blanke lak, en chroom herstellen

doy

Rookie
24 jul 2011
9
0
Goirle
als op je frame, de blanke lak beschadigd is, kun je dat bijwerken? of bij spuiten?
Zo ook met chroom, als je een stukje mist, is dat met iets op te vullen? zodat het minder opvalt?
 
blanke lak is goed bij te werken....heb hier regelmatig auto´s staan waarvan de blanke lak losgelaten heeft...ziet er dan uit als een oude opengesprongen blaar.

schuren en bijspuiten kan.


met chrome heb je waarschijnlijk gewoon pech.
chrome is eigenlijk niet te herstellen.
en lakken op chrome...hmmm weet niet ,chrome hect nix op zonder extreem schuren/stralen en dat is wat je dus net niet wilt met chrome.
opnieuw verchromen is eigenlijk de enige juiste oplossing
 
Vraag aan Sick die zegt dat beschadigde blanke lak te herstellen is.
Kan je aub iets specifieker zijn, schuren ok maar met b.v. korrel 800, 1000 of ?
En wat voor blanke lak, uit (professionele) spuitbus of in spuitcabine ?
Je begrijpt, ik heb dat probleem ook maar durfde er nog niet aan juist omdat het zo'n dun laagje is, gr. Fokker
 
blanke lak is goed bij te werken....heb hier regelmatig auto´s staan waarvan de blanke lak losgelaten heeft...ziet er dan uit als een oude opengesprongen blaar.

schuren en bijspuiten kan.


met chrome heb je waarschijnlijk gewoon pech.
chrome is eigenlijk niet te herstellen.
en lakken op chrome...hmmm weet niet ,chrome hect nix op zonder extreem schuren/stralen en dat is wat je dus net niet wilt met chrome.
opnieuw verchromen is eigenlijk de enige juiste oplossing
Hoe doe je dat dan precies? Heb er op mn auto wat last van.

Ging er vanuit dat je de randjes mooi vlak moest schuren en vervolgens in meerdere dunne lagen de blanke lak moest aanbrengen, maar plrsdr correct me if I'm wrong :)
 
Laatst bewerkt:
@willem:ik gebruik geen nagellak,mijn vrouw ook niet,wist niet dat dat ook in chromekleur verkrijgbaar is...

@die beide anderen die een probleem met hun blanke lak hebben.
euh opel van de mid jaren negentig/begin 2000??
die hebben daar nogal eens problemen mee....

spuitbussen zijn voor grafitti,ratbikes en eventueel om wat te exprimenteren.

loslatende lak heeft heel vaak te maken met de erbarmelijk slecht kwaliteit van de vaak gebruikte lakken op waterbasis.

voorberieden:schoonmaken en nog een keer schoonmaken met een siliconenverwijder middel.
daarna schade met een 2000 licht schuren en met een pad het gehele oppervlak nabewerken.
2k clear in twee lagen opbrengen
nadien uitpolijsten met een fijne polijstpasta.
 
Hmm, dat chroom-nagellak idee is best de moeite van het proberen waard. Heb hier nog een setje valbeugels met wat roestplekjes, vind het te duur om helemaal opnieuw te laten verchromen. En als die nagellak er nog slechter uitziet dan de roestplekken, is het er zo weer af.
 
Nagellak bestaat in de gekste kleuren. Je kunt er allerlei kleine reparaties mee verrichten. Ik gebruikte het vaak als verf-reparatie op autopeds/fietsen van mijn kinderen maar ook wel op een valhelm en als water-vaste/dichte afhechting voor opgebonden ogen en overig spul op zelfgeknutselde hengels; ook als verf op raampjes van een theelicht en aan sommige oude series radiobuizen om de losrakende bakelieten voeten opnieuw aan glas te hechten. Gloeilampen worden te heet om met nagellak te verven.

Vrij lange tijd had ik een veelkleurig voorraadje bij mijn gereedschappen staan, aangesleept uit uitverkoop/aanbiedingen. Dat moest ik wel steeds blijven aanvullen want mijn vrouw en mijn 3 dochters wisten het spul te vinden, net als lang vóór die tijd ook mijn 2 zussen.

Wel oppassen: er bestaan 2 hoofdgroepen nagellak met eigen verdunner/remover.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/nagellak+zilver+chroom
 
Laatst bewerkt:
@willem:ik gebruik geen nagellak,mijn vrouw ook niet,wist niet dat dat ook in chromekleur verkrijgbaar is...

@die beide anderen die een probleem met hun blanke lak hebben.
euh opel van de mid jaren negentig/begin 2000??
die hebben daar nogal eens problemen mee....

spuitbussen zijn voor grafitti,ratbikes en eventueel om wat te exprimenteren.

loslatende lak heeft heel vaak te maken met de erbarmelijk slecht kwaliteit van de vaak gebruikte lakken op waterbasis.

voorberieden:schoonmaken en nog een keer schoonmaken met een siliconenverwijder middel.
daarna schade met een 2000 licht schuren en met een pad het gehele oppervlak nabewerken.
2k clear in twee lagen opbrengen
nadien uitpolijsten met een fijne polijstpasta.

Haha gast.. jij zit echt vol lulkoek..

waterbasis... haha je weet niet waar je het over hebt!

Op een auto zit watergedragenlak.. das weer ff wat anders vriend!

En dat de blank los laat heeft niks met de watergedragen basecoat te maken.. kan zoveel andere redenen hebben!
 
@ sick,

Is dit ook een mogelijkheid wanneer de vlek ongeveer 40 x 40 is? Het gaat hier om een blauwe metalic lak op een polo uit 2002. Het resultaat hoeft niet 100% te worden maar redelijk is toch wel wenselijk.

alvast bedankt voor je reactie.


Je moet alles glad schuren... verloop erin schuren.

Opnieuw primeren(gronden) voor het isoleren van je ondergrond. Waar je door de lak op blank metaal gaat ff een washprimer spuiten tegen roestwering en hechting.

Basislak spuiten (uiteraard in de juiste kleur) En netjes aflakken in de blank.


Een goede spuiter/voorbewerker (zoals ik :Y ) kan zo'n reparatie nat-in-nat maken. Zonder aftekeningen whatsoever..

Uiteraard moet je dan wel weten waar je mee bezig bent.. maar dat geldt altijd bij (auto)schade
 
Laatst bewerkt:
Je moet alles glad schuren... verloop erin schuren.

Opnieuw primeren(gronden) voor het isoleren van je ondergrond. Waar je door de lak op blank metaal gaat ff een washprimer spuiten tegen roestwering en hechting.

Basislak spuiten (uiteraard in de juiste kleur) En netjes aflakken in de blank.


Een goede spuiter/voorbewerker (zoals ik :Y ) kan zo'n reparatie nat-in-nat maken. Zonder aftekeningen whatsoever..

Uiteraard moet je dan wel weten waar je mee bezig bent.. maar dat geldt altijd bij (auto)schade

Bedankt voor deze uitleg.
Had dit al wel verwacht dat het op deze manier zou moeten.
Zal dit werkje dan toch maar uitbesteden.

Wat het schade en plaatwerk gebeuren ben ik al wel meer bekend. (ben bezig met de restauratie van een 205 cti uit 86)

Het blijft toch een leuke hobby.
 
Haha gast.. jij zit echt vol lulkoek..

waterbasis... haha je weet niet waar je het over hebt!

Op een auto zit watergedragenlak.. das weer ff wat anders vriend!

En dat de blank los laat heeft niks met de watergedragen basecoat te maken.. kan zoveel andere redenen hebben!
klopt inderdaad,haalde even iets door elkaar.

daarintegen mister spayergod,zit ik niet vol met lulkoek.
ik weet wel degelijk waar ik het over heb..doe al een paar jaar onder andere schadeherstel.
over je verhaal wat je neerammelt over het kaal schuren/verloopschuren...kan maar is niet nodig....zolang de basislak niet beschadigd is kun je een blanke lak prima bijwerken.

hoort een goede spuiter/voorbewerker zoals jij ook te weten....
 
Laatst bewerkt:
@willem:ik gebruik geen nagellak,mijn vrouw ook niet,wist niet dat dat ook in chromekleur verkrijgbaar is...

@die beide anderen die een probleem met hun blanke lak hebben.
euh opel van de mid jaren negentig/begin 2000??
die hebben daar nogal eens problemen mee....

spuitbussen zijn voor grafitti,ratbikes en eventueel om wat te exprimenteren.

loslatende lak heeft heel vaak te maken met de erbarmelijk slecht kwaliteit van de vaak gebruikte lakken op waterbasis.

voorberieden:schoonmaken en nog een keer schoonmaken met een siliconenverwijder middel.
daarna schade met een 2000 licht schuren en met een pad het gehele oppervlak nabewerken.
2k clear in twee lagen opbrengen
nadien uitpolijsten met een fijne polijstpasta.
Thanks :)

Het betreft idd een Corsa uit '94 :P

Moet trouwens zeggen dat ie voor het overige eigenlijk niet echt verschoten is qua kleur. En dat voor een rooie :P
 
klopt inderdaad,haalde even iets door elkaar.

daarintegen mister spayergod,zit ik niet vol met lulkoek.
ik weet wel degelijk waar ik het over heb..doe al een paar jaar onder andere schadeherstel.
over je verhaal wat je neerammelt over het kaal schuren/verloopschuren...kan maar is niet nodig....zolang de basislak niet beschadigd is kun je een blanke lak prima bijwerken.

hoort een goede spuiter/voorbewerker zoals jij ook te weten....

zoals ik al zei:


LULKOEK!! echt alles wat je vertelt is bullshit hahaha


en idd ik ben een sprayergod! :Y
 
Inderdaad een beetje haantjes gedrag heren..... :Z

Die jongen heeft een probleem en vraagt advies:
Ik denk dat voor alletwee de oplossingen iets te zeggen is,zeker als het niet 100% hoeft te zijn,alleen hoe schuur je de loslatende randen weg zonder er door de basislak te schuren...?
Lijkt mij bij spuiten..spotrepair...de beste oplossing..goedkoop,snel en goed resultaat..!

Het gelul over watergedragen basislak is nergens op gebaseerd,vroeger,jaren negentig, werden de eerst polo`s met verkeerde waterverf gespoten en kon zacht blijven,inmiddels zijn we 20 jaar verder,en de lak is goed en mooi van kleur...en nog eens en voor altijd..wordt altijd afgelakt met conventionele 2k blanke lak..dus de afwerking is altijd goed..de ondergrond is slechts en alleen voor de kleur..meer niet,dus in deze totaal onbelangrijk...!

Voor het chrome heb je denk ik inderdaad pech,al lijkt me die oplossing van nagellak de goedkoopste manier en kan misschien niet eens zo slecht zijn...!

p.s. jullie weten toch dat ik de allerbeste ben..... _O- net zoals iedere spuiter dat vind van zichzelf...er is alleen vaak spraakverwarring en verkeerde uitleg,maar in feite wordt vaak hetzelfde bedoelt..!

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan