Hallo,
Nadat ik eerst wat op een oude Honda CB 250N (1980) gereden heb, en vervolgens op een Suzuki DRZ 400 (2007), ben ik nu toe aan wat anders.
Ik heb de keuze tussen ofwel een auto kopen, ofwel een moto uitzoeken die me heel het jaar door trouw van dienst kan zijn.
Het doel is dus woon-werkverkeer (3x week autosnelweg, zo'n 140km heen en terug), en natuurlijk ook als vrijetijds moto (financiële middelen ontbreken mij nu eenmaal voor beide of voor een auto erbij).
Moto moet dus degelijk en betrouwbaar zijn, zuinig, snelweg aankunnen, veilig (lees ABS), enige weersbescherming bieden, bagage mogelijkheden en onderhoudsvriendelijk.
Met het belgische weer in het achterhoofd, weet je dat ik veel in regen en ook wel eens een storm zal moeten rijden, het is voor mij dus echt belangrijk dat ik een moto koop die mij hier het best doorheen kan loodsen.
Dit staat voor mij met stip op nr. 1 !
Vandaar dat m'n aandacht al vlug naar BMW ging, en dan wel deze twee modellen:
-F 650 GS
-F 800 ST
De redelijk recente 800 GS staat er niet in wegens niet binnen m'n budget passen en te zeldzaam tweedehands.
M'n budget is: MAX. 7000 euro.
De voordelen van de ST tegenover de GS lijken mij:
-riemaandrijving (onderhoudsvriendelijk)
-meer vermogen (belangrijk op de snelweg)
-redelijk beschermende kuip
-meer geschikt voor het buitenstaan (wegens kuip en geen ketting)
Nadeel:
-valt écht op het MAX. van m'n budget, maar je vindt occacies die ik net kan veroorloven, ruimte voor extra's qua kledij enzo heb ik dan niet meer
Wel moet ik m'n budget waarschijnlijk voor een 2006 model gaan, en die had wat last van kinderziektes, al lijken die met de voorziene mod's geen probleem.
Je zou denken, voila, het probleem is opgelost, die jongen weet wat ie wil.
Misschien is het gewoon een gevoel, maar door het feit dat de GS 650 een allroad is en door z'n uiterlijk (lees: houding) ga ik denken dat deze me beter door zware stormen zou kunnen vervoeren.
Het nadeel is dat de vroegere modellen ééncilinders zijn, wat voor de snelweg nogal eens minder leuk kan zijn.
Maar ik zag reeds één 2008 model (2-cilinder) tweedehands, en die past zeker binnen m'n budget.
Nadelen dus van de 650 GS
-ketting
-weinig weersbescherming
-misschien iets te weinig vermogen voor op de snelweg
-minder geschikt voor het buiten stallen
Als laatste, de moto moet dus jammergenoeg buiten staan hier.
Bij m'n vorige moto's zag ik daardoor met spijt in het hart enige roestvorming ontstaan (oa. de ketting).
Vergis ik mij als een moto met kuip daar tegen iets beter bestand is ?
Sorry voor de lap tekst, wie weet kunnen jullie me wat feedback geven !
Heel erg bedankt,
& fly safe
Nadat ik eerst wat op een oude Honda CB 250N (1980) gereden heb, en vervolgens op een Suzuki DRZ 400 (2007), ben ik nu toe aan wat anders.
Ik heb de keuze tussen ofwel een auto kopen, ofwel een moto uitzoeken die me heel het jaar door trouw van dienst kan zijn.
Het doel is dus woon-werkverkeer (3x week autosnelweg, zo'n 140km heen en terug), en natuurlijk ook als vrijetijds moto (financiële middelen ontbreken mij nu eenmaal voor beide of voor een auto erbij).
Moto moet dus degelijk en betrouwbaar zijn, zuinig, snelweg aankunnen, veilig (lees ABS), enige weersbescherming bieden, bagage mogelijkheden en onderhoudsvriendelijk.
Met het belgische weer in het achterhoofd, weet je dat ik veel in regen en ook wel eens een storm zal moeten rijden, het is voor mij dus echt belangrijk dat ik een moto koop die mij hier het best doorheen kan loodsen.
Dit staat voor mij met stip op nr. 1 !
Vandaar dat m'n aandacht al vlug naar BMW ging, en dan wel deze twee modellen:
-F 650 GS
-F 800 ST
De redelijk recente 800 GS staat er niet in wegens niet binnen m'n budget passen en te zeldzaam tweedehands.
M'n budget is: MAX. 7000 euro.
De voordelen van de ST tegenover de GS lijken mij:
-riemaandrijving (onderhoudsvriendelijk)
-meer vermogen (belangrijk op de snelweg)
-redelijk beschermende kuip
-meer geschikt voor het buitenstaan (wegens kuip en geen ketting)
Nadeel:
-valt écht op het MAX. van m'n budget, maar je vindt occacies die ik net kan veroorloven, ruimte voor extra's qua kledij enzo heb ik dan niet meer
Wel moet ik m'n budget waarschijnlijk voor een 2006 model gaan, en die had wat last van kinderziektes, al lijken die met de voorziene mod's geen probleem.
Je zou denken, voila, het probleem is opgelost, die jongen weet wat ie wil.
Misschien is het gewoon een gevoel, maar door het feit dat de GS 650 een allroad is en door z'n uiterlijk (lees: houding) ga ik denken dat deze me beter door zware stormen zou kunnen vervoeren.
Het nadeel is dat de vroegere modellen ééncilinders zijn, wat voor de snelweg nogal eens minder leuk kan zijn.
Maar ik zag reeds één 2008 model (2-cilinder) tweedehands, en die past zeker binnen m'n budget.
Nadelen dus van de 650 GS
-ketting
-weinig weersbescherming
-misschien iets te weinig vermogen voor op de snelweg
-minder geschikt voor het buiten stallen
Als laatste, de moto moet dus jammergenoeg buiten staan hier.
Bij m'n vorige moto's zag ik daardoor met spijt in het hart enige roestvorming ontstaan (oa. de ketting).
Vergis ik mij als een moto met kuip daar tegen iets beter bestand is ?
Sorry voor de lap tekst, wie weet kunnen jullie me wat feedback geven !
Heel erg bedankt,
& fly safe

.
, de uitstekende cilinders ?
.