Benzineslang onder spanning

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.243
1.546
Gisteren heb ik de tank van m'n B12 gehaald om het luchtfilter uit te blazen. De benzineslang zat echter zo vast op de nippel, dat ik hem vlak voor de nippel heb afgeknipt. Vorig jaar had de anwb ook al een stukje afgeknipt omdat de slang op de uiteinden begon te rafelen, waardoor een benzinelekkage ontstond.

Door het inkorten staat de benzineslang nu iets onder spanning. Is dit potentiël gevaarlijk vanwege scheuring of losschieten?

IMG-20230806-WA0001.jpeg


Ik overweeg ook een nieuwe slang te monteren. Kan dit een universele zijn, of moet je een modelspecifiek exemplaar hebben?
 
;) Ik ken het, ben er mee bezig…
Heb de carbs ertussenuit getrokken, het slangetje op een wiebelend, draaiend aansluit tuletje proberen te drukken begint na 3 kwartier toch te irriteren .
Ik vind het knap als het je lukt :t
Ja, leuk is anders, maar de rest ligt er nu toch vanaf. Beter dan op vakantie een lekkende motor hebben.
 
Misschien zou wat glijmiddel op de nippel serieus werken. :}

Is op waterbasis, dus tast het rubber van de slang niet aan.
 
Ok, kan de airbox los zonder ook de carbs los te maken? Ziet er allemaal nogal intimiderend uit als je het nog nooit los hebt gemaakt.
 
Snap dat het lage druk is. Maar is vet of vaseline bij montage verstandig? Een beetje zeepsop is soepel nat en stroef droog toch?
Even een spuitbusje pakken met 0.001 cc spray op de nippel en/of slang is minder moeite dan zeepsop maken.

Maar het kan wel. :)

Zou er dan weer geen kettingspray voor pakken. :+
Liefst inderdaad iets vluchtigs. :Y
 
Remmenreiniger glijdt perfect, verdampt heel snel en die hele korte tijd dat het op het rubber aanwezig is zal deze de boel niet aantasten.

Zou het wel alleen op de motor gebruiken.

Voor lossen inderdaad voorzichtig insnijden, niet tot op de nippel. Of een tangetje tegen de nippel en voorzichtig draaien zodat je de slang oprolt met de tang zo van de nippel af. Zo heb je minder kans dat je de gehele (vaak geperste) nippel uit de carb trekt of afbreekt.

Indien mogelijk eerst de slang proberen te draaien of heel voorzichtig met een puntbektangetje rondom knijpen zodat deze los komt.

Voorzichtig een schroevendraaier of priem rondom onder de slang steken werkt ook maar kans op beachadigingen is groter. Werkt vaak alleen op grotere slangen.

Naderhand blijft er soms aangekoekte slang aan de nippel zitten, dit wel even schoonmaken
 
Terug
Bovenaan Onderaan