Als je kosten belangrijk vind is een 250 2t veel aantrekkelijker, omdat motoronderdelen dubbel zo lang meekunnen en de aanschafprijs weinig scheelt met 125. Zeker omdat je bij 125 echt niets kan missen van het vermogen en je hem dus echt perfect moet houden, terwijl dat bij een 250 minder nauw luistert.
250 4t onderdelen gaan ook dubbel zo lang mee als van 125, maar als 4t bevat hij wel veel meer onderdelen, waardoor hij in onderhoud net zo duur is als een 125. In aanschaf is 250 4t duurder, omdat hij nog minder lang op de markt is, maar voor hetzelfde jaar is het verschil klein.
Qua rijden hebben zowel de 125 als de 250 2t doorgaans hetzelfde frame en dus dezelfde stuureigenschappen per bouwjaar, terwijl ook de 4t prima sturen.
Vermogen is bij 125 dusdanig dat je vrijwel gelijk volgas kan rijden en heel secuur moet schakelen en koppelen om te zorgen dat hij blijft lopen en je vaart kan maken. Bij de 250's kun je ook een keer een versnelling ernaast zitten ofzo zonder gelijk stil te staan, maar daar moet je wel voorzichtiger zijn met het gas, omdat die volgas harder gaan dan je als beginner aankan.
Merk: de Honda CR250 van 1998 heeft bijvoorbeeld al een alu frame, waardoor hij er lekker modern uitziet en voor een 1998 ook goed stuurt, terwijl die nauwelijks duurder zijn dan oudere machines in goede staat. Die kost echter nog niet de helft van je budget, waardoor je nog genoeg over hebt voor een flinke tijd onderhoud.
Als je gelijk alles wilt uitgeven, is een jonge 4t denk ik aanlokkelijker, omdat die vanwege hun extra koppel onderin veel makkelijker rijden dan de 2t modellen in dezelfde klasse. Daarbij is 450 qua onderhoudskosten trouwens weer vergelijkbaar met de 250 2t. Bij die jonge 4t maakt het merk minder uit, een yzf (van na 2005) of kxf is volgensmij net zo goed als een crf van hetzelfde jaar.