banden schoonmaken/ontvetten?

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Is het mogelijk om de banden te ontvetten ofzo?
Ik heb de laatste week nogal eens dat de 1 of ander een stappie opzij zet, en dat is NIET fijn!
Nu rij ik veel de laatste tijd, dus tank ik ook veel. Daar ligt natuurlijk vaak diesel enzo.
Misschien is dat het probleem?

Anyway, zou het met remmereiniger kunnen ofzo?

Banden zijn Pirelli Diablo. Bandespanning is goed. Banden zijn zgan.
 
zou zeggen gewoon schoonrijden. beetje voorzichtig in de bochten maar zou geen probleem moeten zijn. asl het probleem aanhoud zou ik denken dat er olie in is getrokken, wat ik niet waarschijnlijk vind. Heb laatst ook rondgereden met banden die behoorlijk vettig waren na veel onderhoud en opslag, was een paar km even spannend maar nu weer brandjeschoon
 
lijkt me sterk, maar even afnemen met een sopje afwasmiddel en vervolgens gewoon 100km rustig rijden, olie trekt niet een band in bij stoplichten etc. liggen ook vaak genoeg plassen olie, benzine diesel etc.
Daar zijn de banden wel een beetje tegen bestand, misschien je rijstijl wat aanpassen of de vering controleren?
En dan natuurlijk de vraag wat is een stapje opzij? als het nat is wil mijn brommert bij het verlaten van de rotonde ook heel gemakkelijk een mooie zwabbert maken, hoewel ik dat bewust doe kan ik me voorstellen dat het bij jou per ongeluk gebeurt.
 
Check even je wiellagers en achterbruglager.

Mijn motor stapte ook ineens vaker opzij, bleek een rotte achterwiellager

kapot.jpg
 
Voorrem ingeknepen houden, in de eerste versnelling en gas geven. Rook je zo de gladde laag eraf. Motor beetje schuin houden voor de randjes....
En iemand met een camera regelen die dit meteen op youtube kan zetten.

Zelf had ik bij het insmeren van mijn ketting wat olie op mn achterband. Met Dasty schoongemaakt.
Het is dat mijn vriendin bij de Wibra werkt, ze hebben een nieuwere krachtigere Dasty utigebracht speciaal tegen motorolie.
 
Check even je wiellagers en achterbruglager.

Mijn motor stapte ook ineens vaker opzij, bleek een rotte achterwiellager

Hier een zelfde ervaring, Lager van de achterbrug verpulvert. Zet hem op je bok en controleer de speling op wiel en achterbrug.

Ik dacht eerst ook dat het de banden waren. maar niet dus...
 
Beetje remmenreiniger op een doek en dan de banden afvegen.
Been there. :$ (en zwart dat het is..)

Maar ze helemaal nat spuiten en dan afnemen of laten drogen. :N
 
Laatst bewerkt:
Heb hem achter opgebokt gehad. Voel geen zijdelingse speling. Hoor ook niks bijzonders met ronddraaien.
Hoe voel je achterbrug speling?

Als je dit met de hand wilt testen zal je 't achterwiel en de vering los moeten maken en dan zal je een eventuele speling in je achterbrug voelen.
Als alles gemonteerd zit voel je dit [ bijna] niet met de hand omdat teveel zaken de achterbrug tegenhouden.
Een nog makkelijkere manier is om de voorrem in te knijpen en dan net doen of je wilt wegrijden, laat hierbij iemand kijken naar de achterbrug en als daar speling inzit ziet die de achterbrug geheid naar een kant trekken.
doe je voordeel.
;-)
 
Gewoon ontvetter van de Wibra ("Dasty") erop sprayen, even in laten werken, dan met beetje warm water en schuurspons de band schoonboenen. Daarna schoonmaken herhalen met gewoon afwassop, en dan afspoelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan