En waarom doen ze met turbomotoren dan zo'n moeite om er intercoolers tussen te plaatsen (liefst 2) om meer zuurstof in het mengsel te krijgen (koude lucht bevat immers meer zuurstof).
En waarom rijden die dragracers op methanol, niet meteen aankomen met 'die hoeven ook maar 1 race mee' want dat is ook alleen omdat alles veel lichter is gebouwd t.o.v. een straatblok en omdat ze daar ook echt alles uithalen wat erin zit.
Dat heeft niks met elkaar te maken. Zuurstof is immers o2, en is in die toestand ook niet aggresief. Op het moment dat een o'tje los is, is deze echter wel aggresief. Een los o atoom zal er alles aan doen om een binding aan te gaan. Zo lang de motor loopt maakt dat niks uit, omdat ie zich toch bindt aan de brandstof. Op het moment dat de motor stilstaat, en er een restje brandstof in de cilinder bevindt, zal deze zich direct met metalen onderdelen willen binden, roesten dus. Zeker in combinatie met een hoge materiaaltemperatuur.
Wie wat hoe precies met de ladingen ed moet je me ook niet vragen, ben immers geen chemicus, maar ik weet wel dat een los o atoom enorm graag een binding aan wil gaan.
Dragracemotoren zijn gemaakt om te lopen op methanol, dwz andere zuigerveren, andere zuigers, andere compressieverhouding enz enz. Methanol heeft hele andere eigenschappen als benzine, waaronder dat de energie die vrijkomt bij het verstoken minder is als bij benzine. Omdat methanol zuurstof in zichzelf heeft zitten, komt dat de volledige verbranding ten goede. Omdat methanol zo'n klein molecuul is (CH3OH) zal deze dus makkelijker te vermengen zijn met de lucht, omdat molecuul makkelijker te "slopen" is. Ook is methanol klopvaster als benzine, en kun je dus met een hogere compressieverhouding rijden, vroegere ontsteking enz enz. Dacht dat met een lambda 7 je een stoichiometrische lucht/brandstofverhouding hebt, in tegenstelling tot benzine met 1:14,7. Ook hier heb je weer een voordeel omdat er dus meer brandstof de cilinder in kan, en dus ook een grotere knal.
En het gedoe met IC's, dat heeft niks met methanol of wat dan ook te maken. Dat heeft er puur mee te maken dat de compressieeindtemperatuur niet te hoog wordt in de cilinder, om zo detoneren te voorkomen. Met een turbo die in zijn goede gebied draait, maakt de lucht (naar verhouding) nauwelijks warmer. Een turbo begint de lucht pas echt op te warmen zodra deze buiten het werkgebied draait. Turbomotoren hebben ook wel eens een bypass klep die de IC uitsluit erin zitten, dus meer koeling is zeker niet per definitie beter. Bij hoog opgeladen ottomotoren kan het misschien wel zo lijken, maar het is zeker niet altijd zo. Kijk maar naar een R5 GTT, bypass is nodig om het mengsel goed contstant te houden. Rallyeauto's ed zullen het idd niet hebben, maar kijk maar eens wat voor drukken hun draaien.
Sorry voor het offtopic geleuter
grz Thijs