• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

balans-as XR600

johanXR

Rookie
Lid geworden
4 jun 2007
Waarderingsscore
0
Wie kan mij helpen? Ik ben mijn XR600 blok aan het repareren. Bij het samenbouwen van het blok blijkt het niet mogelijk te zijn de timing marks van de balansas en het krukastandwiel op 1 lijn te krijgen zonder dat de balansas de krukas raakt! De balansas moet minimaal een tandje verschoven zijn. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Zijn er soms verschillende typen balansassen?

Wie weet de oplossing?

Hierbij een paar foto's en ff wat meer info. Deze balansas zat in dit blok. Echter bij demontage viel mij al op de de timing marks een tandje verschoven zaten. Nu blijkt dat dit de enige manier is omdat de balansas anders de krukas raakt. Ik heb niet veel ervaring met dit specifieke blok. Weet iemand of er verschillende balansassen zijn? (XL of dominators??) Ik vermoed dat er een foutieve balansas in zit. Het blok trilde ook behoorlijk bij hogere toerentallen.
full

Heb al wel eens aan een XR600R gesleuteld maar het blok nog niet verder los gehad dan totaan de koppeling. Kan het dus niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt me inderdaad geen goede balansas. Passing van de tandwielen lijkt ook niet helemaal fijn.

Heb even het wphb nagekeken, je moet inderdaad de grote merktekens gelijk zetten :Y Die hele kleine puntjes zijn alleen op het 1 tandwiel goed te zetten met het 2e tandwiel van de balansas :)

Tandwiel op krukas fout geperst :?
Zo te zien staat het merkteken op het krukas tandwiel in lijn met de kruk; het merkteken op het balansas tandwiel echter lijkt uit het midden te zitten.... Of is dat gezichtsbedrog...?

Mij lijkt dat je beide assen wel correct kunt monteren zonder je iets van die merktekens aan te trekken....

Laatst bewerkt:
Dat merkteken op de onderste foto staat op het buitenste tandwiel van de balansas?
Volgens mij dient dat tandwiel om de overbrengingsgeluiden - speling van de tandwielaandrijving te minimaliseren. Dit tandwiel kan (stroef) verdraaid worden ten opzichte van het achterste vaste tandwiel.
Het lijkt mij dat je eerst de 2 tandwielen op de balansas met elkaar in lijn moet zetten, voor je uberhaupt de timing kan juist zetten tov van je krukas...
(waarschijnlijk dient dat gaatje bovenaan het tandwiel op de foto daar ergens voor ;) )

Laatst bewerkt:
....Volgens mij dient dat tandwiel om de overbrengingsgeluiden - speling van de tandwielaandrijving te minimaliseren. Dit tandwiel kan (stroef) verdraaid worden ten opzichte van het achterste vaste tandwiel....

Die beide tandwielen moeten ten opzichte van elkaar met voorspanning gemonteerd worden, maar wat ik vreemd vind is dat het merkteken op het smalle tandwiel staat.
Mijn suggestie: heb je de beide tandwielen (de brede en de smalle van de balansas) met de juiste verdraaiing/ voorspanning gemonteerd?

Laatst bewerkt:
Die beide tandwielen moeten ten opzichte van elkaar met voorspanning gemonteerd worden, maar wat ik vreemd vind is dat het merkteken op het smalle tandwiel staat.
Mijn suggestie: heb je de beide tandwielen (de brede en de smalle van de balansas) met de juiste verdraaiing/ voorspanning gemonteerd?

de 2 tandwielen op de balansas worden op elkaar gedrukt door de veerrondel welke onder de circlips zit... (zo is de veervoorspanning altijd juist)

Je moet er dus wel opletten dat je deze 2 tandwielen juist tov van elkaar zet (er zal nog wel ergens een merkteken zijn, ik gok op't gaatje), anders klopt de timing inderdaad niet.

Goh, stelletje heldere lichten :z

Wel makkelijk dat ik dat ook al gepost heb gister nietwaar?
_O- _O- _O-

Kan het dus niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt me inderdaad geen goede balansas. Passing van de tandwielen lijkt ook niet helemaal fijn.
_O- _O- _O-

Heb even het wphb nagekeken, je moet inderdaad de grote merktekens gelijk zetten Die hele kleine puntjes zijn alleen op het 1 tandwiel goed te zetten met het 2e tandwiel van de balansas

Ja aan de hand hiervan, kan je veel puntjes goedzetten :Z

Graag wat duidelijker uitleggen aub...
Als je dan toch het WPH bij de hand hebt; aan de hand van welke merktekens zet je die 2 tandwielen op de balansas juist?

Goh, stelletje heldere lichten :z

Wel makkelijk dat ik dat ook al gepost heb gister nietwaar?
Deze post bedoel je ? ;)

.... dit lijkt me inderdaad geen goede balansas. Passing van de tandwielen lijkt ook niet helemaal fijn.
Deze dus....
Heb even het wphb nagekeken, je moet inderdaad de grote merktekens gelijk zetten :Y Die hele kleine puntjes zijn alleen op het 1 tandwiel goed te zetten met het 2e tandwiel van de balansas :)
Nu ik weet wat er loos is begrijp ik ook wat je bedoelt....

Ja aan de hand hiervan, kan je veel puntjes goedzetten :Z

Is dat zo? Ik zie op onderstaande foto maar 2 zwarte merktekens (misschien wel gaatjes, niet goed te zien op de foto), of zie jij er meer?

full

Graag wat duidelijker uitleggen aub...
Als je dan toch het WPH bij de hand hebt; aan de hand van welke merktekens zet je die 2 tandwielen op de balansas juist?

Het puntje op het eerste tandwiel van de balansas moet tussen 2 puntjes vallen die op het 2e tandwiel van de balansas staan.

Even verder redenerend, nog steeds zonder werkplaatshandboek...

Ik zou me kunnen voorstellen dat de beide tandwielen op de balansas tijdens montage op de juiste manier onder voorspanning ten opzichte van elkaar gefixeerd worden door bijvoorbeeld een boortje door de gaatjes in beide tandwielen te steken.
Op die manier monteer je dan de balansas met de kleine puntjes opgelijnd waarna je niet moet vergeten het boortje er weer uit te halen.
Als dit zo is maakt het niet uit dat het merktekentje op het smalle tandwiel staat.

Laatst bewerkt:
Even verder redenerend, nog steeds zonder werkplaatshandboek...

Ik zou me kunnen voorstellen dat de beide tandwielen op de balansas tijdens montage op de juiste manier onder voorspanning ten opzichte van elkaar gefixeerd worden door bijvoorbeeld een boortje door de gaatjes in beide tandwielen te steken.
Op die manier monteer je dan de balansas met de kleine puntjes opgelijnd waarna je niet moet vergeten het boortje er weer uit te halen.
Als dit zo is maakt het niet uit dat het merktekentje op het smalle tandwiel staat.

Ik leg net een post hierboven uit dat de kleine merktekentjes ervoor zijn om de tandwielen in de goede stand te zetten, hoe kom je dan bij het "boortje door gaatjes" verhaal :?

Dank voor het meedenken van een ieder, maaaaar ik kom er nog niet uit:

1) Het tandwiel op de krukas is er correct opgeperst. De stand komt overeen met het werkplaatshandboek
2) De tandwielen op de balansas zijn inderdaad een half tandje verschoven tov elkaar dmv veerspanning. Ik heb het geheel gedemonteerd. Het eerste tandwiel past maar op 1 manier op de as. het 2e tandwiel komt daarovereen waarbij uitlijning niet mis kan gaan. Het onderste tandwiel heeft 2 puntjes, deze moeten overeenkomen met het ene puntje op het bovenste tandwiel. Op de foto kun je dat nog net zien. Hufterproof kan niet missen.
3) Volgens werkplaatshandboek moeten de kleine puntjes uitgelijnd worden. Kan ook niet missen.
4) Ik blijf erbij dat ik een verkeerde balansas heb. Heeft iemand een losse balansas liggen en zou die deze willen vergelijken met mijn as (zie foto)????? Ik ben dan met name geinteresseerd in de plaats van de merktekens in relatie met het gewicht aan de as.
[Dode link verwijderd]

Terug
Bovenaan Onderaan