Hier mijn verhaaltje...
Volgens plan heb ik inmiddels mijn 2008 GT ingeruild voor een 2003 GT, een ouder model dus.
Ik heb exact hetzelfde type eerder in mijn bezit gehad en hier 110.000 km, naar tevredenheid, op rondgereden.
De nieuwere uitvoering heeft me nimmer kunnen overtuigen. Het motorkarakter bij lage toeren zorgde regelmatig voor onrust, onder meer door schokkerig gedrag en klappen in de overbrenging bij het loslaten van het gas. Dit maakte het rijden door dorpjes, over woonerven
en tussen files door aanzienlijk minder plezierig. Het alternatief: hoger in de toeren blijven of veel met de koppeling werken, maar daar koop je geen dure toerfiets (?) voor. Helaas koos BMW met de introductie van dit blok voor pk's in plaats van kwaliteit.
Het schakelen was, met name in de lagere versnellingen, evenmin een genot en ging gepaard met tamelijk veel geweld en rumoer. Op een gegeven moment was de bak niet meer in de vrijstand te krijgen, hetgeen middels een modificatie verholpen werd. De klap welke het schakelen naar de 1e versnelling begeleidde verdween hiermee echter niet.
Ondanks dat het model al 2 jaar op de markt was waren de kinderziektes er nog altijd niet uit en bleek een groot aantal modificaties nodig. Er ging vrijwel geen servicebeurt voorbij zonder dat er iets vervangen moest worden wat buiten normaal onderhoud viel. Merkbare verbeteringen ten spijt werd het uiteindelijk echter nooit beter dan 'redelijk'.
Daarbij viel niet alles onder garantie of coulance dus werd het me al met al een te dure hobby en nadat ik een paar keer stil kwam te staan was de lol er helemaal af.
De proefrit op de oude, 2003, GT maakte al snel duidelijk dat dit type nog steeds beter bij me past. In zijn 1 zetten... hee, staat ie wel in de versnelling? Jazeker, maar het schakelen was nauwelijks voelbaar, laat staan hoorbaar. Al rijdend voelt de motorfiets direct weer vertrouwd aan. De zit is wat lager en sportiever, meer voorovergebogen, en iets meer 'in' de motorfiets dan erbovenop. Het blok loopt perfect, zonder overmatig gegier en metalige bijgeluiden, alleen stationair een beetje onrustig. Het toerental laten zakken tot 1500 en gas geven, geen probleem. Gas abrupt loslaten, geen schokken. Op een bochtig dijkje rijd ik als vanzelf
veel te hoge snelheden en komt het plezier in motorrijden weer terug. En naast het rijgedrag is dit model (samen met de RS), met zijn ronde (vrouwelijke) vormen, ook nog in mijn ogen het mooiste type BMW ooit, en aanmerkelijk fraaier dan zijn hoekige en groffere opvolger. .
Zijn er dan geen zaken die in het voordeel van het 2008 model spreken? Jawel, een grotere benzinetank, een wat degelijkere constructie van de stroomlijn, er gaan geen lampjes meer kapot en de boordcomputer biedt wat extra info. Alhoewel; niet zo nauwkeurig. Van het aangegeven resterende aantal kms moet je 1/3 aftrekken en het weergegeven verbruik is eveneens veel te
rooskleurig. En verder... ach van die 22 pk verschil merk je in de praktijk weinig, ook met de 2003 GT rijd je in no time veel en veel te hard.
Tja, als ik een nieuwe BMW had willen kopen was, gezien mijn gebruik en voorkeur, de enige optie een K1600GT geweest. Daarvoor had ik dan zo'n 15.000 euro bij moeten passen. Buiten het feit dat dit me te gek wordt is inmiddels duidelijk dat nieuw kopen geen enkele garantie biedt voor probleemloos rijden, hetgeen in mijn ervaring bij vroegere K modellen wel gebruikelijk was. Ik ga dus niet meer mee in de waan van de dag, hoef niet meer het nieuwste, de grootste of de snelste, maar kies voor rijplezier en leuke dingen doen met het geld wat ik overhoud.