Benelli Tre-K 1130 gearriveerd

cornelis II

MF veteraan
4 mrt 2005
1.186
1
Zelf een nieuwe Triumph Tiger 1050 rijdend, kon ik het aanbod van m'n dealer om zijn net binnengekomen demo van de Benelli Tre-K 1130 in te rijden natuurlijk niet afslaan! Zoals de Tiger is ook de Tre-K een op het allroad-concept gebaseerde sportieve straatfiets, met ook een driecilinder motor, zij het in dit geval met 1130 cc en 125 pk i.p.v. 1050 cc en 115 pk.
Na anderhalve dag - en 900 km - heb ik 'm weer teruggebracht, zodat-ie nu ter beschikking staat voor proefritten door klanten.
Alhoewel beide fietsen op hetzelfde concept zijn gebaseerd, heeft Benelli dit toch weer anders uitgewerkt, meer richting sportfiets nog. De vering is vrij hard en sportief, met voor dit type motor betrekkelijk korte veerwegen. Ook het motorkarakter is anders dan bij de Tiger, het vermogen komt er wat later en wat meer abrupt in (maar dan gaat-ie er ook ongelofelijk hard vandoor............).
De fiets ziet er, naar mijn bescheiden mening, goed uit qua styling en afwerking. Bijzonderheid is het handmatig in drie standen verstelbare ruitje - dat mis ik bij m'n Tiger.
Heb natuurlijk wat foto's gemaakt:

large.jpg

large.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een lelijke kentekenplaat :X

Ziet er goed uit :Y Ben zelf erg gecharmeerd van de Benelli TnT maar moet zeggen dat deze fiets er ook mag zijn.

Dealer waar je het over hebt is Brabant Motors ?

Hij is in ieder geval gunstiger geprijsd *D

ook een 3-cilinder ? Hoe is het geluid ? Dat schijnt van de TnT erg lekker te zijn namelijk
 
Laatst bewerkt:
Wat een lelijke kentekenplaat :X

Ziet er goed uit :Y Ben zelf erg gecharmeerd van de Benelli TnT maar moet zeggen dat deze fiets er ook mag zijn.

Dealer waar je het over hebt is Brabant Motors ?

Hij is in ieder geval gunstiger geprijsd *D

ook een 3-cilinder ? Hoe is het geluid ? Dat schijnt van de TnT erg lekker te zijn namelijk


Dealer is inderdaad Brabant Motors, zoals je ziet wanneer je op de link klikt. En ja, het is ook een driecilinder, met het bijhorende geluid. Deze Benelli klinkt echt opzwepend, een mooie ongeciviliseerde brul aan zowel de in- als de uitlaatkant :)
@Wilhelmina35: de grens tussen allroad en allround is sterk aan het vervagen. Motoren als de Triumph Tiger en deze Benelli zijn daarop nog wel gebaseerd, maar gaan meer en meer richting sportief weggebruik, met behoud van de zitpositie en de wat langere veerwegen van de allroads.
Ik heb nog meer plaatjes gemaakt:
large.jpg

large.jpg

large.jpg
 
Apart uitlaatsysteem :)

Had btw het linkje nog niet aangeklikt. ;)

Ik heb vorig jaar op Intermot in Keulen op een Benelli TnT gezeten, en moet zeggen dat die zithouding perfect voor mij was :Y Weliswaar geen allroad, maar wel een erg mooie fiets ook :Y

11301.jpg


Zou er wel eens op willen rijden, maar ja. Het geld is op momenteel :X Nieuwbouwhuisje gekocht, dus moet weer ff sparen nu
 
Laatst bewerkt:
Ik neig ook steeds meer naar dit soort motoren. De vormgeving spreekt me wel aan. Wat absoluut een voorwaarde is voor mij is dat de motor sportief te berijden is. Ik krijg het idee dat dit wel zo is. Het enige wat me nog "zorgen baart" is het feit dat ze op hoge poten staan. Wordt dat niet te slap in de vering en wegligging?? Dat is voor mij een afknapper. Ik zag op de site van brabantmotors dat de Tiger verlaagt kan worden. Daar zou ik wel eens een foto van willen zien. De kont hoeft niet verlaagd maar de neus mag best wat lager, dat kan er nog gelikter gaan uitzien. Kijkend naar de prijs en zijn veel te hoge brandstofverbruik zal de Benelli wel een beetje een exoot blijven. Ik ben geneigd om hem nog wat mooier te vinden dan de Tiger. Gelet op het prijsverschil zou de Tiger het voor mij denk ik dan eerder worden.... als ik het budget had...
Maar wie weet ga ik er eens een huren of zo. Ik zag dat ik niet ver bij mij vandaan de Benelli kan huren. Nu nog eens kijken waar de Tiger gehuurd kan worden
 
Laatst bewerkt:
Ik neig ook steeds meer naar dit soort motoren. De vormgeving spreekt me wel aan. Wat absoluut een voorwaarde is voor mij is dat de motor sportief te berijden is. Ik krijg het idee dat dit wel zo is. Het enige wat me nog "zorgen baart" is het feit dat ze op hoge poten staan. Wordt dat niet te slap in de vering en wegligging?? Dat is voor mij een afknapper. Ik zag op de site van brabantmotors dat de Tiger verlaagt kan worden. Daar zou ik wel eens een foto van willen zien. De kont hoeft niet verlaagd maar de neus mag best wat lager, dat kan er nog gelikter gaan uitzien. Kijkend naar de prijs en zijn veel te hoge brandstofverbruik zal de Benelli wel een beetje een exoot blijven. Ik ben geneigd om hem nog wat mooier te vinden dan de Tiger. Gelet op het prijsverschil zou de Tiger het voor mij denk ik dan eerder worden.... als ik het budget had...
Maar wie weet ga ik er eens een huren of zo. Ik zag dat ik niet ver bij mij vandaan de Benelli kan huren. Nu nog eens kijken waar de Tiger gehuurd kan worden

Wel eens eerder een allroad gereden ? Ik vind het heerlijk sturen, hoewel ik onder m'n huidige fiets niet de beste asfaltbanden heb liggen (zaten er al onder van de vorige eigenaar). Het zijn geen asfaltbanden maar ook geen offroad-banden. De kanten hebben teveel profiel, waardoor ie in lange doordraaiers niet altijd voldoende grip heeft.

Het beste om je voorkeuren te leren kennen is inderdaad gaan proefrijden, proefrijden en nog eens proefrijden. En uiteraard kijken wat je portemonnee toe laat ;)
 
Laatst bewerkt:
Wel eens eerder een allroad gereden ? ..................................

:N Blijkbaar niet, anders zou ie zoiets niet typen over voorkant verlagen om er 'gelikter' uit te zien. :X :X :X

Allroads sturen zo al goed, slappere veren en langere veerwegen is allemaal geen probleem en ik mag hopen dat heel dat gepimp een beetje wegblijft van de allroads. :W

Ik vind die Benelli voor een Benelli nog wel te pruimen, maar er zitten me net iets teveel frutsels aan en ik vind t iets te blits. Dit kan niet tegen fietsen als een BMW GS, Triumph Tiger, TDM, Multistrada en V-strom zelfs op. Te duur, te fancy.

Allroads worden inderdaad wel meer wegfietsen zo, dit is duidelijk een verhoogde naked. Ik vind het allemaal best hoor, zo'n tiger zie ik ook wel zitten, al hoeven ze niet allemaal zo te worden. Dalijk is een ktm LC8 zo'n beetje de enige 'echte' 'all'road met spaakwielen en de nodige robuustheid.
 
True :Y

Hoewel ikzelf dan weer iemand ben die wat 'aparts' wil ;) Ik hou niet zo van 13-in-een-dozijn fietsen voor mezelf, zoals je afgelopen zondag op de MM zag (no offense als iemand zich aangesproken voelt). En dan is zo'n Benelli best een leuke optie, even afgezien natuurlijk van de prijs ;) Je weet zeker dat er geen 300 van op de MM komen :)

Een allroad pimpen is idd niet mijn ding, afgezien van een paar oogjes op de kuipruit :+
 
Ik snap jullie reacties wel. Van oudsher kom ik van de supersportmachines. Maar ach je wordt wat ouder en wijzer... Dus die supersports ben ik helemaal op afgeknapt. Volstrekt belachelijke vermogens en motoren waarbij de grenzen van je eigen kunnen veel te gemakkelijk en te snel worden bereikt en die je continue verleiden tot risicovol rijgedrag. Ik rij daar niet echt lekker meer mee als ik normaal aan het touren ben. Een supersport motor zal ik zelf nooit meer aanschaffen en de drang om er op te rijden is helemaal weg. Ik blijf wel een sportief ingestelde rijder, daarmee bedoel ik dat ik hou van een motorfiets die een sportief rijgedrag heeft. Ik heb een bloedhekel aan slappe veering en dweilerig weggedrag. Een voorbeeld, al weer enkele jaren geleden kocht mijn schoonvader een demo Citroen C5, het model was eigelijk net uit. Hij was de koning te rijk. Ik er in rijden... ik wist niet wat ik meemaakte. Ik dweilde van de ene kant van de weg naar de andere, was continue aan het corrigeren en stuiterde de hele tijd na als ik over een drempel of door een kuil reed. De slechtste nieuwe auto waar ik ooit in heb gereden. Dat was zo ongeveer ook het idee wat ik altijd had met allroad motoren.

Heel lang ben ik nogal gecharmeerd geweest van de Suzuki SV 650S. Dat is een voorbeeld van een motorfiets die me aanspreekt. Alleen zou die fiets 10-20 pk meer moeten hebben. Verder rij ik wel eens een op een Fazer en vindt ik ook de BMW F800s wel mooi. De laatste tijd zijn er ook diverse naked fietsen die me erg aanspreken. Ik vind alleen dat er enige vorm van windbescherming moet zijn, daarnaast vindt ik een topkuipje gewoon veel mooier, dat is eigenlijk wel een must. En dan kom je bij de nieuwe generatie all roads, waar ik ik tot voor kort eigenlijk nooit zo goed naar keek. Ervaring met een allroad??? Zeer minimaal. Ik heb ooit medio jaren 90 eens op een Honda Transalp gereden. Ik vond het dramatisch slecht.... Slappe vering en de voorrem deed bijna niets in vergelijking met wat ik zelf gewend was. Vandaar mijn voorzichtigheid maar ik weet dat de huidige allroad andere koek is. Ik las vandaag nog weer een test in een motorblad waar men bijzonder positief was over de Tiger. Er zijn alleen maar positieve reacties. En dat pimpen?? De Tiger mag van mij vooral van voren iets lager, voor de rest is hij af. Daarom zei ik al, ik wil wel eens een foto zien van een verlaagde tiger maar wie weet vindt ik het wel helemaal niets. Je bent nooit te oud om te leren, wie weet is het wel precies wat ik zoek :9 (maar helaas niet kan betalen.. :X )
Dus zowel de Benelli als de Tiger lijken me nu zeeeeer smaakvolle interessante motoren die ik dolgraag eens een dagje zou uitproberen. Ik ben om, ik heb mijn les geleerd ;)
 
Ik heb een bloedhekel aan slappe veering en dweilerig weggedrag.

Ervaring met een allroad??? Zeer minimaal. Ik heb ooit medio jaren 90 eens op een Honda Transalp gereden. Ik vond het dramatisch slecht.... Slappe vering en de voorrem deed bijna niets in vergelijking met wat ik zelf gewend was
je referenties kwa vering is idd niet up-2-date

ik ken mensen, ikzelf ook wel een beetje, die heel kritisch zijn over hun vering en die op hun sportfietsen altijd aanpasten. Bij het gros van de fietsen, ook bij sportsfietsen, klopt er niks van de standaard vering.
maar er zijn all roads, zeker KTM, met lange veerwegen die niet slap genoemd kunnen worden. daar lig je heel strak mee in de bochten. het beweegt misschien iets meer maar de banden blijven verlijmd met het asphalt.
voorkant verlagen is een typische ss gedachte, laat het los ;)
 
je referenties kwa vering is idd niet up-2-date

ik ken mensen, ikzelf ook wel een beetje, die heel kritisch zijn over hun vering en die op hun sportfietsen altijd aanpasten. Bij het gros van de fietsen, ook bij sportsfietsen, klopt er niks van de standaard vering.
maar er zijn all roads, zeker KTM, met lange veerwegen die niet slap genoemd kunnen worden. daar lig je heel strak mee in de bochten. het beweegt misschien iets meer maar de banden blijven verlijmd met het asphalt.
voorkant verlagen is een typische ss gedachte, laat het los ;)

Inderdaad, waarom de voorkant verlagen bij een motor als de Tiger 1050 bijvoorbeeld?
Deze staat namelijk standaard vrijwel net zo steil als de supersportieve, alle vergelijkingstesten winnende Daytona 675 (23,5 graad voor de Tiger, 23,2 voor de D675). De voorkant substantieel verlagen leidt waarschijnlijk alleen maar tot instabiliteit..............
Qua vering is Conqubite inderdaad niet up to date, kennelijk. De Benelli is gewoon vrij hard geveerd en heeft ook geen lange veerwegen; de Triumph heeft wel die langere veerwegen maar die zijn heel goed gedempt, de fiets blijft heel strak. Gewoon eens met beide proefrijden!
 
Laatst bewerkt:
Is er al iemand die eigenaar is van een Tre-k 1130 en die er wat zinnigs over kan vertellen? Buiten het proefrijden van Cornelis zijn er weinig reacties.

@ Cornelis II niet dat jouw bijdrage niet zinnig was! Verre van dat zelfs........

Groeten Knoetsoer
full
 
Laatst bewerkt:
Lijkt erop dat deze Benelli nog niet bekend is onder het grote motorpubliek.......

Groeten Knoetsoer
 
Terug
Bovenaan Onderaan