• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

AVB gezakt, HELP!!! Wat nu???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roho27
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

Roho27

MF'er
Lid geworden
23 mei 2025
Waarderingsscore
140
Ik ben gistere gezakt voor mijn AVB examen...in zijn totaliteit 35 lessen gehad (waarvan de laatste 2 weken 2lessen per week van 2 uur).

Gisterochtend nog les gehad 2uur lang en toen begonnen er dingen te mislukken het achtje met name en de uitwijk. Degene die met me meeleste bakte er nog minder van en wou niet eens examen doen en naar huis toe...maar instructeur wist hem toch over te halen om het te doen.

We zijn daarna naar het examenterrein gereden...kennis gemaakt met examinator en alles besproken.

Allereerst kreeg ik de precisiestop...perfect uitgevoerd

Vertragingsoefening....perfect uitgevoerd

Parkeren met de motor...ging ook prima.

De noodstop...die moest ik onderdoen en was blijkbaar na 2x onvoldoende (ik heb in de lessen NOG NOOIT die onvoldoende gedaan)

Toen kwam de gevreesede langzame slalom ...dat werd een eitje dacht ik omdat ik die onderhand nooit mis (zelfs Vanochtend niet)
Maar ja hoor...2x mislukte pogingen ineens waarvan mijn instructeur zei HOE DAN????? DIE DOE JE ALTIJD GOED!!! Enige verschil is dat de pionnen geel zijn. Hij denkt persoonlijk dat het door de zenuwen kwam.

Daarna de uitwijkoefening waar ik altijd moeite mee had...de eerste keer kwam ik er netjes doorheen, maar liet me gas net iets te vroeg los dus opnieuw. Tweede poging weet ik niet wat er geheurde...raakte denk ik in paniek...kwam te hard aan rijden en kon niet meer uitwijken en reed dwars door de pionnen heen.

Toen wist ik al genoeg...ik was dik gezakt op 4 onderdelen waarvan 2 in hetzelfde cluster.

Die jongen die niet eens examen wilde doen, die tikte ook al zn pionnen om met langzame slalom en kreeg als tweede oefening wegrijden uit parkeervak en was gewoon geslaagd. Terwijl hij mijn achtjes en langzame slalom altijd beter vond gaan.

Mijn hele zelfvertrouwen ligt aan diggelen, ik ben door mijn geldreserves heen en overweeg er bijna mee te stoppen en heb al mijn spullen in de kast gegooid en wil ze niet meer zien voorlopig. Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan, mijn instructeur heeft ook niks meer laten horen zoals ie zei. En krijg geen hap door me strot en ik zit alles maar na te spelen in mijn hoofd hoe het zo heeft kunnen lopen want hij zei nog: 100 % slagen ga je

Iemand tips voor me hoe ik hier overheen kan komen? Want ik vind het heerlijk om te doen maar na meer dan 35lessen AVB zo gigantisch zakken...en mijn geldreserves die nu echt op zijn en therotie is geldig tot 11 februari 2026...ik weet niet meer wat ik moet doen. Misschien had ik er nooit aan moeten beginnen en bak ik er wel helemaal niks van.

Sorry voor het lange verhaal maar ik voel me zo verschrikkelijk down!!!
HELP

Ik ben gistere gezakt voor mijn AVB examen...in zijn totaliteit 35 lessen gehad (waarvan de laatste 2 weken 2lessen per week van 2 uur).

Gisterochtend nog les gehad 2uur lang en toen begonnen er dingen te mislukken het achtje met name en de uitwijk. Degene die met me meeleste bakte er nog minder van en wou niet eens examen doen en naar huis toe...maar instructeur wist hem toch over te halen om het te doen.

We zijn daarna naar het examenterrein gereden...kennis gemaakt met examinator en alles besproken.

De noodstop...die moest ik onderdoen en was blijkbaar na 2x onvoldoende (ik heb in de lessen NOG NOOIT die onvoldoende gedaan)

Toen kwam de gevreesede langzame slalom ...dat werd een eitje dacht ik omdat ik die onderhand nooit mis (zelfs Vanochtend niet)
Maar ja hoor...2x mislukte pogingen ineens waarvan mijn instructeur zei HOE DAN????? DIE DOE JE ALTIJD GOED!!! Enige verschil is dat de pionnen geel zijn. Hij denkt persoonlijk dat het door de zenuwen kwam.

Daarna de uitwijkoefening waar ik altijd moeite mee had...de eerste keer kwam ik er netjes doorheen, maar liet me gas net iets te vroeg los dus opnieuw. Tweede poging weet ik niet wat er geheurde...raakte denk ik in paniek...kwam te hard aan rijden en kon niet meer uitwijken en reed dwars door de pionnen heen.

Toen wist ik al genoeg...ik was dik gezakt op 4 onderdelen waarvan 2 in hetzelfde cluster.

Die jongen die niet eens examen wilde doen, die tikte ook al zn pionnen om met langzame slalom en kreeg als tweede oefening wegrijden uit parkeervak en was gewoon geslaagd. Terwijl hij mijn achtjes en langzame slalom altijd beter vond gaan.

Mijn hele zelfvertrouwen ligt aan diggelen, ik ben door mijn geldreserves heen en overweeg er bijna mee te stoppen en heb al mijn spullen in de kast gegooid en wil ze niet meer zien voorlopig. Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan, mijn instructeur heeft ook niks meer laten horen zoals ie zei. En krijg geen hap door me strot en ik zit alles maar na te spelen in mijn hoofd hoe het zo heeft kunnen lopen want hij zei nog: 100 % slagen ga je

Iemand tips voor me hoe ik hier overheen kan komen? Want ik vind het heerlijk om te doen maar na meer dan 35lessen AVB zo gigantisch zakken...en mijn geldreserves die nu echt op zijn en therotie is geldig tot 11 februari 2026...ik weet niet meer wat ik moet doen. Misschien had ik er nooit aan moeten beginnen en bak ik er wel helemaal niks van.

HELP
Effe laten bezinken ,over een week klaart het weer op in je hoofd. 🫠
Tijdelijk stoppen met lessen en geld sparen, dan gewoon weer oppikken.💁‍♂️
11 februari is over een kleine 9 maanden,lang zat dunkt me.

Er zijn meer mensen die niet gelijk de eerste keer slagen, dus geen paniek wat dat betreft. De ene zakt op dit een en de andere op dat.

Dus nu even sparen als dat gaat en gewoon later nog een keer proberen.

Opstappen en weer gelijk gaan lessen als het kan morgen nog, hoe het met je geld moet weet ik niet dat is aan jou zelf maar blijven rijden en zo snel mogelijk. daar krijg je weer vertrouwen van denk ik zomaar. succes.

Zelfde als downsider al zegt.
Adem in, adem uit, er is tijd genoeg, en als je de volgende keer weer zakt dan ga je voor nummer drie. Het is niet het belangrijkste in het leven, al scheelt het niet veel 8-).

Effe laten bezinken ,over een week klaart het weer op in je hoofd. 🫠
Tijdelijk stoppen met lessen en geld sparen, dan gewoon weer oppikken.💁‍♂️
11 februari is over een kleine 9 maanden,lang zat dunkt me.
Ik weet het eigenlijk niet of ik er wel mee moet doorgaan wat iedereen tegen me zegt. Ik moet nieuw plan van aanpak hebben, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Heb al mijn spullen in de kast gegooid en wil ze voorlopig niet meer zien.

Eerstvolgende plek is ergens augustus 120 euro per les van 2 uur per week tikt aardig aan en dit was echt heel me spaarbuffer leeggetrokken...vooral toen ik 2x per week ben gaan lessen vooe 240 pw. Zoveel verdien ik ook weer niet.

En wat je zegt, her bezinken wil maar niet lukken, het is pas 1 dag geleden nu en het blijft in je hoofd spoken hoe het zo gruwelijk mis heeft kunnen gaan.

Even stoppen met lessen zoals je zegt, ben bang dat je de routine dan kwijtraakt en mij is altijd vertreld alles vers te houden door wekelijks te rijden. Dus kan dat wel veel kwaad?

HELP
Gewoon onzettend balen van die dag en hoe je dan kan voelen.

Dat je er door heen zit kan ik begrijpen.
Soms heb je net ff een beetje geluk nodig.

Laat de boel bezinken , en bekijk het dan verder.

Ik heb een collega wel eens geholpen met oefenen en hem aan geraden om te oefenen met de fiets.

Kost niets je kan je evenwicht en coordinatie kijk techniek verder ontwikkelen.

Ga voor je doel kijk wat mogelijk is.

Je hebt nog niets verloren . Je komt er wel wellicht is jou weg iets hobbliger nou en.

Ik weet het eigenlijk niet of ik er wel mee moet doorgaan wat iedereen tegen me zegt. Ik moet nieuw plan van aanpak hebben, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Heb al mijn spullen in de kast gegooid en wil ze voorlopig niet meer zien.

Eerstvolgende plek is ergens augustus 120 euro per les van 2 uur per week tikt aardig aan en dit was echt heel me spaarbuffer leeggetrokken...vooral toen ik 2x per week ben gaan lessen vooe 240 pw. Zoveel verdien ik ook weer niet.

En wat je zegt, her bezinken wil maar niet lukken, het is pas 1 dag geleden nu en het blijft in je hoofd spoken hoe het zo gruwelijk mis heeft kunnen gaan.

Even stoppen met lessen zoals je zegt, ben bang dat je de routine dan kwijtraakt en mij is altijd vertreld alles vers te houden door wekelijks te rijden. Dus kan dat wel veel kwaad?
Je loopt het nu gigantisch op te blazen. Ik snap dat het kut is maar als dit zo belangrijk voor je is dan haal je het gewoon. Is het niet volgende keer dan de keer daarop.

Dat is om te beginnen al een valkuil : te gefixeerd en krampachtig.
Je kunt er beter wat onbevangen en meer laconiek tegen aankijken ,meer "we zien wel waar het schip strandt"

da's toch niks,meer geduld 💁‍♂️

laat je verder niet teveel opnaaien van hoe en wat anderen denken.
is toch voor je zelf.

Opstappen en weer gelijk gaan lessen als het kan morgen nog, hoe het met je geld moet weet ik niet dat is aan jou zelf maar blijven rijden en zo snel mogelijk. daar krijg je weer vertrouwen van denk ik zomaar. succes.
Nou, dat is heel tegenstrijdig. De ene zegt even 2maanden niet rijden en zoveel mogelijk sparen en dan 2x tot 3x per week lesssen.

De ander zegt gelijk weer lessen, maar het geld is er nu niet naar...moest zelfds 120 euro lenen voor een extra les voor het examen en 140 voor het examen zelf.

Heb even rekensommetje gemaakt, ben tot nu toe om en nabij 3500-3700 armer nadat ik van rijschool wisselede daar betaalde ik 77.50 per anderhalf uur en bij de deze 120 voor 2 uur. Daar en ik dus 13 weken lang wezen rijden en alles was volgens instructeur gewoon voldoende.

Snap er geen hout van en zit echt af te vragen wat ik moet doen, hoe ik het moet doen en bij wie ik het moet doen.

Even laten bezinken en weer voor de eerstvolgernde examen gelegenheid gaan. Zaak opgeven betekent: al het voorgaande is voor lul geweest, is zonde. Ik zou geen lessen meer van 2 uur doen, maar 1 uur en verspreiden over de tijd wat je uitkomt. Mij lijkt dat vaker kort gaan beter leer effect heeft als minder en langer achter elkaar.

Je zou toch moeten proberen om dit van je af te zetten, anders blijf je in die negatieve gedachte hangen en dat helpt je zeker niet vooruit.
Trouwens, 35 lessen alleen voor AVB klinkt aan de hoge kant ... wat zei de rijschool, hadden ze een plan van aanpak, gaven ze feedback over je vooruitgang?

Nou, dat is heel tegenstrijdig. De ene zegt even 2maanden niet rijden en zoveel mogelijk sparen en dan 2x tot 3x per week lesssen.

De ander zegt gelijk weer lessen, maar het geld is er nu niet naar...moest zelfds 120 euro lenen voor een extra les voor het examen en 140 voor het examen zelf.

Heb even rekensommetje gemaakt, ben tot nu toe om en nabij 3500-3700 armer nadat ik van rijschool wisselede daar betaalde ik 77.50 per anderhalf uur en bij de deze 120 voor 2 uur. Daar en ik dus 13 weken lang wezen rijden en alles was volgens instructeur gewoon voldoende.

Snap er geen hout van en zit echt af te vragen wat ik moet doen, hoe ik het moet doen en bij wie ik het moet doen.

Dat is het nadeel van een forum als deze : allerlei meningen 💁‍♂️

Je weet zelf waar je balans het beste ligt,verleren doe je niet zo maar.
Motor leren rijden doe je pas als je je rijbewijs hebt.

Zelfde als downsider al zegt.
Adem in, adem uit, er is tijd genoeg, en als je de volgende keer weer zakt dan ga je voor nummer drie. Het is niet het belangrijkste in het leven, al scheelt het niet veel 8-).
Momenteel is dit het leukste wat er te doen is in het leven.

En tuurlijk is het niet het belangrijkste, je huur, energienota en boodschappen doen zijn het belangrijkste, net als ademhalen en poepen. Maar het is zo verschrikkelijk zuur na 3500-3700 uitgegeven te hebben en met niks.te eindigen en daar al je spaargeld op ingezet te hebben.

Als ik de loterij vandaag, dan boekte ik elke dag 2uur les😂🤣

Dus iemand suggestie voor plan van aanpak? 2maanden niet lessen en sparen als een malle en kijken wanneer er in augustus examendatum is? En dan 2x of 3x per week lessen?

Of toch voor de derde keer van rijschool wisselen?

En tuurlijk is het niet het belangrijkste, je huur, energienota en boodschappen doen zijn het belangrijkste, net als ademhalen en poepen. Maar het is zo verschrikkelijk zuur na 3500-3700 uitgegeven te hebben en met niks.te eindigen en daar al je spaargeld op ingezet te hebben.

Dus iemand suggestie voor plan van aanpak? 2maanden niet lessen en sparen als een malle en kijken wanneer er in augustus examendatum is? En dan 2x of 3x per week lessen?

Misschien iets minder ’spanning’ erop leggen ,flex een beetje ,dan gaat alles beter ,je legt je teveel druk op

Ik zou zeggen, lekker doorlessen als het kan. Maar als dat financieel niet lukt, tsja, dan niet. Feiten zijn feiten.

Enneh... Zó snel zinkt het allemaal ook weer niet weg hoor, als je het over een maand of 1 à 2 nog een keer probeert zou het mij verbazen als het heel veel uitmaakt, zeker gezien het aantal lessen dat je al hebt gehad. Je theorie is nog driekwart jaar geldig, dus dat is niet heel spannend lijkt me.

Ik ben geen motorinstructeur, en ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben wel autorijinstructeur, en ik weet dat jonge mensen vaak enorm opkijken tegen een maand pauze (bijv met vakantie of een tentamenmaand of zo) en bang zijn dat ze dan helemaal opnieuw moeten beginnen. Omdat voor jonge mensen een maand vaak een onoverzichtelijk lange tijd is (terwijl voor ouwe lullen zo'n maand voorbijvliegt alsof het een week is.) En dan komen ze terug - lekker fris, nieuw gevoel, nieuwe ronde nieuwe kansen, en rijden ze eigenlijk altijd zó weer weg. Misschien dat de eerste tien minuten de koppeling even niet zo lekker gaat, maar dan heb je het wel gehad.

Je zou toch moeten proberen om dit van je af te zetten, anders blijf je in die negatieve gedachte hangen en dat helpt je zeker niet vooruit.
Trouwens, 35 lessen alleen voor AVB klinkt aan de hoge kant ... wat zei de rijschool, hadden ze een plan van aanpak, gaven ze feedback over je vooruitgang?
Nou de eerste rijschool waar ik zat bleek geen goede te zijn...bekend van naam en kocht een pakket van 20 lessen incl.avb en avd...na die 20 vond ie het niet hoog genoeh en liet ie met me weer 10 lessen bijkopen en in de trant van: "het heeft toch geen haast?" Maar ineens had ie de regel ingevoerd: maximaal 1 les per leerling per week

Drna zei ie dat het zomer zou worden voor avb...en daarna dat het wel jaar kan duren. Toen ben ik weggegaan, en rest van mijn geld teruggestort gekregen.

Vervolgens bij deze huidige rijschool 1 op 1 les gehad en na de 2e les had ie avb aangevraagd omdat ik target nodig had om naar toe te werken en duurde 12 weken tot in aan de beurt was. Nou intussen 1x per week 2 uur les voor 120 euro en de laatste 2 weken zelfs 2x pw lessen voor 240 euro!

Na het gezakte avb heb ik geen.feedback meer gehad en niks meer gehoord ook van hem dus ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet doen op dit moment of waar ik goed aan doe

Wat ik al schreef: als dit belangrijk voor je is dan haal je het. Een vriendin van me is 8 keer opgeweest voor haar B en de 8e keer slaagde ze met kalmeringspillen. Of dat wijs is laat ik in het midden, maar ik vermoed dat jij dat niet nodig hebt. Je had waarschijnlijk gewoon een slechte dag. Je kunt je instructeur vragen of hij af en toe een les als een examen gaat geven, wie weet helpt het.

Dat is het nadeel van een forum als deze : allerlei meningen 💁‍♂️

Je weet zelf waar je balans het beste ligt,verleren doe je niet zo maar.
Motor leren rijden doe je pas als je je rijbewijs hebt.
Nee dat klopt...ik weet niet even niet waar ik moet beginnen nu

Nou kon ik al rijden voordat ik ging lessen (schakelen, wegrijden, bochten nemen en over de weg rijden) alleen het technische cbr gedeelte moest ik gaan aanleren

Nee dat klopt...ik weet niet even niet waar ik moet beginnen nu

Nou kon ik al rijden voordat ik ging lessen (schakelen, wegrijden, bochten nemen en over de weg rijden) alleen het technische cbr gedeelte moest ik gaan aanleren
Wat denk je van : (nog) niet 🤔

Misschien iets minder ’spanning’ erop leggen ,flex een beetje ,dan gaat alles beter ,je legt je teveel druk op
Dat klopt...ik MOEST en ZOU hem halen voor mijn gevoel. 1000en filmpjes en technieken bekeken op YouTube

De laatste paar weken was ik daarmee gestopt en het rustiger aan gaan doen ermee. Maar omdat ik nu al bijna een jaar bezig ben...begint de irritatie wel te komen omdat bijna alles wat ik maar kan sparen eraan opging...bezuinigen op vanalles en al 3maanden niks leuks voor mezelf doen.

En ja, die geldstapel wordt kleiner en kleiner...en dan ga je de druk wel voelen lijkt me

Ik tikte mijn eerste AVB examen toen ik 18 was ook wat teveel pionnen om van de zenuwen. Dus gezakt. 2 weken later ging het prima.. is ook niet het einde van de wereld. Bij mij ging het bij het lessen zelf ook prima; maar niet op het examen.

Probeer het allemaal wat luchtiger in te zien. Het is maar een AVB examen; en dat kan gewoon opnieuw. De volgende keer haal je het wel. Iedereen heeft soms pech. En waarschijnlijk krijg je dan andere oefeningen die je wel beter af gaan.

Als je veel zenuwen hebt; eet een banaan van te voren of kijk eens bij de lokale drogist voor van die druppeltjes/pilletjes ertegen. Dat helpt veel mensen om de ergste zenuwen te temperen.

Helemaal geen spanning/zenuwen is ook slecht. Want het helpt juist bij het goed kunnen focussen/presteren.

Je hebt 35 uur voertuigbeheersing gelest en bent gezakt.
Als instructeur zie ik soms kandidaten die aan hun A beginnen, maar “het” gewoon niet hebben.

Níet iedereen is in staat hersenchirurg te worden.
Of kickboxer. Of politicus. Of brandweerman.
Waarom meent men dat iedereen in staat moet zijn motor te kunnen rijden?

Ik zou zeggen:
Boek een herexamen en nog 5 lesblokken.
Als je het na 40 uur nog niet kunt, dan heb je je stinkende best gedaan, maar kies dan beter een andere hobby.

Ik zou zeggen, lekker doorlessen als het kan. Maar als dat financieel niet lukt, tsja, dan niet. Feiten zijn feiten.

Enneh... Zó snel zinkt het allemaal ook weer niet weg hoor, als je het over een maand of 1 à 2 nog een keer probeert zou het mij verbazen als het heel veel uitmaakt, zeker gezien het aantal lessen dat je al hebt gehad. Je theorie is nog driekwart jaar geldig, dus dat is niet heel spannend lijkt me.

Ik ben geen motorinstructeur, en ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben wel autorijinstructeur, en ik weet dat jonge mensen vaak enorm opkijken tegen een maand pauze (bijv met vakantie of een tentamenmaand of zo) en bang zijn dat ze dan helemaal opnieuw moeten beginnen. Omdat voor jonge mensen een maand vaak een onoverzichtelijk lange tijd is (terwijl voor ouwe lullen zo'n maand voorbijvliegt alsof het een week is.) En dan komen ze terug - lekker fris, nieuw gevoel, nieuwe ronde nieuwe kansen, en rijden ze eigenlijk altijd zó weer weg. Misschien dat de eerste tien minuten de koppeling even niet zo lekker gaat, maar dan heb je het wel gehad.
Misschien heb je daar wel een punt.

Nou ben ik zelf 44 en dus geen jonkie meer, maar dr is me door iedereen ingeprent HOU HET VERS en de regelmaat erin...maximale aantal weken dat ik niet gelesd had bij mijn eerste rijschool was 3-4 weken ivm vakantie. Verder ben ik alleen maar wezen lessen en nooit overgeslagen.

Ik weet niet of dat zoveel zou uitmaken idd, maar het zal toch ergens van betaald moeten worden dus heb niet echt veel keus denk ik

Drama Reaction GIF by MOODMAN

Terug
Bovenaan Onderaan