Benzineslang onder spanning

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.245
1.546
Gisteren heb ik de tank van m'n B12 gehaald om het luchtfilter uit te blazen. De benzineslang zat echter zo vast op de nippel, dat ik hem vlak voor de nippel heb afgeknipt. Vorig jaar had de anwb ook al een stukje afgeknipt omdat de slang op de uiteinden begon te rafelen, waardoor een benzinelekkage ontstond.

Door het inkorten staat de benzineslang nu iets onder spanning. Is dit potentiël gevaarlijk vanwege scheuring of losschieten?

IMG-20230806-WA0001.jpeg


Ik overweeg ook een nieuwe slang te monteren. Kan dit een universele zijn, of moet je een modelspecifiek exemplaar hebben?
 
modelspecifiek is wat ik gezien heb met bochten erin die standaard benzineslang niet fatsoenlijk kan maken, lijkt mij voor zover op de foto te zien is, geen sprake van.
Als de slang al zo hard word als er al een keer iets afgehaald is zou voor mij reden zijn er gewoon een nieuw stukje op te zetten, voor een tientje de meter moet wel lukken, maar opletten dat je de goede diameter hebt en dus niet het uitgerekte uiteinde opmeet.
 
Knip een stukje van de oude slang opgerekte slang af, meet met een schuifmaat of rolmaat de buiten en binnendiameter op. Met een nieuw stuk e10 bestendige slang alles mooi en fris aanleggen slangklem met de juiste diameter erop. je kunt er dan weer jaren tegen.
 
Tnx! Dat idee van die filter vind ik ook wel een goeie. Is nogal een gedoe om de slang op de nippel bij de carburateurs te krijgen.
 
Een filter ertussen dan blijf je nog steeds zitten met een stuk oude slang vanaf de carburateurs.
Het kan even knutselen zijn, het is niet zo moeilijk.
Een stukje soepele nieuwe slang werkt honderd keer beter als een stuk verharde slang op een nippel krijgen.
Een lange punttang wil wel eens helpen.
Klein beetje vet of multispray op de nippel en de slang erop monteren.
Je hebt kleine slangklemmetjes die een wat bredere band hebben en prima op de slang passen.
Vraag er desnoods even na als je nieuwe slang aanschaft, of ze er gelijk een paar passende slangklemmen bij leveren.
 
Laatst bewerkt:
Kun je er dan goed bij? Bij de carbs van een b12 bedoel ik dan…
Bij m’n gpz900 is het namelijk nogal niet te doen zeg maar, ja met de carbs ertussen uit kom je er wel bij…
meeste 4 carburateurs is kut. Zit in het midden enzo.. Maar het is uiteindelijk wel te doen met wat vloeken en tieren. Zoals @Sonny1 zegt: punttangetje, beetje vet.

Niks is zo kut als een lekkende of gebroken (zo hard heb ik ze gezien) benzineslang.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
meeste 4 carburateurs is kut. Zit in het midden enzo.. Maar het is uiteindelijk wel te doen met wat vloeken en tieren. Zoals @Sonny1 zegt: punttangetje, beetje vet.

Niks is zo kut als een lekkende of gebroken (zo hard heb ik ze gezien) benzineslang.
;) Ik ken het, ben er mee bezig…
Heb de carbs ertussenuit getrokken, het slangetje op een wiebelend, draaiend aansluit tuletje proberen te drukken begint na 3 kwartier toch te irriteren .
Ik vind het knap als het je lukt :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan