Ik ben begonnen op een Yamaha Dragstar 1100. Eerst de 650 gehuurd, maar die was relatief snel buiten adem, en ik heb mijn vriendin nog wel eens achterop, dus dan is de reserve wel fijn. Ik snap de gedachte dat je licht wil beginnen, dat wordt vaak ook aangeraden, maar licht is een relatief begrip. Mijn 1100 heeft nog steeds maar 63pk op het achterwiel, de motorinhoud zorgt vooral voor een grote hoeveelheid koppel. Ik kan nog best een gemiddelde snelle auto eruit trekken bij het verkeerslicht, maar qua topsnelheid en acceleratie valt het allemaal reuze mee. Ga vooral eens proefrijden, wellicht kom je dan tot de conclusie dat je liever toch met iets groters begint. Niet alleen voor je cc's, maar ook omdat het rijden op een cruiser heel anders is dan je gemiddelde lesmotor. Het moet je een beetje liggen.
Als 'niet te duur' je eis is zou ik de Indian en al het aanbod van HD links laten liggen, en gewoon een Jap pakken. Honda Shadow, Kawasaki Vulcan, Suzuki Intruder of Yamaha Dragstar/Virago zijn niet te duur, erg betrouwbaar en het onderhoud is relatief makkelijk zelf te doen/niet duur om uit te besteden. Verkrijgbaar met verschillende motorinhoud, dus je zou ook nog eens het verschil tussen een 750 en een 1100 bijvoorbeeld eens kunnen gaan ervaren.