Na lang wachten, vanwege kwaliteitsissues, staat hij dan eindelijk in de motorzaken de eerste indrukken:
Gisteren was ik in de gelegenheid om een proefrit te maken, met dank aan Simako Apeldoorn, op de nieuwe BMW G 310 R. Het eerste wat me opviel was dat de neutraal moeilijk in te leggen is, na lang roeren lukt het uiteindelijk. Bij het wegrijden, met name bij een koude motor, moet er redelijk wat gas gegeven worden omdat de motor anders afslaat. Eenmaal aan de rol gaat alles prima. De 6 versnellingsbak laat zich soepel bedienen, ook zonder koppeling, de zesde versnelling is bruikbaar vanaf 50 km/u en er komt een bescheiden sportieve roffel uit de uitlaat. Zitpositie is, met mijn 1m85, ook goed, ontspannen en licht naar voor gebogen, de spiegels hadden groter gemogen en de knoppenwinkel is duidelijk, grote schakelaars die soepel te bedienen zijn. De multifunctionele display is toch meer basic als gehoopt. Toerenteller, snelheid, afgelegde afstand, versnelling, brandstofniveau en de lampjes voor verlichting en dergelijke. Allemaal prima afleesbaar. Ik ben alleen op secundaire, bochtige wegen geweest tijdens deze rit en daar komt deze motor volledig tot zijn recht. De gemonteerde Michelin Pilot Street geven veel vertrouwen en mede door het lage gewicht van de motor (net geen 160 km met een volle tank) en de goede afstemming van de vering, kan er echt hard mee door de bochten gejaagd worden zonder dat de boel begint te deinen. De gekozen lijn wordt strak gevolgd, valt niet tegen want de vering is, behalve de veervoorspanning achter, niet instelbaar. Als het op een gegeven ogenblik allemaal wat te snel gaat vertraagd de enkele schijf voor, met de radiale remklauw, goed. Bij echt hard remmen trekt de motor niet naar links wat je nog weleens ziet bij enkele schijven. Ook de achterrem vertraagt behoorlijk. Het rempedaal vind ik wel wat lomp vormgegeven want op een tractor zou deze niet misstaan, afbreken zal die niet zo snel. Qua bagagemogelijkheden is er alleen een 29 liter topkoffer leverbaar.
Ik heb me prima vermaakt op deze motor maar zal dit in Nederland een succesnummer worden? Het is alweer een tijdje geleden dat je een nieuwe BMW motorfiets kon kopen voor onder de € 6000, dus een nieuwe categorie kopers wordt hier zeker aangesproken. Mensen die van een A1 naar een A2 overstappen zullen over het algemeen de volle 35kW willen uitbuiten, deze BMW heeft er 25. Die zullen, als ze graag een 1 cilinder willen, ook de wat duurdere (€ 6450 tegen € 5700) KTM 390 Duke (32 kW) in aanmerking willen laten komen, net als de BMW wordt deze gebouwd in India. Voor hen die dit niet per se hoeft is dit een absolute aanrader. Ik verwacht dat de, later dit jaar leverbare, 310 GS nog hogere ogen gaat gooien. Het lijkt me aannemelijk dat daar ook originele zijkoffers voor te krijgen zullen zijn. Dan staat je niets in de weg om hiermee grote (solo) wereldreizen mee te maken want daarvoor heb je geen pk pakhuis nodig...[afbeelding]
[afbeelding]
Geeft niet hoor, waarschijnlijk een generatiekloofDit heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet bij hard remmen..
De vork tordeerde dan en het resultaat was dat de motor wegtrok wat te compenseren viel door tegen te sturen. Nu ik er iets langer over nadenk zou, bij een links gemonteerde schijf, de vork linksom torderen met als gevolg dat de motor dan naar rechts zou gaan trekken.Want de zijde waar de schijf zat vertraagde harder dan de blanco zijde?Ik niet snap
De vork tordeerde dan en het resultaat was dat de motor wegtrok wat te compenseren viel door tegen te sturen. Nu ik er iets langer over nadenk zou, bij een links gemonteerde schijf, de vork linksom torderen met als gevolg dat de motor dan naar rechts zou gaan trekken.
Bedankt voor je ongezouten kritiek MasterTommy. Ik heb het over motoren toen jij nog niet op deze planeet was. Ik heb dit toentertijd zelf geconstateerd en het was in motorland een algemeen bekend fenomeen en derhalve ga ik hier verder niet meer op in.Dit is onzin van begin tot eind. En als je zelf even nadenkt snap je ook wel hoe een enkele schijf gemonteerd op de conventionele manier nul komma nul invloed kan hebben op de richting van het voorwiel.
Ik wist niet dat de versnellingsbak het issue was van de vertraagde levering dus heb de review kunnen doen zonder gehinderd te zijn door enige voorkennis. Maar nog even dieper hierop ingaand. Toen ik de, net uit het krat getrokken, motorfiets startte en niet genoeg gas gaf bij het wegrijden, sloeg deze af. Daarop probeerde ik de bak netjes eerst in zijn vrij te zetten maar na een tijdje roeren (er is een versnellingsindicator op de display) gaf ik de moed op en heb gewoon met ingetrokken koppeling in de eerste versnelling gestart. Later onderweg nog een keer afgeslagen, wederom door te weinig gas geven vanuit stilstand, en met veel moeite de neutraal kunnen vinden. Ik heb in de loop der jaren een breed assortiment aan motorfietsen gehad waarvan veel BMW (zie mijn Motorstek profiel), maar dit heb ik nog niet meegemaakt. Hopelijk is dit nieuwigheid want de motor was, zoals gezegd, hagelnieuw (ODO 20km). Ik ben benieuwd of de pers, die inmiddels wel uitvoerig aan het testen zijn naar ik aanneem, dit ook gaat opvallenWaar ik me wel meer zorgen om maak, is dat @ mv250 raid schreef dat de neutraal zo lastig in te leggen was. Dat was ook de oorzaak van de verlate introductie, hij zou al in oktober van 2016 op de markt komen, maar door versnellingsbak problemen is hij er nu pas, maar schijnbaar is het nog niet helemaal opgelost.
Bedankt Monomuis voor voor het uitgebreide review, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Groeten Eip.
Ben ook wel eigenlijk benieuwd wat jij er van vond tegenover de Inazuma. Elke mening is anders.
Nog puntje van het blok was vrij hoog stationair toerental en bij kort gasgeven zakte het toerental te langzaam af, alsof het meer brandstof nog even gaf. Misschien een euro4-iets, maar op andere Euro4-motoren heb ik dat niet gevoeld.
Maar die G310 blijft een leuk ding, nu de remmen nog.
Die "zap knop" om door al die functies heen te bladeren is mij niet opgevallen. Op de foto van de display zie ik linksonder iets wat daarop lijkt, is dat hem? Dan is mijn opmerking over beknopte informatie op het display niet helemaal terecht, toch wel wat meer dan basic.Het dashboard geeft ook meer informatie, als de Inazuma,zoals huidig verbruik, gemiddeld verbruik, en hij geeft de koelvloeistof temperatuur weer. Plus buiten temperatuur, en nog een paar dingetjes.
Hyosung.. GD250... als die importeur er geen moeite in steekt, moet ie niet vreemd opkijken dat zoiets niet verkoopt.
Edit; op die site praat men zelfs over 'Modellen 2016', we zitten bijna op de helft van 2017, zoveel animo is er dus voor dat merk vanuit de importeur zelf. Lekker links laten liggen, dan koop ik liever deze BMW, het merk wat de meeste motoren verkoopt in NL, dus ook meer support om de G310 te verbeteren.
Ohja, nog een ding vergeten van de G310: in de volle zon is de cockpit ongelooflijk goed afleesbaar, nog niet eerder zo meegemaakt. Alleen de waarschuwingslampjes wat minder, die er omheen zitten. Maar dat laatste zie je vaker met de zon er op.
Volgende week haal ik een demo bij de importeur op, die ik uitvoerig kan testen, uiteraard volgt een uitgebreid verslag (op mijn site).
Heb de issues doorgegeven aan de importeur en die had deze problemen niet ondervonden in de demopool bij BMW NL HQ, dus dat klinkt goed en is het dus exemplarisch. Dat leek het ook al, omdat het uitvallen en de remmen anders ook door mv250raid opgevallen moet zijn. Maar een particuliere koper kan hierdoor wel afzien van een koop en dat is jammer, want de G310R kan nog best wel eens populair worden. Volgende week weet ik meer.