BMW F650GS slechte koude start

El_Kingo

MF'er
14 jun 2009
66
1
Herten
Beste forum-leden,

Mijn laatste post is van ruim 10 jaar geleden dus ik stel mezelf even opnieuw voor. Ik ben Richard en zoals al uit de frequentie van mijn posts blijkt nou niet bepaald een 'forum-tijger' :-). Ik ben redelijk handig, maar geen wandelende kennisbank van motortechniek. Mijn bijdrage aan het forum blijft dan ook, vrees ik, sterk beperkt tot vragen stellen. Dat voelt voor mij een beetje 'oneerlijk' want een forum is toch eigenlijk een 'plek' waar je kennis deelt en niet alleen maar ophaalt. Hopelijk zijn er toch mensen die mij op weg kunnen/willen helpen.

Reden voor deze post is het feit dat de motor van mijn vrouw slecht start als ie koud is. Het betreft een BMW F650GS uit 2002 met net geen 42.000 km op de teller. Ik heb al zitten zoeken op internet, maar kom vooral startproblemen bij warme motor tegen, of motoren die wel aanslaan maar dan vrijwel meteen weer af slaan. Beide is bij onze motor niet het geval. Als ie echt koud is moet ik circa 10 seconde doorstarten voordat ie aanslaat. Meer dan af en toe een (heel) klein pufje uit de uitlaat gebeurt er dan niet. Slaat ie eenmaal aan, dan blijft ie gewoon doorlopen. Wel reageert ie dan voor mijn gevoel de eerste halve minuut wat traag op het gas. Zet je hem uit en start opnieuw dan springt ie meteen aan. Ook als we onderweg een kleine pauze hebben gehouden is er geen probleem.
Dit probleem hebben we eerder nooit gehad. Normaal sprong de motor zelfs na de winterstalling vrijwel direct aan; deze keer dus niet. Wel was het verbruik vorig jaar al wat hoger dan voorheen (rond de 1:26 i.p.v. de gebruikelijke 1:28) maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat een van de kids vaker achterop zit.

Ik heb de volgende dingen al gedaan/gecontroleerd:
- accu is een jaar oud en heeft in de winter aan de optimate gehangen. Alle cellen zijn goed gevuld en tijdens het starten gaat ie ook niet 'door de knieën'.
- laadstroom rond de 14V.
- bougiekap gecontroleerd op oxidatie. Was wel iets te zien, maar niet schrikbarend. Met contactspray en een vijltje schoon gemaakt.
- aansluiting bougiekabel op de bobine gecontroleerd; niks geks te zien.
- bougie zelf ziet er goed uit. Dat is overigens een iridium exemplaar. Daarmee was het slechter starten bij warme motor als sneeuw voor de zon verdwenen.
- luchttemperatuursensor doorgemeten en deze reageert op temperatuur veranderingen. Of het ook de juiste waardes zijn weet ik niet, die heb ik nog niet kunnen vinden. Met de temperaturen van vanmorgen (ik schat rond de 10 graden) was de weerstand iets boven de 8 kOhm. Als ik er tegen uit ademde liep dat terug naar iets boven de 6 kOhm.
- aansluiting vanaf het startrelais op de startmotor schoongemaakt. Dat was enigszins geoxideerd.
- ik heb ergens gelezen dat het bij deze motor verstandig is om te wachten met starten totdat het koelvloeistoftemperatuurwaarschuwingslampje (scrabble?) uitgaat. Maar ook dat helpt niet.
- Oh ja, de motor is voorzien van een K&N luchtfilter. Dat is een simpel vervangingsfilter met de originele afmeting, dus geen aangepast luchtinlaat traject of dat soort dingen. Dit filter wordt geleverd met een 'sponsje' dat je er aan de 'vuile' kant in moet doen, tenzij je de injectie aanpast. Aangezien we dat niet hebben gedaan, zit het sponsje braaf op zijn plek.

Nu weet ik dat het tijd is voor een controle van de klepspeling en dat een verkeerde klepspeling ook startproblemen kan veroorzaken. Maar wat ik daarvan heb kunnen vinden bij deze motor geldt dat bij warme motor en niet bij koude. Of zou dat toch ook dit probleem kunnen veroorzaken?

Groetjes en alvast hartelijk dank voor eventuele reacties,

Richard
 
Welkom terug, Richard.

Ik vind die oude f650jes echt draken om te starten, dat geintje wat je beschrijft met het wachten tot lampje zus en zo uit is staat ergens ook in een schrijven van BMW zelf. Ik ervaar zelf ook dat het starten beter gaat als je even wacht met op de startknop drukken na het op contact zetten.

De eerste aandachtspunten lijk je al systematisch uit te sluiten, wbt het luchtfilter, ik heb er zelf direct geen ervaring mee, maar gezien jouw startprobleem ook niet helemaal regulier is, en het luchtfilter het enige onreguliere in dit verhaal lijkt te zijn, misschien het proberen wel waard om even een origineel filter te proberen... (maar lees eerst even verder)

Ander dingetje wat ik niet teruglees in je verhaal, staat de gaskabel juist afgesteld aan je stuur? Zit er duidelijk genoeg speling op, dat je de volledige stuuruitslag kan gebruiken, zonder dat er aan de kabel getrokken wordt? Ik kan helaas uit ervaring (:')) wel delen dat als je stiekem toch 'gas geeft' het de startprocedure echt wel kan verpesten.

Om je zoektocht toch even compleet te maken zou ik toch even de klepspeling controleren, is op zich niet heel erg naar om te doen bij deze motorfiets, en dan kan je dat iig afstrepen van je lijst.
Daar naast zou ik even zorgen dat je de adaptiewaarden van de motorregeling reset, of laat resetten, en dan even heel precies de bijgeschreven instructies volgt. Ik ken ze niet voor alle modellen exact uit het hoofd, maar het zal iets in de trant van: Start de motor en laat deze stationair draaien tot de ventilator aan, en weer uit gaat...

Als dat resetten met een bmw diagnose pc, een HEXCAN gs9/11 of soortgelijk gebeurt kan je ook even vragen of er nog storingen opgeslagen staan of zelfs op dit moment aanwezig zijn.

Ik hoop dat je hier iets mee kan en succes met de zoektocht naar een koud-wat-beter-startende-motor... :)
 
Mocht je de klepspeling gaan controleren,check dan meteen de auto-decompressie.Hoewel ik me niet kan voorstellen dat ie faalt,maar dan kun je dingen afstrepen.
Aan het blok kan het amper liggen met die km stand,die zijn kogelvrij...
 
Heren,

Bedankt voor jullie reacties. Het zou mij bevreemden als het aan het luchtfilter ligt. Dat ding zit er al 15 jaar en ruim 14.000 km in en al die tijd heeft de machine normaal gestart, zowel koud als warm. Vorig jaar heb ik hem zelfs een keer zonder problemen koud gestart met gedemonteerde luchtfilterkast. Maar ik zal eens een poging wagen met een geknepen luchtdoorlaat, als ie dan beter start is dat iets om te onthouden.

Gaskabel is juist afgesteld, het stuur kan volledig beide kanten op zonder dat je onbedoeld gas geeft. Zou inderdaad wel een enorme instinker zijn geweest.

Klepspeling ga ik in ieder geval laten controleren. Daar heb ik zelf niet alle gereedschap voor en momenteel heb ik er de tijd niet voor en eerlijk gezegd ook mijn hoofd er niet naar staan om dat uit te vlooien (nog nooit zelf gedaan). En de monteurs van de motorzaak moeten ook ergens van eten :-)
Dan zal ik meteen de boel laten uitlezen/resetten en de auto-decompressie laten checken.

Kan wel even duren, druk, druk, druk..... Maar ik zal proberen er aan te denken het resultaat hier mede te delen :-)
 
Nou, zoals al geschreven, het duurde even.... Klepspeling en auto-decompressie waren goed. Enkele kleppen op het randje van de specs, maar er wel nog binnen. Mij werd geadviseerd de brandstofdrukregelaar/-filter te vervangen (is volgens het onderhoudsschema ook aan de beurt). Die is besteld maar ze hadden pas eind juli tijd om hem te monteren dus die moet er nog op (misschien doe ik dat ook zelf wel). Gisteren was het echter helemaal klaar met starten. Bij het indrukken van de startknop alleen een ratelend startrelais. Accuspanning viel terug naar 5V dus dat duidt toch op een accu probleem. Om de auto-decompressie helemaal uit te sluiten de bougie er uit gedraaid, maar ook dan draaide de boel niet eens. 's Avonds de startkabels erbij gehaald, overgestart en het ding sprong (met koude motor) meteen aan. In mijn beleving een beetje vreemd dat de accu een behoorlijk aantal keren wel nog genoeg sjoege had om circa 10 seconde te starten en daarna (met warme motor) bleef functioneren en dat ie nu ineens de geest heeft gegeven. Misschien moet ik het zonnepaneeltje dat de accu op spanning houdt eens controleren op juiste werking. De accu is pas 2 jaar oud en hangt in de winter aan de optimate, die aangeeft dat de accu in orde is. Heb de accu er gisteren ook aan gehangen en ook nu geeft de optimate aan dat de accu in orde is. Maar ja, de maximale startstroom die de accu kan leveren kan de optimate niet checken natuurlijk, en dat is blijkbaar toch het probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan