Beste forum-leden,
Mijn laatste post is van ruim 10 jaar geleden dus ik stel mezelf even opnieuw voor. Ik ben Richard en zoals al uit de frequentie van mijn posts blijkt nou niet bepaald een 'forum-tijger' :-). Ik ben redelijk handig, maar geen wandelende kennisbank van motortechniek. Mijn bijdrage aan het forum blijft dan ook, vrees ik, sterk beperkt tot vragen stellen. Dat voelt voor mij een beetje 'oneerlijk' want een forum is toch eigenlijk een 'plek' waar je kennis deelt en niet alleen maar ophaalt. Hopelijk zijn er toch mensen die mij op weg kunnen/willen helpen.
Reden voor deze post is het feit dat de motor van mijn vrouw slecht start als ie koud is. Het betreft een BMW F650GS uit 2002 met net geen 42.000 km op de teller. Ik heb al zitten zoeken op internet, maar kom vooral startproblemen bij warme motor tegen, of motoren die wel aanslaan maar dan vrijwel meteen weer af slaan. Beide is bij onze motor niet het geval. Als ie echt koud is moet ik circa 10 seconde doorstarten voordat ie aanslaat. Meer dan af en toe een (heel) klein pufje uit de uitlaat gebeurt er dan niet. Slaat ie eenmaal aan, dan blijft ie gewoon doorlopen. Wel reageert ie dan voor mijn gevoel de eerste halve minuut wat traag op het gas. Zet je hem uit en start opnieuw dan springt ie meteen aan. Ook als we onderweg een kleine pauze hebben gehouden is er geen probleem.
Dit probleem hebben we eerder nooit gehad. Normaal sprong de motor zelfs na de winterstalling vrijwel direct aan; deze keer dus niet. Wel was het verbruik vorig jaar al wat hoger dan voorheen (rond de 1:26 i.p.v. de gebruikelijke 1:28) maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat een van de kids vaker achterop zit.
Ik heb de volgende dingen al gedaan/gecontroleerd:
- accu is een jaar oud en heeft in de winter aan de optimate gehangen. Alle cellen zijn goed gevuld en tijdens het starten gaat ie ook niet 'door de knieën'.
- laadstroom rond de 14V.
- bougiekap gecontroleerd op oxidatie. Was wel iets te zien, maar niet schrikbarend. Met contactspray en een vijltje schoon gemaakt.
- aansluiting bougiekabel op de bobine gecontroleerd; niks geks te zien.
- bougie zelf ziet er goed uit. Dat is overigens een iridium exemplaar. Daarmee was het slechter starten bij warme motor als sneeuw voor de zon verdwenen.
- luchttemperatuursensor doorgemeten en deze reageert op temperatuur veranderingen. Of het ook de juiste waardes zijn weet ik niet, die heb ik nog niet kunnen vinden. Met de temperaturen van vanmorgen (ik schat rond de 10 graden) was de weerstand iets boven de 8 kOhm. Als ik er tegen uit ademde liep dat terug naar iets boven de 6 kOhm.
- aansluiting vanaf het startrelais op de startmotor schoongemaakt. Dat was enigszins geoxideerd.
- ik heb ergens gelezen dat het bij deze motor verstandig is om te wachten met starten totdat het koelvloeistoftemperatuurwaarschuwingslampje (scrabble?) uitgaat. Maar ook dat helpt niet.
- Oh ja, de motor is voorzien van een K&N luchtfilter. Dat is een simpel vervangingsfilter met de originele afmeting, dus geen aangepast luchtinlaat traject of dat soort dingen. Dit filter wordt geleverd met een 'sponsje' dat je er aan de 'vuile' kant in moet doen, tenzij je de injectie aanpast. Aangezien we dat niet hebben gedaan, zit het sponsje braaf op zijn plek.
Nu weet ik dat het tijd is voor een controle van de klepspeling en dat een verkeerde klepspeling ook startproblemen kan veroorzaken. Maar wat ik daarvan heb kunnen vinden bij deze motor geldt dat bij warme motor en niet bij koude. Of zou dat toch ook dit probleem kunnen veroorzaken?
Groetjes en alvast hartelijk dank voor eventuele reacties,
Richard
Mijn laatste post is van ruim 10 jaar geleden dus ik stel mezelf even opnieuw voor. Ik ben Richard en zoals al uit de frequentie van mijn posts blijkt nou niet bepaald een 'forum-tijger' :-). Ik ben redelijk handig, maar geen wandelende kennisbank van motortechniek. Mijn bijdrage aan het forum blijft dan ook, vrees ik, sterk beperkt tot vragen stellen. Dat voelt voor mij een beetje 'oneerlijk' want een forum is toch eigenlijk een 'plek' waar je kennis deelt en niet alleen maar ophaalt. Hopelijk zijn er toch mensen die mij op weg kunnen/willen helpen.
Reden voor deze post is het feit dat de motor van mijn vrouw slecht start als ie koud is. Het betreft een BMW F650GS uit 2002 met net geen 42.000 km op de teller. Ik heb al zitten zoeken op internet, maar kom vooral startproblemen bij warme motor tegen, of motoren die wel aanslaan maar dan vrijwel meteen weer af slaan. Beide is bij onze motor niet het geval. Als ie echt koud is moet ik circa 10 seconde doorstarten voordat ie aanslaat. Meer dan af en toe een (heel) klein pufje uit de uitlaat gebeurt er dan niet. Slaat ie eenmaal aan, dan blijft ie gewoon doorlopen. Wel reageert ie dan voor mijn gevoel de eerste halve minuut wat traag op het gas. Zet je hem uit en start opnieuw dan springt ie meteen aan. Ook als we onderweg een kleine pauze hebben gehouden is er geen probleem.
Dit probleem hebben we eerder nooit gehad. Normaal sprong de motor zelfs na de winterstalling vrijwel direct aan; deze keer dus niet. Wel was het verbruik vorig jaar al wat hoger dan voorheen (rond de 1:26 i.p.v. de gebruikelijke 1:28) maar dat heeft wellicht ook te maken met het feit dat een van de kids vaker achterop zit.
Ik heb de volgende dingen al gedaan/gecontroleerd:
- accu is een jaar oud en heeft in de winter aan de optimate gehangen. Alle cellen zijn goed gevuld en tijdens het starten gaat ie ook niet 'door de knieën'.
- laadstroom rond de 14V.
- bougiekap gecontroleerd op oxidatie. Was wel iets te zien, maar niet schrikbarend. Met contactspray en een vijltje schoon gemaakt.
- aansluiting bougiekabel op de bobine gecontroleerd; niks geks te zien.
- bougie zelf ziet er goed uit. Dat is overigens een iridium exemplaar. Daarmee was het slechter starten bij warme motor als sneeuw voor de zon verdwenen.
- luchttemperatuursensor doorgemeten en deze reageert op temperatuur veranderingen. Of het ook de juiste waardes zijn weet ik niet, die heb ik nog niet kunnen vinden. Met de temperaturen van vanmorgen (ik schat rond de 10 graden) was de weerstand iets boven de 8 kOhm. Als ik er tegen uit ademde liep dat terug naar iets boven de 6 kOhm.
- aansluiting vanaf het startrelais op de startmotor schoongemaakt. Dat was enigszins geoxideerd.
- ik heb ergens gelezen dat het bij deze motor verstandig is om te wachten met starten totdat het koelvloeistoftemperatuurwaarschuwingslampje (scrabble?) uitgaat. Maar ook dat helpt niet.
- Oh ja, de motor is voorzien van een K&N luchtfilter. Dat is een simpel vervangingsfilter met de originele afmeting, dus geen aangepast luchtinlaat traject of dat soort dingen. Dit filter wordt geleverd met een 'sponsje' dat je er aan de 'vuile' kant in moet doen, tenzij je de injectie aanpast. Aangezien we dat niet hebben gedaan, zit het sponsje braaf op zijn plek.
Nu weet ik dat het tijd is voor een controle van de klepspeling en dat een verkeerde klepspeling ook startproblemen kan veroorzaken. Maar wat ik daarvan heb kunnen vinden bij deze motor geldt dat bij warme motor en niet bij koude. Of zou dat toch ook dit probleem kunnen veroorzaken?
Groetjes en alvast hartelijk dank voor eventuele reacties,
Richard