BMW F-Reeks Topic deel III

Ik heb mijn Varadero te koop staan. Nu krijg ik een mogelijkheid om deze te ruilen tegen een 2010 BMW F800 ST. mijn Varadero heeft 77.000 gelopen. De BMW 88.000.
Wel net een beurt gehad en een nieuwe cardan riem.

Ik vraag me alleen af of 88.000 niet een beetje veel is.
Ik kocht mijn 2015 F800GT in augustus 2021 met 101000km. Vanwege de kmstand scherp geprijsd en motorisch niks aan de hand. Waar ik 2 maanden later wel achter kwam was dat balhoofd en achterwiellagers compleet naar z'n vaantje waren. Pittig prijskaartje kan ik je zeggen.. Intussen staat de teller op 115.000km en snort er tevreden op los.

Ik wil maar zeggen, een hoge kmstand zou ik niet van schrikken maar een aankoopkeuring bij de merkdealer moet de meer onzichtbare dingen boven water krijgen en dat kan ik je dan ook van harte aanbevelen. Een vriend die voor je gaat kijken en rijden ziet of merkt dit ook niet gegarandeerd ter plekke.
 
Voor zover ik weet alleen de uitvoeringen t/m 2008
Zijn ze rond die tijd dan ook niet over gegaan naar de zwarte motorblokken?
Indien ja, dan zou de motor in kwestie een laat ingeschreven stock motor kunnen zijn
 
Ook met kantelende zuigers kunnen ze nog heel oud worden. Anders had ie de 80dkm ook niet gehaald.
Maar zou je zo'n motor willen kopen, wetende dat de kans bestaat dattie deze fout ontwikkeld ?
Ik zou er van weg blijven en naar een andere uitkijken
 
Maar zou je zo'n motor willen kopen, wetende dat de kans bestaat dattie deze fout ontwikkeld ?
Ik zou er van weg blijven en naar een andere uitkijken

De exemplaren die kantelende zuigers ontwikkelden hadden die al ruim binnen de 80K.
En er waren/zijn genoeg met grijze blok die het probleem niet hebben.
En zoals royalclub al zei, ook met het probleem kunnen ze nog lang doorrijden.
 
Volgens mij hebben ze in 2008 een modificatie gedaan voor de kantelende zuigers. Exemplaren na 2008 hebben dit niet meer. Pas in 2010 hebben ze het zwarte blok gemonteerd. Er zijn dus ook een heleboel goede grijze blokken. Bij grijze blokken moet je iets meer kennis hebben. Ik had een 2006 blok met kantelende zuigers en dat hoorde je met 40k echt aan het blok. Daarna heb ik een sloper gekocht uit 2008 (ook een grijs blok) en daar staat nu 140k op en het blok loopt nog echt netjes.
Grijs blok = slecht - klopt niet, maar een grijs blok kan wel slecht zijn
Zwart blok = goed - klopt wel
 
Volgens mij hebben ze in 2008 een modificatie gedaan voor de kantelende zuigers. Exemplaren na 2008 hebben dit niet meer. Pas in 2010 hebben ze het zwarte blok gemonteerd. Er zijn dus ook een heleboel goede grijze blokken. Bij grijze blokken moet je iets meer kennis hebben. Ik had een 2006 blok met kantelende zuigers en dat hoorde je met 40k echt aan het blok. Daarna heb ik een sloper gekocht uit 2008 (ook een grijs blok) en daar staat nu 140k op en het blok loopt nog echt netjes.
Grijs blok = slecht - klopt niet, maar een grijs blok kan wel slecht zijn
Zwart blok = goed - klopt wel
Ah !

Ik dacht echt dat de oplossing samenviel met de invoering van de zwarte motorblokken
Weer wat geleerd
 
Volgens mij hebben ze in 2008 een modificatie gedaan voor de kantelende zuigers. Exemplaren na 2008 hebben dit niet meer. Pas in 2010 hebben ze het zwarte blok gemonteerd. Er zijn dus ook een heleboel goede grijze blokken. Bij grijze blokken moet je iets meer kennis hebben. Ik had een 2006 blok met kantelende zuigers en dat hoorde je met 40k echt aan het blok. Daarna heb ik een sloper gekocht uit 2008 (ook een grijs blok) en daar staat nu 140k op en het blok loopt nog echt netjes.
Grijs blok = slecht - klopt niet, maar een grijs blok kan wel slecht zijn
Zwart blok = goed - klopt wel
Dankjewel voor de info.

Kreeg ook iemand die een RSV Mile wilde inruilen.
Laat komende week de BMW even langskomen.
 
Omdat mijn F-je nogal wat lampen vreet heb ik besloten om er LED lichten in te bouwen.
Het gaat om deze lampen :
IMG_20230305_142307.jpg

Ik heb op F800 riders een draadje gevonden ( https://www.f800riders.org/threads/f800gt-full-led-headlights-system.259178/#post-2170114 ) waar men de deksels aanpaste om meer ruimte te hebben voor de led lampen in de koplamp.
Helaas werken de links naar die aangepaste kappen niet meer zodat ik dan maar zelf achter de computer ben gekropen om er nieuwe te tekenen.
Kap1.jpg
Kap2.jpg

De kappen op F800riders zijn geventileerd maar ik wil niet dat er vocht en condens in de koplamp komt dus heb ik er ontworpen zonder ventilatie. Ik wil namelijk niet dat vocht de spiegels van de koplamp gaat aanvreten.
De kappen gaan geprint worden in ASA, wat UV bestendig is en hopelijk ook tegen de temperaturen van de led kan.
Van zodra er nieuws is zal ik dit hier plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn vorige GT een ledlamp gebruikt die niet voorzien was van die koelribben, gekocht bij motorport. Ging helemaal prima. Nu heb ik een andere GT van hetzelfde bouwjaar, maar in deze brand de lamp ong 5 min en valt daarna uit. De lamp past bijna in de dimlicht kant, hier heb ik een kleine opening in de originele kap gemaakt zodat hij de koellucht van buiten kan halen. Tot op hebben nog geen problemen ondervonden.
 

Bijlagen

  • IMG_20230305_160539.jpg
    IMG_20230305_160539.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 12
Die lampen zonder koelventilator had ik ook al getest. Deze worden te warm zodat de elektronica de stroom terug regelt om de lamp te koelen, hierbij zakt de stroom zover dat de motor 'denkt' dat de lamp stuk is en vervolgens een alarm geeft en de boel uitschakeld.
 
De kappen zijn geprint, geplaatst en goed bevonden.
De schuine kap heb ik opnieuw moeten maken omdat deze te lang was en bij het sturen de remleiding er achter bleef hangen.
Het printen met ASA is best meegevallen buiten het feit dat de print bij het verwijderen een stuk van de coating van het printbed heeft weggetrokken. ;(
STL bestanden kan je vinden op thingiverse : F800GT full LED headlight system by YoshiCat


IMG_20230305_102706.jpg

IMG_20230305_102642.jpg

IMG_20230305_102759.jpg

IMG_20230309_165701.jpg

En nog een kleine update:

IMG_20230311_121112.jpg

IMG_20230311_121145_1280x960.jpg

IMG_20230311_121202_1280x960.jpg

IMG_20230311_184639.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje. Ik ben aan het kijken naar een tweedehands F800R. Nu ben ik er een tegengekomen uit 2010. De de verkoper weet alleen niet zeker of er ABS op de motor zit. Hebben alle F800R ABS? Of was dit in bepaalde jaren een optie? Alvast bedankt voor jullie kennis.
 
Dat was toen nog een optie, makkelijk te zien aan of er op het voorwiel een sensor ring en sensor gemonteerd zitten.
 
Goedemorgen,

Ik ben aan het rondkijken voor een "nieuwe" motor en nu heeft de F 800 S mijn interesse gewekt.

Dit weekend ben ik dan ook van plan om een F 800 S te gaan bekijken en proef te rijden. Ik was echter even benieuwd of er nog specifieke dingen zijn waar ik op moet letten bij dit type motor en of jullie hier wellicht wat tips over kunnen geven?

Mocht er al ergens een draadje zijn dan laat ik me graag doorverwijzen.

Alvast bedankt!

Gr,
G-J
 
Ik denk dat jouw oude sv650 een fractie kleiner is. Een F800S heeft het stuur wat lager dus misschien dat dat scheelt, maar veel meer beenruimte twijfel ik aan...

Als ik zo thuis ben zal ik ff wat tikken over de bekende zaken aan een S
 
Ik denk dat jouw oude sv650 een fractie kleiner is. Een F800S heeft het stuur wat lager dus misschien dat dat scheelt, maar veel meer beenruimte twijfel ik aan...

Als ik zo thuis ben zal ik ff wat tikken over de bekende zaken aan een S
Veel krapper dan mn Cavia Raptor 1000 kan het niet worden. Daar moesten mn benen bijna in mn nek
 
De F800 modellen met het grijze motorblok hebben een redelijk grote kans op het kantelende zuiger fenomeen, duidelijk hoorbaar als de motor stationair draait. Kunnen ze oud mee worden, kunnen ze ook niet oud mee worden :+ Ik werk inmiddels wel een aantal jaar aan BMW's en dat ze er echt op stuk gelopen zijn heb ik nog niet veel gezien, ik denk een tweetal keer. Het klinkt wel echt verschrikkelijk vind ik en ik weet niet of jij nog zo stevig rijdt als je toen al deed, maar ik zou me daar wat minder fijn bij voelen.

De modellen met zwarte blokken hebben het kantelende zuiger probleem niet meer zover ik weet, kunnen nog steeds stuk, maar zal niet zo nauw meer komen.

Ander belangrijk en vooral DUUR item is de achternaaf. Bij de vroege modellen is er redelijk grote kans dat de lagering daar van een keer stuk gaat. Er is van BMW uit bij diverse modellen een serviceactie voor geweest, ik denk dat daar door de meesten wel vervangen zijn inmiddels, maar het is iets om voor uit te kijken. Als je een slinger aan het achterwiel geeft en je hoort een grommend geluid, en of, je kan het achterwiel axiaal kantelen is er iets aan de hand. Herstel is doorgaans met een hele nieuwe achternaaf, losse lagers vervangen kan ook maar is erg bewerkelijk en gaat gepaard met een heleboel hitte inbrengen. De achterste poulie bij deze modellen kan eveneens speling vertonen wat tot een krakend geluid kan leiden als je rolt, zit een losse naaldlager in, minder duur dan de naaflagering zelf, maar ook niet graties.

De warmtewisselaar is een bekend punt waar lekkage kan ontstaan. Ik heb nog niet gezien dat het zich wil vermengen met de motorolie maar ik sluit het niet uit.
Er ontstaat corrosie om de pakking heen waardoor de pakking kapot gaat, meestal is het schuren/vlakken van het pasvlak van de wisselaar en de adapter van de warmtewisselaar afdoende om de lekkage te herstellen (en nieuwe pakking natuurlijk). Pakking origineel bestellen, is een raar voorgevormd dinkie
De schroeven waar de wisselaar mee vast zitten rotten wel graag vast dus kijk daar mee uit! Dit geldt eveneens voor de koelvloeistofleidingen die op de zijkant van de warmtewisselaar adapter geschroefd zitten. De o-ringen zijn maat specifiek, maar ik weet niet of ze het met een willekeurige NBR o-ring slechter doen.

De vacuümslangen die vanaf de gasklephuizen naar de luchtfilterkast lopen willen graag uitdrogen, wat voor valse lucht zorgt, wat voor een zeer beroerde motorloop zorgt. Stationair krijg je dan vaak dat de motor gewoon uitvalt. Slangen zijn voorgevormd dus het kan verstandig zijn om originele te gebruiken

De gaskleppositiesensor is wat gevoelig, geeft beetje dezelfde symptomen als bovenstaande over de slangen. Er is het eea aan aftermarket/universeel te vinden, die passen soms matig en lijken toch minder nauwkeurig te werken. Advies: origineel

De spruitstukrubbers van de gaskleppen vertonen ook vaak veel scheuren, als bovenstaande twee items een problematische motorloop niet verhelpen zou ik hier eens naar kijken. Ik denk niet dat er aftermarket opties zijn. De slangklemmen zijn aan de kant van de cilinderkop oetiker klemmen, en de passing van de spruitstukrubbers zijn erg smal. Origineel of maatspecifiek bestellen :Y

Met hogere kilometerstanden wil de hydraulische distributiekettingspanner ook een beetje vermoeid raken, geeft nog wat meer geratel, hoorbaar bij stationair draaien. Geen ervaring met aftermarket spanners.

Heel soms gebeurt het dat de koelventilator vast zit door pekelschade. Dan kookt uiteindelijk een keer de motor over. Hoeft niet direct duidelijk te zijn omdat een F800 niet zo snel te warm zal worden.

Balhoofdlagers zijn een veelvoorkomend slijtage dingetje. Er zitten af fabriek al conische kegellagers in. Goed smeren bij vervangen en juist afstellen. Meestal zijn ze na 20dkm weer rot.

Voorvork poten willen na al die jaren wel gaat rotten op het chroom, origineel erg veel geld, aftermarket voor eveneens best veel geld te koop :+


Dat is ff wat ik zo snel kan bedenken.
 
Thanks! Dat is een lijst waar ik wel wat mee kan. Tot zover niet echt dingen die me echt afschrikken.

Is het probleem met de kantelende zuigers op te lossen of betekent het vaak wisselen van het blok?
 
Dat is denk ik wel op te lossen maar een blok wisselen lijkt mij kosten efficiënter
 
Terug
Bovenaan Onderaan