Bandjes..

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
kheb al een beetje gezocht enzo...maar ben nog niet veel wijzer.

Als ik een motor om zou bouwen tot SM moeten er natuurlijk bandjes onder. afgezien van de binnenbanden weet ik echt totaal niet wat voor banden eronder zouden moeten komen.

SM banden zoals goldspeed enzo hoeft allemaal niet, tis gewoon een motortje voor de weg en ik vind die banden helemaal niet mooi (ok niet dat dat enorm belangrijk is)

maar dan kom je dus bij ss banden uit neem ik aan?
Daarin heb je zo veel merken en types :o ik kom er niet uit wijs...
wat alle nummertjes en lettertjes betekenen...ben al wat banden tegen gekomen hier op het forum maar snap echt niet of die letters nog iets betekenen...

wat voor banden zouden jullie me aanraden bij gewoon normaal weggebruik, niet al te extreem rijden enzo (wel beetje stunten enzo)...
Moeten geloof ik banden zijn die redelijk snel opwarmen bij lage snelheid toch?
 
mja daar heb ik ook al over gedacht...gewoon stel lekke banden halen...maar dan nog ...maakt het niet zo heel erg uit wát voor banden het zijn? bedoel...als het een harde compound is...dan ben ik met mn lichte fietsje niet echt veilig denk ik...en hoe zie je die hardheid enzo?...dat soort dingen weet ik niet..

heb dit nog van dunlopsite geropt:

What do all the numbers on the sidewall mean?

There are a number of tyre size marking systems in use.

The most common system is the "millimetric" system. I am sure that everyone will have seen sizes which look like this: -

120/70ZR17 (58W) TL Sportmax D207F

120 is the overall width of the tyre measured in Millimetres, when fitted on the correct width rim.

70 is the "aspect ratio" simply the ratio of the tyre’s height to its width, expressed as a percentage.
So this tyre is: 120mm wide x 70% aspect ratio = 84mm high.

Z indicates a tyre with a sustained maximum speed rating of over 240kph(150mph).

R indicates "Radial Ply" construction.

17 indicates the rim diameter.

58 is the "Load Index" this indicates that the tyre can carry a maximum load of 236kgs when inflated to it’s maximum scheduled pressure.

W is the actual continuous sustained maximum rated speed of the tyre, in this case 270kph(168mph). The tyre can actually achieve higher maximum speeds than this figure but in order to do so it cannot carry its full load potential. This is why even lightweight high-speed machines have fairly large tyres.

TL indicates that the tyre has a tubeless construction. (Tyres intended for use with inner tubes are marked "Tube Type")

Sportmax D207F is the commercial product description.

Tyres for older "Classic" bikes use the "Imperial" marking system and look like this: -
3.50-18
In this case the tyre is 3.50" inches wide and has an aspect ratio of 100, so its height is the same as its width.
There is a further set of "Imperial" sizes using lower aspect ratios these look like: -

4.10-19 for 90% aspect ratio tyres
Or
4.25/85-18 for 85% aspect ratio tyres.

The third system in regular use is the "Alpha-Numeric" system originating from the USA. Tyres with these markings are now almost exclusively fitted to Harley Davidson machines.

The markings look like this: -
MT90-16
M indicates a motorcycle tyre
T indicates how wide the tyre is from a table of nominal overall widths.
90 is still the aspect ratio
16 is the rim diameter.

There are a number of other numbers on the sidewalls of motorcycle tyres that show which international standards the tyre conforms to.

The two most common of these are the "E" mark, which is required by UK law, and the American DOT marking. As a rider you don’t really need to think about these as the manufacturers, distributors and retailers have a legal responsability to ensure that only correctly marked tyres are distributed and sold in the UK.
 
mja daar heb ik ook al over gedacht...gewoon stel lekke banden halen...maar dan nog ...maakt het niet zo heel erg uit wát voor banden het zijn? bedoel...als het een harde compound is...dan ben ik met mn lichte fietsje niet echt veilig denk ik...en hoe zie je die hardheid enzo?...dat soort dingen weet ik niet..

heb dit nog van dunlopsite geropt:

Je kan dan het beste supersportbanden nemen. Wel op de snelheidsindicatie letten.
Een HR of een ZR band maakt nogal wat verschil. De band voor de lagere topsnelheid (ik meen HR, maar ben te lui om het op te zoeken :P ) warmt sneller op :)
 
Z indicates a tyre with a sustained maximum speed rating of over 240kph(150mph).


zullen idd wel HR zijn dan...(staat voor Highspeed? meen dat es gelezen te hebben...en R voor radial dan..)

zouden de meeste motorzaken nog wat redelijk goede banden hebben liggen (hoeveel $$ ??)...of zie je dat maar weinig...bedoel..banden die helemaal op zijn lijkt me ook niet echt smullen ;)
 
Een nieuwe lekke band wordt vaak weggegooid.
Een dealer hier in de buurt vond het best als ik eens door zijn bandenstapels zou neuzen. Als een klant een lekke band krijgt met een nieuwe band, kregen ze gratis een nieuwe. Hij kon er niets mee en gooit die toch weg.

Anders moet je eens bij cupraces of iets dergelijks langs gaan. Zijn vaak wel banden te regelen voor weinig geld.
Een gebruikte set kan vaak nog wel een tijdje mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan