MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.
Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.
Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.
MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?
Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.
Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
Is als noodoplossing voor de template het volgende een optie?
Een stuk vaste tekst waarin iets staat als:
Is in de openingspost voldoende informatie gegeven?
Zoals:
- Merk
- Type
- Klacht
- Etc. etc.
(Verder uit te werken)
Deze tekst zou dan zsm door mod/gebruikers/etc. in het topic gekopieerd kunnen worden, bij voorkeur als 1e post na de vraagstelling. Dat kopiëren kan bv. vanuit een andere post gebeuren.
Ik weet het, ook dit verdient niet bepaald de schoonheidsprijs. Maar ik vind het hele initiatief te waardevol om te laten stranden op “iets triviaalsals het wachten op nieuwe forum-software”.
Laat de TS antwoorden accepteren die geholpen hebben. Voor de modjes zou het eventueel mogelijk zijn om een ander antwoord te accepteren indien deze daadwerkelijk beter is.
Ja ook de modjes zullen technische beslissingen moeten maken.
Introduceer een reputatiesysteem zodat iemand met een hoge reputatie automatisch meer modrechten krijgt.
Implementeer een voting system ipv die rare oranje tags die met de natte vinger bepaald worden om zo een soort elite groepje te creëren.
Nou zo dus, van pagina 1:Met name bij IT/software fora zie je dat soort systemen veel.. het opbouwen van rankings brons/zilver/goud/platinum members oid en dus ook opbouwend het privilege krijgen om te kunnen plussen/minnen etc. Wat je ziet is dat er dan inhoudelijk duidelijk wordt gereageerd met geen offtopic. Met als voordeel voor mods dat het doorgaans zelf regulerend werkt.
Ook vanuit het commerciële belang van MF denk ik dat er op de achtergrond echt al wel over zoiets wordt nagedacht. Want door dat soort systemen trek je ook makkelijker nieuw publiek wat eerder geneigd is te blijven plakken. Nu kom je als nieuweling binnen in een besloten clubje. Tot een tijdje terug werkte dat, maar over het algemeen is dat hechte community gevoel aan het verdwijnen. Kleinere fora's waar ik actief op was/ben sterven een stille dood.
Ik heb overigens niks tegen die oranje embleempjes. Je ziet in de meeste topics dat het werkt. Maar om als community relevant te blijven op de langere termijn.. zijn dat soort systemen denk ik het overwegen wel waard.
Toetsenbordridders als jij zouden hiermee ook weggefilterd worden met het overige ruis. Daarvoor is de community er om het een en ander recht te stemmen.
Ik denk dat in dit geval insanity reageert op de woordkeuze van v.d.v. Een beetje een actie geeft reactie.
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.
En niet teveel ineens van v.d.v. vragen, verandering kost tijd, bij de een wat meer als de ander.
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.
Is al besproken, de kans hierbij is aanwezig dat een beunoplossing als beste antwoord wordt gekozen omdat het zo lekker goedkoop is.
Antwoord A: het antwoord wat ik graag wou horen
Open eens een topic dat je remmen trillen. 9 van de 10 schreeuwt gelijk, remschijven krom. Tuurlijk, dat is mooi verdienen nieuwe remschijven.
Soms heb ik en ook anderen aan een beunoplossing voldoende om thuis te komen, in plaats van onderweg me uit te laten kleden door een dealer, die een in een gestrande motorrijder een mooie extra inkomstenbron ziet. Of heb ik voldoende aan een gebruikt onderdeel, in plaats van voor het dure nieuwe onderdeel te gaan. Soms is een rijdbare afstelling voldoende en is 1500 pleuro voor testbank en tuning door Paul Ritzen teveel van het goeie. Hij geeft vast wel het technisch perfecte antwoord, maar dat past niet bij ieders portemonnee of ieders wijze van het beleven van motorrijden. Door voor het perfecte antwoord te gaan, sluit je andere antwoorden uit, terwijl die een vraagsteller ook vooruit kunnen helpen.
Ik proef uit de opstelling van diverse mensen nog steeds dat het gaat tussen prof en hobbyist en dat vind ik jammer, want beide hebben hun kwaliteiten, ook al beseft niet iedereen dat.
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.
Ik proef uit de opstelling van diverse mensen nog steeds dat het gaat tussen prof en hobbyist en dat vind ik jammer, want beide hebben hun kwaliteiten, ook al beseft niet iedereen dat.
Ik ben ook hobbyist en ik heb het idee dat veel hobbyisten tegen de pro's op proberen te boksen, doe dat gewoon niet, dan hoef je je frustraties ook niet op elkaar af te reageren.
Leek: Schijven vervangen!
Prof: Sinds wanneer is dit? Is er iets aan de motor veranderd? Zijn de remmen gangbaar? Heb je de schijven gemeten op slingering en dikteverschil? Etc etc allemaal lastige vragen waar de TS niet op zit te wachten, hij wil gewoon het juiste antwoord uit de glazen bol.
Leek met glazen bol: Ja je schijven hebben dikteverschil. Dat weet ik zeker want dat heb ik ook een keer gehad.
TS: Oke top dan ga ik nieuwe schijven bestellen!
Dat ben ik helemaal met je eens en zo bedoel ik het ook niet.
Met een beunoplossing bedoel ik een oplossing die gevaar en of schade op kan leveren.
Ik ben ook hobbyist en ik heb het idee dat veel hobbyisten tegen de pro's op proberen te boksen, doe dat gewoon niet, dan hoef je je frustraties ook niet op elkaar af te reageren.
Je antwoord klopt op dat moment technisch wel goed, maar mogelijk moet je iemand met wat minder technische kennis stap voor stap in het proces meenemen om zo hem of haar verder te helpen.
Dan druk je je verkeerd uit, want een oplossing die gevaar oplevert is geen oplossing.
Om ff bij je voorbeeld te blijven een schijf meten op dikte is vrij simpel te doen met een schuifmaat, maar behoeft soms wat uitleg.
zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.
Soms gaat ie er omheen, door de uitsparingen.zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.