Barsten in blok??

Tohereknowswhen

Die hard MF'er
18 sep 2002
347
0
Amsterdam
Ik was met een maat van me aan het sleutelen en opeens... lijkt het alsof er allemaal barsten in zijn blok zitten. Eerst dacht ik dat het niks was maar toen ik het ging schuren was het wel vrij duidelijk. Er is geen sprake van lekkage of zweten. Het vreemde is dat er ook geen echte scheur of een plaats waarvandaan ze barsten zijn ontstaan, te zien is.
We vroegen ons af in hoeverre dit schadelijk en gevaarlijk is om mee door te rijden. Het blijft altijd een gok natuurlijk om zoiets in te schatten. Maar hier weet ik gewoon niks vanaf dus alle ervaring en advies is welkom.

Hier een foto zodat het wat duidelijker is:

pbpic1194085.jpg


Bedankt!
 
mischien had je er al naar gekeken maar is het blok niet gelakt/gecoat?? als dat gaat scheuren ziet dat er ook zo uit en dan hoef je je er al helemaal geen zorgen om te maken
 
Dit zijn geen scheuren in je blok maar de aftekeningen van scheurtjes in de stalen hogedruk gietvorm die gebruikt is.
Afhankelijk van de ouderdom van zo een gietvorm / matrijs heb je meer of minder van dit soort aftekeningen.
 
Dit zijn geen scheuren in je blok maar de aftekeningen van scheurtjes in de stalen hogedruk gietvorm die gebruikt is.
Afhankelijk van de ouderdom van zo een gietvorm / matrijs heb je meer of minder van dit soort aftekeningen.


:Y
Oorzaken: leeftijd van de hogedrukgietmatrijs en "slechte" warmtehuishouding van de matrijs resulteren in warmescheurjes in de matrijs. Dergelijke matrijsscheurtjes worden op het gietdeel zichtbaar maar zijn onschuldig.

Een hogedrukgietmatrijs heet een levensduur van ca. 70-100.000 cycli. Per cyclus onstaat er tijdens het injecteren van het aluminium een thermoshock. De matrijs is op bedrijfstemperatuur ca. 300-400 graden. Tijdens de injectie van het aluminium krijgt die matrijs gedurende ca. 50ms een enorme druk en temperatuurshock (700graden aluminium) te verwerken.

Alle uit aluminium gegoten olie- en watervoerende delen (carterpannen, kleppendeksels, thermostaatbehuizingen, inlaatspruitstukken, koppelingshuizen etc...) ondergaan een lektest en/of flowtest. Vaak gecombineerd met 100% impregneren.

Je hoeft je geen zorgen te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan