Koud blok perfect, warm blok loopt slecht

Guppievoer

MF veteraan
17 jul 2006
1.472
33
Zaandam
Ik ben eigenaar van een Ducati Hypermotard 821 uit 2013.

Volgende probleem waar ik al een tijdje tegenaan loop, verschillende dingen nagekeken en gedaan, helaas blijft het probleem zich voordoen.

Bij een koud blok loopt hij dus perfect, mooi stationair en kan goed een toerental vasthouden en kan door het hele toerenbereik.

-Als hij eenmaal warm is dan loopt hij stationair slecht ( inmiddels wat beter na het losmaken van de lambdasonde.) Zie ook het filmpje. Inmiddels na loskoppelen Lambdasonde is dit minder geworden.
-Hij kan geen toeren houden, je word de heletijd geduwt of hij loopt weg ( niet het bokkig karakter van het blok)
-En hij gaat tot de 6000 toeren, als ik dan gas geef dan wil hij gewoon niet verderoplopen.
-Hij wilde nog wel eens uitvallen bij inknijpen van koppeling, na verwijderen lambasonde niet meer)
-Ook sinds het loskoppelen veel plofjes uit de uitlaat

Inmiddels aan gedaan:
-Ride by Wire gashendel vervangen, was niet het probleem
-Accu nagekeken ( je weet maar nooit bij een italiaan, was ook een tip van iemand anders)
-Up map van Termignoni erin geladen (die schakelt de lambasonde (denk ik) uit, aangezien ik geen fout melding krijg bij het ontkoppelen ervan)
-Gecontroleerd op valse lucht

Heb gisteren nieuwe bougies gekocht, wie weet is dat het? Moet ze alleen nog monteren.
Als ik het zo schrijf lijkt veel richting een kapotte lambdasonde te gaan.. maar loskoppelen en geen foutmelding?
 

Bijlagen

  • VID_20230519_170823.mp4
    8,2 MB
tot 6000 is enkel na het loskoppelen van de lambda ?
dan staat hij volgens mij in "veilige modus", rijdt hij op een soort van basis-map en beperkt hij de toeren/vermogen om mogelike schade te voorkomen.
 
tot 6000 is enkel na het loskoppelen van de lambda ?
dan staat hij volgens mij in "veilige modus", rijdt hij op een soort van basis-map en beperkt hij de toeren/vermogen om mogelike schade te voorkomen.
Als hij koud is dan gaat hij er wel doorheen, en met een warm blok, moet ik wat minder gas geven en een beetje zoeken en dan wil hij er af en toe met veel moeite wat klimmen
 
tot 6000 is enkel na het loskoppelen van de lambda ?
dan staat hij volgens mij in "veilige modus", rijdt hij op een soort van basis-map en beperkt hij de toeren/vermogen om mogelike schade te voorkomen.
Lambda is toch alleen tot 5500 daarna is het geen closed loop meer
Als hij koud wel door wil trekken is het geen benzine probleem
Zou de krukas sensor kunnen zijn die door het opwarmen van het carterdeksel net buiten bereik komt
Een temperatuur sensor ( op de voorste cilinder kop ) die niet lekker werkt door stekker die niet goed contact maakt
Vreemd dat ze in Zaltbommel niks konden vinden
 
Van ducati amsterdam de tip dat het rubber los kon zitten aan de binnenkant van het spruitstuk, niet het geval.
Wel alles goed schoon gemaakt, ontlucht nippels gecontroleerd.
Tank leeg gemaakt en vond geen water in de brandstof, maar onderin de tank leek wel net metaal spliters? Morgen even verder op onderzoek/schoonmaak..
 

Bijlagen

  • 20230621_153345.jpg
    20230621_153345.jpg
    499,1 KB · Weergaven: 32
  • 20230621_153320.jpg
    20230621_153320.jpg
    159 KB · Weergaven: 32
  • 20230621_154419.jpg
    20230621_154419.jpg
    146,7 KB · Weergaven: 31
  • 20230621_154428.jpg
    20230621_154428.jpg
    174 KB · Weergaven: 30
  • IMG-20230621-WA0008.jpeg
    IMG-20230621-WA0008.jpeg
    108,1 KB · Weergaven: 30
  • 20230621_150607.jpg
    20230621_150607.jpg
    199 KB · Weergaven: 31
Ik ben eigenaar van een Ducati Hypermotard 821 uit 2013.

Volgende probleem waar ik al een tijdje tegenaan loop, verschillende dingen nagekeken en gedaan, helaas blijft het probleem zich voordoen.

Bij een koud blok loopt hij dus perfect, mooi stationair en kan goed een toerental vasthouden en kan door het hele toerenbereik.

-Als hij eenmaal warm is dan loopt hij stationair slecht ( inmiddels wat beter na het losmaken van de lambdasonde.) Zie ook het filmpje. Inmiddels na loskoppelen Lambdasonde is dit minder geworden.
-Hij kan geen toeren houden, je word de heletijd geduwt of hij loopt weg ( niet het bokkig karakter van het blok)
-En hij gaat tot de 6000 toeren, als ik dan gas geef dan wil hij gewoon niet verderoplopen.
-Hij wilde nog wel eens uitvallen bij inknijpen van koppeling, na verwijderen lambasonde niet meer)
-Ook sinds het loskoppelen veel plofjes uit de uitlaat

Inmiddels aan gedaan:
-Ride by Wire gashendel vervangen, was niet het probleem
-Accu nagekeken ( je weet maar nooit bij een italiaan, was ook een tip van iemand anders)
-Up map van Termignoni erin geladen (die schakelt de lambasonde (denk ik) uit, aangezien ik geen fout melding krijg bij het ontkoppelen ervan)
-Gecontroleerd op valse lucht

Heb gisteren nieuwe bougies gekocht, wie weet is dat het? Moet ze alleen nog monteren.
Als ik het zo schrijf lijkt veel richting een kapotte lambdasonde te gaan.. maar loskoppelen en geen foutmelding?
Vorige week met een motormonteur gesproken en die gaf aan dat de TPS bij Engelse en Italiaanse motoren nogal eens willen verlopen ondanks dat ze mechanisch goed vast zitten geschroefd. Dit gaf bij mij een teveel aan benzine. Stationair was bij een koude motor goed omdat hij dan gebruik maakt van de stappenmotor en de TPS blijkbaar redelijk was.

Maar dat gaf bij mijn motor niet zo’n onregelmatig toerental als bij jou. Hij bokte wel als een malle waardoor ik dacht op een 2-cilinder ipv een 3-cilinder te rijden.
 
Ik was na het vervangen van de bougies, bobines, tank schoonmaken en inspecteren, inspecteren van de complete inlaat, lambdasondes uitsluiten er nu wel een beetje klaar mee, ik wist het niet meer.

Dan maar naar Ducati in Amsterdam gebracht, die ging hem opnieuw uitlezen. Ging ook weer van alles controleren en doen. Heeft hetzelfde gedaan en nog eens de computer verwisseld van een andere 821, hergeschreven .. via het uitlezen zag hij wel dat de achterste cilinder heel arm liep als hij warm werd.
Hun hebben voorgesteld om de kleppen te stellen.. terwijl dat ook al 5k terug is gedaan, maar het was zo'n vage klacht en ze wisten het ook niet meer, ze wilde het uitsluiten.
Ja oke dan maar.. kaching..

Na kleppen stellen, ja amper wat veranderd, 1 minimaal iets wat nog binnen de marge viel..
Fijn maar dus ook niet fijn..
Toen heeft de monteur een injector van een andere 821 geplukt en weg probleem..
Dus vet relaxed!
Weer ff een nieuwe besteld en de motor rijd weer heerlijk! Alleen jammer dat ik hem pas weer terug heb als het echt koud en nat is geworden.. dus nu maar toedekken en aan de lader hangen en wachten weer op mooi weer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan