Aprilia dorsoduro 750 contactslot probleem?

Deiko

Rookie
10 feb 2024
7
4
Goedendag,

Ik heb pas een aprilia dorsoduro 750 gekocht die een beetje werk nodig had. Er werd onder andere gezegd dat het contactslot kapot was gegaan en er een nieuwe in moest. Nou leek mij dat geen enkel probleem. Het verhaal is dat hij nu blijft draaien al haal je de sleutel eruit dus om hem uit te zetten gebruik ik de kill switch en om de stroom uit te zetten haal ik de min pool van de accu los.
Ik heb het contact slot eruit gehaald en doorgemeten met een multimeter. Daaruit haal ik dat het contactslot gewoon functioneert naar behoren. Heeft iemand een idee wat dan mijn probleem kan veroorzaken? Zit er ergens een kabel niet goed? Of is men ecu niet meer helemaal 100?

Alvast bedankt
 
Je bent in ieder geval goed begonnen door eerst te meten en niet zomaar onderdelen te gaan bestellen.
Ecu lijkt mij niet de eerste verdachte.
Zorg dat je een elektrisch schema krijgt van je motor, dan zijn er hier wel mensen die mee willen denken.
 
Goedendag,

Ik heb pas een aprilia dorsoduro 750 gekocht die een beetje werk nodig had. Er werd onder andere gezegd dat het contactslot kapot was gegaan en er een nieuwe in moest. Nou leek mij dat geen enkel probleem. Het verhaal is dat hij nu blijft draaien al haal je de sleutel eruit dus om hem uit te zetten gebruik ik de kill switch en om de stroom uit te zetten haal ik de min pool van de accu los.
Ik heb het contact slot eruit gehaald en doorgemeten met een multimeter. Daaruit haal ik dat het contactslot gewoon functioneert naar behoren. Heeft iemand een idee wat dan mijn probleem kan veroorzaken? Zit er ergens een kabel niet goed? Of is men ecu niet meer helemaal 100?

Alvast bedankt

Ik zou dat verhaal van de verkoper lekker vergeten en zelf een diagnose gaan stellen van wat er aan de hand is. Als de storing echt enkel uit alleen even een contactslot wisselen had bestaan hadden ze dat namelijk zelf wel gedaan en de motor voor een veel hoger bedrag verkocht.

Dat je boordnet spanning blijft houden, zelfs met de sleutel op uit zou mij doen denken dat je dus ergens een geschakeld draad hebt wat klemspanning van de accu blijft krijgen. Als je er zeker van bent dat het slot in orde is zal je dus. met behulp van een elektrisch schema zoals @chris 708 al aangeeft, verder moeten gaan meten. Welk draad van de stekkers naar je contactslot toe staan in directe verbinding met de plus van je accu, en welke krijgen NA je contactslot prik. En zo verder.
 
Hier een link naar het elektrisch schema. Ik vind hem lastig om te lezen dus ik hoop dat er iemand is met meer verstand ervan. Iedereen alvast bedankt voor de hulp
 

Bijlagen

  • APRILIA_DORSODURO 750 E3 EU-USA-ASIA (2008-2016) Wiring Diagram.pdf
    2,3 MB · Weergaven: 0
Stopt de motor met draaien als je de zijstandaard uitklapt? Zo ja heeft je contact slot waarschijnlijk een massa probleem. Kun je even uittesten door een hulp draad van het contact aan de massa te leggen. Werkt het contactslot dan wel, dan kun je verdere speuren waar de massa normaal gelegd wordt en nu ontbreekt. Geen massa kan te maken hebben met corrosie. Schoonmaken van het aansluitpunt en de connectors, contact spray.
 
Stopt de motor met draaien als je de zijstandaard uitklapt? Zo ja heeft je contact slot waarschijnlijk een massa probleem. Kun je even uittesten door een hulp draad van het contact aan de massa te leggen. Werkt het contactslot dan wel, dan kun je verdere speuren waar de massa normaal gelegd wordt en nu ontbreekt. Geen massa kan te maken hebben met corrosie. Schoonmaken van het aansluitpunt en de connectors, contact spray.
Hij valt inderdaad uit met de standaard. Hoe bedoel je het met die hulp draad? De connectors van het contactslot heb ik al met contact spray ingespoten. Enig idee waar hij massa maakt? Is dat te zien in het elektrisch schema?
 
Benieuwd naar jouw oplossing.
Als je het schema bekijkt dan is wat je voorstelt wel een mooie methode om je accu om zeep te helpen. of op z'n minst alleen maar vonken te trekken.

@Deiko laat dat plan maar heel even los
Als je het schema bekijkt, en dan bedoel ik ook echt, kijk er even naar, vergroot, dan zie je dat er geen massa draden aan je contactslot zitten. Het omdraaien van de sleutel zet alleen maar een plus door.

Als je het contactslot afkoppelt, blijft het boordnet dan ook aan? (met minpool gewoon aangesloten natuurlijk)
 
Ik denk dat als die blauwe draad van punt 85 bij onderdeel 39 geen massa maakt, de motor blijft lopen, als het contact uitgaat. Draadje kan onderbroken zijn of aansluiting corrosie. Dat kun je als test met een eigen draadje overbruggen.
 
Ik denk dat als die blauwe draad van punt 85 bij onderdeel 39 geen massa maakt, de motor blijft lopen, als het contact uitgaat. Draadje kan onderbroken zijn of aansluiting corrosie. Dat kun je als test met een eigen draadje overbruggen.

het probleem is dat de motor op contact blijft, zelfs zonder sleutel in het contact.
 
Ik denk dat als die blauwe draad van punt 85 bij onderdeel 39 geen massa maakt, de motor blijft lopen, als het contact uitgaat. Draadje kan onderbroken zijn of aansluiting corrosie. Dat kun je als test met een eigen draadje overbruggen.
punt 85 van relais 39 is de massa-draad van het relais. als het relais geen massa heeft, kan het ook niet aangetrokken worden, en dus kan al wat er aan hangt (en dat is veel, oa de ECU) niet van spanning voorzien worden.
 
ontkoppel relais 39 en kijk of hij dan uitvalt/display uitgaat/whatever aan blijft.
als dat het geval is, nieuw relais steken, dan is het "vastgelast" binnenin
Dankjewel. Ik zal vanavond even kijken of dat het probleem is. En als hij dan wel uitvalt moet ik dus een nieuw relais kopen daarvoor?
 
Hallo allemaal. Het is opgelost. Er zat een usb aansluiting op het stuur die op een verkeerde manier is gemonteerd. Daardoor bleef alles aanstaan. Dankjulliewel voor de hulp.

Kan je denk je beschrijven hoe die dan aangesloten zat? Is voor degene die tijd geïnvesteerd hebben om jou te helpen misschien nog wel leuk om te kunnen lezen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan