Benzine spuit uit tank

High Q

MF'er
6 apr 2004
159
0
Bilthoven
Ik heb de search gebruikt, maar kan dit niet vinden.
De laatste tijd, als ik mn benzinedop eraf haal, staat er een enorme druk op de tank. Zo erg, dat als ik mn sleuteltje draai, de dop ophoogschiet van de druk in de tank. Is dit normaal of zit er ergens een overdrukventieltje oid verstopt? Het gebeurt niet alleen als ie in de zon heeft gestaan of als de tank helemaal volzit.
Gisteren zaten er nog maar een paar druppels in de tank, maar wel een enorme druk opgebouwd, die paar druppels die er nog inzaten, spoten eruit. (over mn net gepoetste lak -O- )
Wie herkent dit en helpt mij? :)
 
ontluchting is tegen vacuumtrekken van tank, overdruk snap ik niet goed....hij zou dan dus druk op moeten bouwen door lucht te blazen in de tank :? aangezien je tank haast leeg was en toch druk had kan het niet het uitzetten van de benzine geweest zijn, en zo warm is het momenteel trouwens ook weer niet.Ik zou iig alle slangetjes onder aan je tank ff checken, meestal een stuk of 3,4 .
 
Die ontluchting werkt natuurlijk twee kanten op he.
Dus overdruk van binnenuit (benzinedampen zetten sterker uit dan lucht,
dus geven hogere druk) voorkomen, maar ook onderdruk (door lucht in te laten).

Dus het kan wel degelijk zijn dat de ontluchting van de tank niet lekker werkt.
Kan aan de slang liggen, maar ook aan het "systeem" voor de slang.
Weet niet hoe het bij jouw motor zit, maar veelal zit er in de tankdop
een kanaaltje met een membraam, dat de verbinding verzorgt tussen de tank
(door een gaatje onderin de tankdop) en de buitenwereld (aansluiting
van de slang, het kanaaltje komt naast de vulopening uit, en sluit daar aan
op een gaatje waar aan de andere kant de slang zit.

In elk geval de bewuste openingen zoeken, en lekker doorblazen.
(slang verwijderen is soms een beetje lastig zonder de halve motor te demonteren)
Als dat niet helpt: tankdop er in zijn geheel afschroeven.
demonteren, schoonmaken, en weer in elkaar draaien.
Dan weer monteren (en daarbij opletten dat er geen schroeven in je tank verdwijnen ... O-) )
(als je niet zeker bent dat dat lukt: touwtje om de schroef binden, gedeeltelijk
aandraaien, touwtje los, verder schroeven.)
 
Da's een hele gekke.... Als de tank vol zit kán er best wat overdruk ontstaan, maar dat moet inderdaad vanzelf afgevoerd worden. Een bijna lege tank kan amper overdruk hebben.
Controleer in ieder geval de tankdop en het overloopslangetje. Tien tegen één dat een van beide verstopt zit.
 
Ja, ik zal vanavond ff de slangetjes en het kanaaltje checken.
Moet toch ook mn ketting ff grondig onder handen nemen, dus wordt avondje sleutelen. Tja, alles slijt wat harder he, als je ineens 1000km per week rijdt...
 
als je hem laat staan, bouwt ie dan ook druk op? of alleen als je rijd? als ie het alleen doet als je rijd is er iets anders mis en ligt het niet aann het uitzetten van de benzine (kan me het haast nie voorstellen)
 
Da's een hele gekke.... Als de tank vol zit kán er best wat overdruk ontstaan, maar dat moet inderdaad vanzelf afgevoerd worden. Een bijna lege tank kan amper overdruk hebben.
Controleer in ieder geval de tankdop en het overloopslangetje. Tien tegen één dat een van beide verstopt zit.

Een bijna lege tank kan juist veel meer overdruk hebben dan een volle!
Een lege benzinetank zit vol benzinedamp, en kan daardoor veel meer druk opbouwen door warmte.
 
Mensen, ik ben eruit! Ik ben een beetje stom geweest. De vorige keer dat ik mn tank eraf heb gehad voor wat onderhoud, heb ik niet goed opgelet bij het terugplaatsen. Er zaten 2 slangen flink klem... Het probleem is nu helemaal opgelost. Allemaal hartelijk dank! :}
 
Mensen, ik ben eruit! Ik ben een beetje stom geweest. De vorige keer dat ik mn tank eraf heb gehad voor wat onderhoud, heb ik niet goed opgelet bij het terugplaatsen. Er zaten 2 slangen flink klem... Het probleem is nu helemaal opgelost. Allemaal hartelijk dank! :}


haha...na de 1e regel...dacht ik heel even dat je ging toegeven de benzine pomp op zijn kop te hebben gezet :P :P :P

maarre.. :] ze
 
Een bijna lege tank kan juist veel meer overdruk hebben dan een volle!
Een lege benzinetank zit vol benzinedamp, en kan daardoor veel meer druk opbouwen door warmte.
:^
En het is niet zo vreemd, er zit nogal een warmtebron onder. Warme gassen zetten over het algemeen uit.
Als je ontluchting afgekneld zit en je maakt een lange rit zonder tankstops, kan het zelfs zo erg zijn dat de drukopbouw het leeglopen van je tank tijdelijk compenseert en zodra de boel afkoelt, je tank implodeert.
Is bij m'n buur z'n Duc gebeurd.
Ik had vroeger met m'n Suzuki's ook vaak dat als het een beetje warm was of de zon stond even op de motor te schijnen, en je schudde even met de motor, je een fluitconcert kreeg vanuit de tank door de ontluchting.

Maar gelukkig is het probleem opgelost *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan