BMW F-Reeks Topic deel III

Mijn baas (ega) rijdt momenteel XJ6 (2011) en is goed tevreden, maar wil toch iets méér ('t is ook nooit goed genoeg he 🤣 ), en overweegt een F800GT, we hebben beide al een proefrit gemaakt en vooral de baas is erg enthousiast. Maar, korte beentjes, dus er moet verlaagd worden, en het originele ruitje is te laag voor lange ritten (DK/S). Maar daar is vast wel iets aan te doen.

Tips (voordat we een heel weekend ga browsen)?

Maar nu de belangrijkste vraag, is het eigenlijk wel zo'n goeie keus? Sommigen hebben het over los trillende kuipschroeven, anderen weer over de aandrijfriem, en weer anderen zeggen dat het motorblok niet deugt.

Zijn dat nou serieuze waarschuwingen of meldingen van een enkele spreekwoordelijke pechvogel? Als we er mee naar de Noord willen, moeten we er wel op kunnen vertrouwen, mijn R1200RT ben ik nergens bang voor, maar iets nieuws moet wel goed bekend staan anders moeten we verder zoeken.

Graag jullie ervaring(en).
 
Mijn baas (ega) rijdt momenteel XJ6 (2011) en is goed tevreden, maar wil toch iets méér ('t is ook nooit goed genoeg he 🤣 ), en overweegt een F800GT, we hebben beide al een proefrit gemaakt en vooral de baas is erg enthousiast. Maar, korte beentjes, dus er moet verlaagd worden, en het originele ruitje is te laag voor lange ritten (DK/S). Maar daar is vast wel iets aan te doen.

Tips (voordat we een heel weekend ga browsen)?

Maar nu de belangrijkste vraag, is het eigenlijk wel zo'n goeie keus? Sommigen hebben het over los trillende kuipschroeven, anderen weer over de aandrijfriem, en weer anderen zeggen dat het motorblok niet deugt.

Zijn dat nou serieuze waarschuwingen of meldingen van een enkele spreekwoordelijke pechvogel? Als we er mee naar de Noord willen, moeten we er wel op kunnen vertrouwen, mijn R1200RT ben ik nergens bang voor, maar iets nieuws moet wel goed bekend staan anders moeten we verder zoeken.

Graag jullie ervaring(en).
De F800S/ST begon met een zilver blok. Daar staan wat zaken van bekend met een korte levensduur en slechte resultaten op een duurtest. Lang niet alle, maar het wordt wel eens benoemd.

De F800S/ST kreeg daarna een zwart blok. Die zou vrij moeten zijn van die issues. (die heb ik, en die doet inderdaad niets verkeerd tot nu toe)

De F800GT kwam pas ná bovenstaande modellen. Ik zie geen redenen waarom die nog problemen zou moeten hebben.


---
Het lijkt me wel een forse motor voor een kleiner persoon. Ik ben 1.89 en zit prima op een normale hoogte F800S.
 
Sinds een maand of 2 ben ik de trotse eigenaar van een F 800 R. Bij aankoop werd nog in het bijzonder uitgelicht dat er een voorbereiding voor een USB aansluiting op zit. Mijn telefoon gebruik ik om muziek af te spelen en hij stuurt mijn navigatie aan, dat resulteert na een dagje rijden in een lege (telefoon)batterij.

Ik zou daarom de voorbereiding willen benutten om een laadpunt van te maken, maar heb geen idee wat nodig is om het ''af te maken'' en of het überhaupt te doen is door een leek als ik ben. Ik heb twee foto's toegevoegd van wat werd aangewezen als de voorbereiding. Als jullie een voorbeeld hebben van hoe het eruit zou kunnen komen te zien, zie ik dat uiteraard ook graag :)
 

Bijlagen

  • Foto 2.jpg
    Foto 2.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 14
  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 15
ff bij de dealer een USB kabeltje kopen. knoop je het USB uiteinde ergens aan je stuur.
 
Hihi, voorbereiding noemen ze dat.
Dit is gewoon het standaard 12volt stopcontactje dat op alle F800 te vinden is.
Kleiner dan eentje in je auto maar gewoon een din aansluiting.

Er is een extra, niet gebruikte, connector in de kabelboom voorzien waar je een stekkertje (artikelnr 83300413585) voor kan aanschaffen.
Dan heb je een contact geschakelde 12volt voeding waar je mee kan doen wat je wil.
Zoals een 12volt USB voeding aanknopen en komt er enkel een laadkabeltje aan je stuur uit
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

sinds kort ben ik eigenaar van een F800GS uit 2016 (2015 model).

Nu heb ik thuis nog een Brembo RCS19 rempomp liggen die ik graag zou monteren. Niet omdat ik ontevreden ben over de remmen, puur voor het uiterlijk, is een mooi stukje techniek.

Kan dit in combinatie met het ABS en qua eventuele toename in remkracht? Beetje zonde als je direct alles in de abs knijpt omdat de pomp beter zou zijn.

Tevens de vraag of iemand weet waar de remlichtschakelaar zit? iig niet op de originele rempomp, of ik zou echt scheel moeten zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

Bijlagen

  • 20200517_153455.jpg
    20200517_153455.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 17
19rcs is te groot voor die remklauwen,

Schakelaar zit op de abs pomp
 
Mijn baas (ega) rijdt momenteel XJ6 (2011) en is goed tevreden, maar wil toch iets méér ('t is ook nooit goed genoeg he 🤣 ), en overweegt een F800GT, we hebben beide al een proefrit gemaakt en vooral de baas is erg enthousiast. Maar, korte beentjes, dus er moet verlaagd worden, en het originele ruitje is te laag voor lange ritten (DK/S). Maar daar is vast wel iets aan te doen.

Tips (voordat we een heel weekend ga browsen)?

Maar nu de belangrijkste vraag, is het eigenlijk wel zo'n goeie keus? Sommigen hebben het over los trillende kuipschroeven, anderen weer over de aandrijfriem, en weer anderen zeggen dat het motorblok niet deugt.

Zijn dat nou serieuze waarschuwingen of meldingen van een enkele spreekwoordelijke pechvogel? Als we er mee naar de Noord willen, moeten we er wel op kunnen vertrouwen, mijn R1200RT ben ik nergens bang voor, maar iets nieuws moet wel goed bekend staan anders moeten we verder zoeken.

Graag jullie ervaring(en).
Ik heb een GT van 2014 met 216000 probleemloze km's. Ben er erg tevreden over en zou zo weer een GT aanschaffen. (Als de financien het toe zouden laten)
 
Ik heb een GT van 2014 met 216000 probleemloze km's. Ben er erg tevreden over en zou zo weer een GT aanschaffen. (Als de financien het toe zouden laten)
Ales zelf gereden?
ik heb van de week mijn 2011 ST over de 80000 geloodst
@dirkzelf ook zonder motorische problemen trouwens, enkel een ABS module die in garantie vervangen is
 
Ik heb een GT van 2014 met 216000 probleemloze km's. Ben er erg tevreden over en zou zo weer een GT aanschaffen. (Als de financien het toe zouden laten)

OK!

Ja het is vaak zo dat je slechte ervaringen sneller te lezen krijgt dan de goeie. We zijn niet zo gauw geneigd de loftrompet te laten horen, als het goed is dan hoort 't zo, en de nuchtere Nederland (ik incluis) gaat daar vaak niet meteen reclame voor maken. Anyway, we denken nog effe, is pas voor volgend jaar, de Noord komt dit jaar toch nog niet in zicht....
 
Hey allemaal! Een F800gs is mij in het vizier gesprongen maar ik vraag mij af hoeveel kilometers deze motoren ongeveer kunnen rijden. Er staan er een redelijk aantal met 70k of 80k te koop maar wat rijden ze ongeveer?
 
Ze kunnen met gemak 150K+
Maar een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hij onderhouden is.
Hoe er mee omgegaan is.

Maar met 70K is ie net ingereden, dus kan best.
 
En dan? Specifiek groot (dealer) onderhoud? En weer 100? Is moeilijk in te schatten denk ik??
Groot onderhoud is elke 20dkm, extra groot bij elke 60dkm, want dan valt de vorkolieservice samen met de kleppenbeurt
 
Weet iemand misschien een goed adresje in de regio Zuid-Holland/Utrecht om voorvorkolie en keerringen te laten vervangen?

Eerder overwoog ik om het bij hyperpro rondom aan te laten pakken, maar dat is me nu nog even te duur.:$
 
Bedankt voor jullie berichten. Het gaat mij er inderdaad om om te weten of deze motoren de 100, 150 of 200k kunnen halen. Van de boxer 1200 modellen is duidelijk dat deze de 200k gewoon halen maar van de F800gs had ik geen idee. Maar als de 150k geen probleem zal zijn dan kun je er behoorlijk wat jaartjes op rijden voordat hij aan zijn einde is. Als ik voor een occassion ga kijken, zijn er bij de F800gs dan nog specifieke punten waar ik goed op moet letten?

Edit: de 800 edities hebben volgens mij standaard ABS? Want niet overal staat het bij maar die uit 2008/2009 hebben ook abs lijkt mij?
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zal het eerder rond de 12.000 km liggen ipv de 50.000. Grof uitgerekend kun je dus een jaartje of 6 a 7 op zo'n BMW doorrijden als je 12.000 per jaar rijd op een motor die 70/80k erop heeft zitten.
 
Ik verwacht op mijn ST toch ook 150 a 200K te zetten
Gezien de staat waarin ze zich bevindt op 80K, heb ik daar wel vertrouwen in

Of ik daar geraakt hangt meer af van hoe lang ik de R1250RS of de S1000XR kan weerstaan 🤪
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan