Bandendruk aanpassen aan ondergrond?

IceCube

MF'er
8 dec 2004
169
1
Maldegem
Hey,

volgende zomer trekken we met een aantal mannen op tourtrip door Finland.

Finland ken ik goed en ik weet dan ook dat er heel veel weggetjes die we zullen nemen meer aarde, zand en kiezel dan asfalt zullen zijn.
Daar we niet met de offroad-machines zijn (2 maal BMW 1150RT en 1 Triumph Trophy 1200) zal dat niet echt ideaal zijn denk ik. Nuja, moeilijk gaat ook zeg ik dan :9 Knietjes dichtnijpen en beetje rechtstaan op de steuntjes kan evengoed op een toerbuffel *D *D

Nu vroeg ik me af of het wensbaar zou zijn om onze bandendruk aan te passen aan de ondergrond. Bv: aardeweg ==> druk verminderen om beter/meer contact/grip te hebben.
Zoja, hoeveel druk moet er dan bij welke ondergrond op de banden.

Natuurlijk nemen we indien wenselijk een draagbare 12v compressor mee om op asfalt lekker hard en strak te kunnen rijden.

Graag jullie deskundige mening :) :)
 
Probeer alvast wat in NL te oefenen met zandweggetjes. Ik pak die ook af en toe en het scheelt aanzienlijk met de grip als je de banden op iets van 1.8 bar zet. Ik heb semi weg banden (Metzler Tourance), en dat gaat best goed zolang het niet te mul wordt. Gravel zoals in Noorwegen is geen probleem hoor al moet je wel ff wennen aan het gevoel, vooral in de bochten. Als je het eenmaal gewend bent kan het ook wel zonder de bandenspanning aan te passen, probeer voorla met trekkende motor de bocht door te gaan en niet afremmend op de motor.

/edit Zie dat het Zweden was maar dat zal ongeveer dezelfde ondergrond zijn.
 
Laatst bewerkt:
/-edit-/ Eigenlijk is het finland *D *D


ok, dat zou wel leuk zijn.

Hoeven we niet constant te lossen en terug oppompen.

BTW, mag ik ook in België oefenen. Is iets dichter in de buurt ;)



Nu ik eraan denk, ik moet nog een andere achterslof monteren. Zijn er banden die beter zijn voor dit werk maar toch goed genoeg zijn voor een toermotor en bijgevolg veel asfalt? Is mss een beetje een utopische band, maar wie weet bestaat ie. Bv die metzeler, is die makkelijk op asfalt?

bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wat ik al zei, ik rij met wegbanden ook af en toe op zand en dat gaat best.
MetzelerTouranceFrontRear_small.jpg


Probeer het gewoon eens uit (in Belgie :) )
 
Zal ik zeker nog doen,

heb net eens gezien op de website van Metzeler.
De Tourance banden hebben ze niet op maat van de tourmoto-velgen. Toch niet volgens de site. De maten van mijn Trophy 1200 zijn voor 120/70R17 en achter 170/60R17

Mss bij de andere bandenfabrikanten neuzen. Ya never know :)
 
Vorige jaar in Noorwegen met mijn R1100RT ook de nodige onverharde en grind wegen gereden. (MeZ4. 2,5bar/2,9bar)

Spanning gewoon zo gehouden als altijd, en dat is (zeker bij volle belading)
de max aangegeven spanning.

Voelt wel even vreemd, je voelt de banden "zoeken".

Wat wel nuttig is, is even wat uitproberen met je vering.
Is ook makkelijker te regelen dan de bandenspanning.

Als je dat gaat oefenen, dan wel met een motor die ongeveer gelijk geladen
is als komend jaar op vakantie, anders is het niet te vergelijken!
 
Laatst bewerkt:
ok,

bedankt voor de reacties,

ben na wat zoekwerk ook zeker dat er niet zoiets is als een utopische on-off band voor een toermotor.

Motor laden en oefenen is dus de boodschap, nu nog wat weggetjes zoeken waar ik ongestoord kan passeren :)

Ik weet niet hoe de regeling van de vering bij de RT's in elkaar zit, maar ik weet dat dit bij mij Trophy niet zo evident is om even aan te passen. Vooral vooraan is het nogal een werkje herinner ik me uit een aantal reviews.

Mss toch maar even advies vragen bij de dealer.
 
ok,

bedankt voor de reacties,

ben na wat zoekwerk ook zeker dat er niet zoiets is als een utopische on-off band voor een toermotor.

Motor laden en oefenen is dus de boodschap, nu nog wat weggetjes zoeken waar ik ongestoord kan passeren :)

Ik weet niet hoe de regeling van de vering bij de RT's in elkaar zit, maar ik weet dat dit bij mij Trophy niet zo evident is om even aan te passen. Vooral vooraan is het nogal een werkje herinner ik me uit een aantal reviews.

Mss toch maar even advies vragen bij de dealer.

Bij de RT's zit de grote knop aan de rechterkant,
achter het afdekplaatje dat onder de zitting zit.
Naast de Achterremvloeistofpot.

En er zit een klein stelschroefje aan de linkerkant van de achterveer.
Maar daar hoef je niet per se wat mee te doen.
Tenzij je er niet uitkomt met de grote stelknop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan