BMW k1200rs-97 speedometer vervangen & voorstellen

Dannert

Rookie
6 feb 2024
2
0
Hoi allemaal.
Sinds 'net' lid op deze mooiesite welke mij in het verleden al eens eerder heeft geholpen met problemen.
Ik rij al een tijdje een fijne k1200rs uit 1997. Deze heb ik zelf, voor me plezier in het in het lime green gespoten. Hiervoor een k1200rs-p uit 2005 gereden voor 5jaar lang was dit me vaste vervoer (had toen geen auto dus door weer/wind en de sneeuw woonwerk gereden) ook deze voor de fun in het olive green gespoten. Echter na zn 198km rateltje in het blok en toen omgeruild voor me huidige motor. Bijgevoegd beide Ktjes

Dan de vraag:
Ik ben bezig om me snelheidsmeter te vervangen van deze k1200, echter (zoals bekend de hall sensor van bmw orgineel) genereert maar een max van 2volt wat te weinig blijkt voor de nieuwe teller, kan iemand mij helpen/vertellen hoe ik dit signaal kan omvormen naar een bruikbaar signaal, (5-12v blok)ik zag online al een Alex-joost box voorbij komen maar werkt dit ook voor de k12 uit bj 97 gezien online alleen over de bj 1986 wordt gesproken, Iemand dit al eens geprobeerd? (Of wellicht heb ik een topic over het hoofd gelezen en is dit al eens besproken)

Wat ik al geprobeerd had was, de printplaat uit de oude meter te halen en deze als versterker te gebruiken, alleen komt hier een spannings verschil signaal uit 0-9v en geen echte blok signaal.

Alvast bedankt voor de reacties en de de e.v.t hulp!
 

Bijlagen

  • PXL_20230620_123026749.jpg
    PXL_20230620_123026749.jpg
    932,2 KB · Weergaven: 0
  • Screenshot_20240206-164834~2.png
    Screenshot_20240206-164834~2.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
Hey bedankt voor je reactie!

Als ik de print van mijn oude tellerwerk wil hergebruik lijkt het daar wel op neer te komen inderdaad. Vanuit de pulsgever zelf komt wel een mooie sinus. Alleen is dit signaal dus veelste zwak. (Of ik lees me oscilloscoop verkeerd af)
Alleen heb ik niet echt kaas gegeten van dat soort electronica. En zocht ik dus naar hopelijk een bestaande oplossing.
Ik weet dat deze modules dus bestaan alleen weet ik dus niet of de k12.. k11 etc de zelfde soort snelheidssensor hebben?

Lunchbox Remover voor BMW K - Modellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan