• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

balans-as XR600

johanXR

Rookie
Lid geworden
4 jun 2007
Waarderingsscore
0
Wie kan mij helpen? Ik ben mijn XR600 blok aan het repareren. Bij het samenbouwen van het blok blijkt het niet mogelijk te zijn de timing marks van de balansas en het krukastandwiel op 1 lijn te krijgen zonder dat de balansas de krukas raakt! De balansas moet minimaal een tandje verschoven zijn. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Zijn er soms verschillende typen balansassen?

Wie weet de oplossing?

Hierbij een paar foto's en ff wat meer info. Deze balansas zat in dit blok. Echter bij demontage viel mij al op de de timing marks een tandje verschoven zaten. Nu blijkt dat dit de enige manier is omdat de balansas anders de krukas raakt. Ik heb niet veel ervaring met dit specifieke blok. Weet iemand of er verschillende balansassen zijn? (XL of dominators??) Ik vermoed dat er een foutieve balansas in zit. Het blok trilde ook behoorlijk bij hogere toerentallen.
full

Heb al wel eens aan een XR600R gesleuteld maar het blok nog niet verder los gehad dan totaan de koppeling. Kan het dus niet met zekerheid zeggen, maar dit lijkt me inderdaad geen goede balansas. Passing van de tandwielen lijkt ook niet helemaal fijn.

Heb even het wphb nagekeken, je moet inderdaad de grote merktekens gelijk zetten :Y Die hele kleine puntjes zijn alleen op het 1 tandwiel goed te zetten met het 2e tandwiel van de balansas :)

Tandwiel op krukas fout geperst :?
Zo te zien staat het merkteken op het krukas tandwiel in lijn met de kruk; het merkteken op het balansas tandwiel echter lijkt uit het midden te zitten.... Of is dat gezichtsbedrog...?

Mij lijkt dat je beide assen wel correct kunt monteren zonder je iets van die merktekens aan te trekken....

Laatst bewerkt:
Dat merkteken op de onderste foto staat op het buitenste tandwiel van de balansas?