Hallo Leden,
Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebb
Dat heeft niets met het aantal cilinders te maken, een 1 cilinder kan alleen maar goed trekken op toeen, en een 4 cilinder kan prima goed onderin genoeg kracht hebben.Uiteindelijk ben jij degene die het gashendel bedient natuurlijk. Het ding met vooral 2-cilinders, is dat je een vrij vlakke koppelkromme hebt en niet 2 versnellingen hoeft terug te schakelen, om van het max koppel gebruik te kunnen maken. Dat is vaak wel het geval met 4-cilinder motoren.
Op het moment ben ik het bezit van 2 4-cilinder motoren. Hiervoor reed ik een 2-cilinder en eerlijk gezegd heb ik daar wel een beetje heimwee naar. Op straat vind ik het veel bruikbaarder.
Ga ze beide gewoon maar proefrijden wanneer je het rijbewijs in de pocket hebt, dan kom je er vanzelf achter wat jij het lekkerst vindt rijden.
Klopt helemaal, daarom moet je ook gaan voor een echte stevige 3-cilinder zoals een Triumph Rocket.Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebben dus in theorie zou dit perfect moeten zijn.
V motoren schijnen over het algemeen een vlakkere koppelkromme te hebben.Daar heb je een punt, maar toch heeft het aantal cilinders ook wel weer een bepaald motorkarakteristiek. Bij 2-cilinders is dat toch wel de vrij vlakke koppelkromme
Zoals al eerder gezegd: 4 cilinders niet meteen afschrijven. Er zit qua 4 cilinders een heel groot verschil tussen bijvoorbeeld een K100 en een R1, terwijl het allebei 1 liter 4 cilinders zijn.Hallo Leden,
ik ben nieuw op dit forum en ben bijna klaar met motorrijlessen "theorie en AVB al in de pocket" alleen AVD nog en daarna begint de zoektocht naar een geschikte motor om mee te beginnen.
Ik les op een 4 cilinder en vind deze een beetje tam, heb gehoord dat 2 en 3 cilinders veel koppel hebben dus in theorie zou dit perfect moeten zijn. Ik heb zelf al rond zitten kijken en het moet echt een naked bike worden, mijn oog is gevallen op een triumph street triple 675 of een aprilia shiver 750, nu is mijn vraag of dit een beetje geschikte eerste motoren zijn? Hebben jullie tips of andere suggesties?
Bedankt alvast!
Groeten K.
Een keer ging een mede cursist door rood, dus na groen dacht ik.. die pak ik even terug.Ik heb gelest op een XJ6 (vier cylinder) en vondt dat toch best een prettige motor die best hoog in de toeren liep. Ini ieder geval voor mij dermate hoog dat ik regelmatig van mijn instructeur te horen kreeg dat ik in een te hoge versnelling zat.
Mijn BMW is wat dat betreft heel anders
Als je het gevoel van toeren nog niet onder de knie hebt,zou ik eerst maar nog heel veel oefenen, want dan heb je er totaal geen gevoel voorYep, hoog in de toeren rijden. Ik vond 50km/h met 4500 toeren veel te hoog (auto gewend). Dus schakrelde ik binnen de bebouwde kom al door naar de 4. Was niet de bedoeling volgend hem
Ik heb het wel onder de knie, maar mijn instructeur zag het graag anders op deze motor. Op mijn BMW kan ik gewoon laag in de toeren rijden, dus dat is verder geen probleemAls je het gevoel van toeren nog niet onder de knie hebt,zou ik eerst maar nog heel veel oefenen, want dan heb je er totaal geen gevoel voor
Met de meeste motorfietsen kan ik inderdaad ook in zes bij 60 km/u.Ik heb het wel onder de knie, maar mijn instructeur zag het graag anders op deze motor. Op mijn BMW kan ik gewoon laag in de toeren rijden, dus dat is verder geen probleem
Een motor die dat niet hortend en stotend doet kan dat prima.Als je 60km/u in zes rijd,kan je niet rijden arme motor
Als je op die plek rijd moet je misschien is terug schakelen.Een motor die dat niet hortend en stotend doet kan dat prima.
Maar ik zie je van de zomer wel op de baan.
Jij mag raden op welke plek ik rij.
Bekijk bijlage 1583721