekende historie sowieso opentrekken zou ik zeggen, geen risico nemen! Kost je E350 ong. Daarna inrijden.
Verder kan een 2t ook 50.000 of meer mee, als je maar onderhoud en blijft reviseren!
Verder heb je per jaar geen onderhoud met 3000 per jaar. MITS je weet hoe je met 2t om moet gaan, en het beest igst is. Alleen olie, das grootste kostenpost. Als ik normale snelheden rij, max 120, wel hard optrekken, loopt de mito 1:22 oid. (benzine).
Banden, ketting ed kost geen drol bij zo'n licht ding en gaan lang mee.
Elke 6000 bakolie en bougie (bij de mito).
Bij 20.000 wel goeie kans dat koppeling op is. Die gebruik je veel want je schakelt constant.
 
Laatst bewerkt:
Zowel snelweg als 50km is écht niks met een 2takt. Een sportieve 2takt, ala RS daar moet je mee knallen, anders moet je een 4t kopen. Woonwerk zou ik er niet mee doen. Het zijn speelfietsen. Onder de 7000tpm is er niemand thuis.
20.000 is hij aan 2e revisie toe vd zuiger. Volgens cagiva tabel dan(elke 10/12000). ;)
Bij onbekende historie sowieso opentrekken zou ik zeggen, geen risico nemen! Kost je E350 ong. Daarna inrijden.
Verder kan een 2t ook 50.000 of meer mee, als je maar onderhoud en blijft reviseren!
Verder heb je per jaar geen onderhoud met 3000 per jaar. MITS je weet hoe je met 2t om moet gaan, en het beest igst is. Alleen olie, das grootste kostenpost. Als ik normale snelheden rij, max 120, wel hard optrekken, loopt de mito 1:22 oid. (benzine).
Banden, ketting ed kost geen drol bij zo'n licht ding en gaan lang mee.
Elke 6000 bakolie en bougie (bij de mito).
Bij 20.000 wel goeie kans dat koppeling op is. Die gebruik je veel want je schakelt constant.

Bedankt voor je antwoord. Maar ik rij normaal gesproken ook sportief dus veel hard op trekken en veel hoog in de toeren. Dat is ook juist wat ik zoek. Woon werk verkeer bedoel ik meer dat ik er mee naar mijn werk ga maar wel graag sportief wil rijden. Ook zal hij zeker gebruikt worden als ik mij een keer verveel en een rondje wil knallen.
 
Hier een link naar een ander topic waar uitgebreid de voor-en nadelen van 2takt tov 4takt besproken worden:
2 takt als beginnersmotor??

En er zijn ook nog andere motoren voor 1300eu te krijgen. Maar houd rekening met benzine/kleding/helm/verzekering/onderhoud. Dus dat niet je budget opgaat aan je motor.

succes

Bedankt voor de link ik heb het hele topic gelezen en het is mij al duidelijker geworden. Nou had ik een vraag gestuurd naar een verkoper op marktplaats dat ging om deze advertentie. Nou ik deze reactie er op gekregen:
In de staat waar die nu in verkeert heb je er 2 tot 3 jaar geen omkijken naar. Met een pas gereviseerd blok kun je met goede omgang zo'n 10.000 kilometer rijden. Ik heb alle bonnen erbij dus ik hoor het wel.

Dus het lijkt mij omdat hij net gereviseerd is dat ik er inderdaad voor de 3000 km die ik er mee wil rijden naar de motor geen omkijken naar heb behalve natuurlijk de olie in de gaten houden.

Wat denken jullie van dat model in die staat zoals in de advertentie staat.

En bedankt allemaal nog voor de reacties.

Uiteraard zal een proefrit mij ook veel duidelijker maken hoe die rijd. Echter is dit bij een particulier lastiger omdat ik dan niet zeker weet of ik hem koop bij een motor zaak is dat minder erg.
 
Net gereviseerd is altijd goed. Míts correct ingereden en goede onderdelen gebruikt. Kun je naar kijken op de bon. Geen mitaka shit enzo.
Cilinder is gerepareerd dus zal hij wellicht vastloper gehad hebben.
Verder moet de powervalve het doen, maar dat voel je snel genoeg met rijden.
Ik ben meer vd mito dus over RS model weet ik niet veel. Zijn wel beter afgewerkt dan mito's dat wel. Kijk naar de koppelings kabel afstelling. Staat die op z'n eind? Koppeling versleten.
 
First things first... Aprilia RS125 niet 125RS ;)

Je kan er alles mee doen als je wil... Kosten onderhoud zijn niet veel anders dan bij een 4t alleen vaker maar goedkoper. Zeker als je het zelf kan.

Even OP beter gelezen... zou geen 2t nemen. Als je zelf al niet kan sleutelen weet je niet waar je aan begint tenzij je veel geluk hebt.

En die RS in je link is niets aan gereviseerd.... Reviseren is nieuwe lagers, drijfstangen enz. Dit is gewoon onderhoud net als de voorvork. En beste die er is aan olie? Vraag dat eens in het RS250 topic. Castrol laat best veel resten achter. Motul schijnt een stuk schoner te zijn.

Er staat overigens ook een RS125 topic in Sport ;)

2takt is drama, been there done that heeft me klauwen met geld gekost :')

Dan ben je een prutser die niet weet hoe je er mee om moet gaan. :W
 
Laatst bewerkt:
Bij deze bedank ik iedereen voor de tips en reacties. Wat ik voor mezelf in grote lijn duidelijk is geworden 2 takt is of kan meer onderhoud zijn buiten dat vindt ik dat de aprilia een beetje een brommer imago heeft. Ik vindt kawasaki zowiezo een mooier merk en dat spreekt me meer aan. Ik ben sinds afgelopen zaterdag eigenaar van een zxr400 uit 1992 vorig jaar opnieuw overgespoten incl. 25kw begrenzer. Ik ben er erg blij mee en ben blij met mijn beslissing die onderandere gevormd is door jullie reacties bedankt daarvoor dus. Een beetje een late reactie ik was het vergeten maar bij deze de reactie.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan