BMW K100LT geschikt voor woon-werk verkeer:??

Marrrrio

Rookie
30 sep 2002
5
0
lent
Voor mijn woon-werkverkeer moet ik 120km per dag reizen. Hiervoor wil ik een BMW K100LT aanschaffen.
1) Heeft iemand goede/slechte ervaring met deze motor?
2) Zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten? zwakke plekken/slijtage/bijgeluiden/speling op bepaalde onderdelen etc.
3) Heeft iemand nog tips over andere geschikte motors voor dagelijks zulke afstanden af te leggen?
 
Daar is 'ie voor gemaakt! Ideale fiets voor lange afstanden, zit goed, grote kuip erop, oerbetrouwbaar etc.

Waar je op met letten: volgens mij op de standaardpunten waar je bij elke motor op moet letten. Onderhoud (aantoonbaar? onderhoudsboekjes, rekeningen e.d.), algehele staat (banden etc), uiterlijk (ziet ie er een beetje verzorgd uit).
Staat wel ergens een lijst bij louis.nl geloof ik, anders bij de ANWB wel.

Vergelijkbaar zijn de Honda PanEuropean, Yamaha FJR (stukkie sportiever) etc.
 
Een vriend van me rijdt 40.000 km per jaar met een K 100.
Onderhoud is goedkoop.
Het blok is eens open geweest, enkel en alleen om eens te kijken hoe de boel eruitzag van binnen. |(
Meer of 450.000 km op de teller.
 
Ik heb hem er jarenlang voor gebruikt. Gaat prima, alleen de remmen zijn niet echt krachtig. Enige zwakke punt dat ik ken is de vertanding aan het einde van de cardanas die rond de 100.000km nog wel eens versleten wil zijn. Verder lekker beschut en warm (heel warm in de zomer) Beter vindt je ze niet voor een dagelijkse 120km :]
 
Ik heb hem er jarenlang voor gebruikt. Gaat prima, alleen de remmen zijn niet echt krachtig. Enige zwakke punt dat ik ken is de vertanding aan het einde van de cardanas die rond de 100.000km nog wel eens versleten wil zijn. Verder lekker beschut en warm (heel warm in de zomer) Beter vindt je ze niet voor een dagelijkse 120km :]

Van die cardan klopt, hebben de boxers van BMW ook last van. Vervangen kost zo'n fl.500,-, dus valt uiteindelijk ook wel mee, als je dan tenminste weer 100.000 km verder kan (halve cent per km :P )
 
Voor dat werk hebben ze hem wel in elkaar gesleuteld. Blok is oerdegelijk etc. De Pliesie heeft er niet voor niets jarenlang op rondgekacheld :]
 
Lijkt mij geen foute optie. *D
Al ben ik als kawa-rijder uiteraard geen bmw-fan.
Het blijft toch een comfortabele fiets.
Suc6
 
Toch ook weer even de Pan European in beeld brengen :)

Ik rijd 115km naar mijn werk, en 115 terug,... totaal >50.000 km per jaar, nu al weer 1 en een kwart jaar.

3x banden, 1x remblokken,. standaard oliefilter, bougie etc,. 0 problemen.

En het traction Control heeft me ondertussen al meerdere malen geholpen (maar ja, ik rijd ook altijd door, ook met sneeuw enzo.)
 
Hallo,

Iedereen bedankt voor de goeie tips. Ik geloof dat dit toch wel de beste en meest complete motor-forum site van Nederland is. Voor de organisatie: "Ga zeker zo door".

Inmiddels ben ik een trotse :) bezitter van een BMW K100LT. Verassend of niet soms?

Het is uiteindelijk toch gelukt met mijn beperkte budget een goede LT te vinden. Na een aantal maanden vooronderzoek en een paar weken echt zoeken ben ik bij Siem de Vos Tweewielers in Goudriaan terechtgekomen. Perfect geholpen en drie proefritten gemaakt. Er stonden twee K100LT's en een K75RT, die interressant waren en binnen budget. Op deze drie heb ik een proefrit gemaakt.

Degene met de meeste km's reed het best en zag er het beste uit. Na navraag bij de vorige eigenaar en de goede verhalen die ik over Siem de Vos had gehoord, was ik overtuigd en heb de motor direct aangeschaft.

Er wordt nog een band vervangen en een grote beurt uitgevoerd. Dus ik moet nog een week wachten. Ik zal terzijnertijd laten weten, hoe ie bevalt.

Gegroet,

een :9 :) :] 8-) :} ;) *D toekomstige K100LT-rijer.
 
Zit zelf ook zwaar te denken om mijn GSXF1100 in te ruilen voor een K100RT/LT, die cardan lijkt me zo lekker...(goedkoop)en ook de zitpositie lijkt me lekker, zijn er nog dingen waar je echt op letten moet bij de aanschaf van een LT/RT?....dan bedoel ik niet de normale dingen, maar echt specifieke BMW kwaaltjes ofzo, zoals die genoemde vertanding bij 100.000 km. En wat voor km-standen worden in de regel zonder problemen gehaald? Ik heb nl. ook een beperkt budget, en rij wel 20.000km/jaar, dus ik wil eigelijk ook wel ff vooruit kunnen.
 
Het is uiteindelijk toch gelukt met mijn beperkte budget een goede LT te vinden. Na een aantal maanden vooronderzoek en een paar weken echt zoeken ben ik bij Siem de Vos Tweewielers in Goudriaan terechtgekomen. Perfect geholpen en drie proefritten gemaakt. Er stonden twee K100LT's en een K75RT, die interressant waren en binnen budget. Op deze drie heb ik een proefrit gemaakt.

Degene met de meeste km's reed het best en zag er het beste uit. Na navraag bij de vorige eigenaar en de goede verhalen die ik over Siem de Vos had gehoord, was ik overtuigd en heb de motor direct aangeschaft.

Siem de Vos is inderdaad wel een geschikte dealer. Gefeliciteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan