Goed, ik zal ook een duit in het zakje doen.
Zoals velen weten, en in de OP zichtbaar is, heb ik de 1150RS uit 2001 (dus enkelvonks) van Jeroen1969 overgenomen op 15 november 2014. Toen stond er 104360 km op de teller, en nu staat er iets meer dan 129000 km op de teller. 25000 kilometer ervaring in iets minder dan twee jaar. Ik gebruik de fiets voornamelijk om te forensen, maar af en toe een toerritje (zoals aankomende zaterdag...zin in!) schuw ik niet.
Comfort
Prima in mijn ogen, komende van een Yamaha XJ600S Diversion. Ik heb nooit last van het zadel en kan er uren mee rijden. Dan moet ik wel af en toe mijn benen strekken, ondanks ik het zadel in de hoogste stand heb staan (jawel, verstelbaar). Dat neem ik voor lief. Bij aanschaf had ik een ruitje van Cee Bailey, maar dat vond ik onpraktisch en beviel niet. GertonC heeft dat gekocht voor zijn 1100RS en ik rijd eigenlijk altijd met het originele ruitje. Ik heb een volledige kofferset inclusief groot topkoffer. Daar kan veel in: van vuile was voor moeder tot studieboeken en boodschappen voor een 9-koppig studentenhuis. Als ik voor het werk ergens heen ga waar ik mijn motorpak niet makkelijk kan stallen gaat alles in de koffers. Is de lading zwaar, draai ik aan de demperknop en dan deint ie weer zoals onbeladen. Doordat de motor buiten gestald staat (zonder hoes, want iedere dag gebruiken), is de handvatverwarming rechts gesneuveld. Ik doe die daarom nooit meer aan, maar kan door de handkappen tot behoorlijk onder nul prima rijden. Alle knopjes zijn prima te bedienen, en een BMW-richting-aangeef-systeem bevalt mij erg goed.
Rij-eigenschappen en motorkarakteristiek
Vooropgesteld: ik ben niet zo'n fijnbesnaarde chauffeur als anderen hier in BMW-threads zijn. Enfin, de BMW stuurt erg makkelijk! Omdat mijn motor niet enkel hobby, maar vooral ook praktisch vervoer is rijd ik makkelijk 20.000+ km meer met Michelin Pilot Road 3's. Die zijn dan hartstikke vierkant en vast ook enorm gecupt maar nog leg ik regelmatig de stepjes aan de grond (jawel, ook tijdens woon-werkverkeer). Ook op dit moment, met een voorband die ruim 21000 kilometer heeft gezien. Soms in een lange doordraaier met veel bagage meen ik 'm iets te voelen wiebelen, maar dat kan perceptie zijn....verder niks dan lof!
Ook niks dan lof over het blok. Hij slikt al zijn kilometers/jaren bij mij 10W40 en start iedere morgen weer fris en fruitig. Even kalm aan doen tot de olie een beetje warm is en dan kun je knallen. Ik probeer zuinig te rijden, wat betekent dat ik vroeg schakel, maar een inhaalactie of een wedstrijdje met een automobiel schuw ik niet. Soms na een pittig dagje geef ik 'm (al binnendoor rijdend) goed op z'n falie. Hij slikt het, zoals PeterD ook al zegt, allemaal. Verwacht geen R1 ofzo, maar voor de meeste mensen is het een prima lok. De versnellingsbak is des BMW's. Er wordt vaak geklaagd over harde knallen bij schakelen en die komen bij mij ook wel voor: van N naar 1, van 2 naar 3, van 3 naar 4 en van 5 naar 6 geven harde geluiden bij zowel op- als neergaan. Ik zou niet weten wat daar hinderlijk aan is: zolang het werkt vind ik het goed. Schakelen zonder koppelen wil trouwens ook goed. De koppeling is van het soort droge plaat en het enige wat je moet doen is hopen dat ie niet kapot gaat....dat is een arbeidsintensief klusje (en dus duur). Om het motorgeluid zou ik het niet doen, tenzij je er een andere demper opzet. Rasmijn had dat, en dat klinkt super. IK ben daar niet zo van en neem genoegen met een standaard uitlaat. Bij goed doortrekken klinkt dat met oordopjes in goed naar mijn smaak! De aandrijving middels een as in plaats van een ketting is voor mij een grote plus. Ik zou niet weten waarom je op een doorsnee straatmotor een ketting zou willen hebben.
Het brandstofverbruik ligt, bij woon-werkritjes over voornamelijk snelweg, rond de 1:18. Op dit moment is dat bij mij het geval. Ik reed een tijdje gemengd naar het werk (dus met stukken bebouwde kom/B-weg met veel rotondes en stoplichten) en dat drukt het verbruik wel stevig bij mij. Ik meet het verbruik sinds +/- 17000 kilometer:
De blauwe lijn stelt het verbruik voor, de rode lijn het huidige gemiddelde en de groene lijn waar de rode lijn destijds lag. In het begin reed ik dus een gemengde route naar werk, en nu voornamelijk snelweg. Dat scheelt behoorlijk in het verbruik.
Onderhoud, operationele kosten
De motor heeft, naast het reguliere onderhoud, bijna geen incidenteel onderhoud nodig. Het reguliere onderhoud is om de 10.000 kilometer. Kom je dan op een oneven kilometerstand uit doe je een klein beurtje (olie, oliefilter) en op een even kilometerstand een grote. Die zijn wat prijziger, omdat dan de lucht- en benzinefilters vervangen moeten worden, het bekrachtigde remsysteem gespoeld moet worden, de kleppen worden gesteld en de cilinders gesynchroniseerd. Hij loopt daarna wel weer als een zonnetje. Ik laat dit doen bij een goedkope monteur omdat ik zelf ruimte noch zin heb. De kleine beurt doe ik wel zelf, en laatst heb ik ook de startmotor zelf vervangen. Er zijn naast dealers genoeg specialisten te vinden (MSA/Kenny Simon te Ede bijvoorbeeld...sommigen vereren hem als zijnde heilig, maar dat terzijde), maar die schrijven ook gewoon 60 euro het uur. Mijn kosten per kilometer vallen op dit moment relatief hoog uit, 19,8 cent per kilometer. Dit komt voornamelijk door de hoge incidentele kosten die er de laatste tijd zijn geschreven: ik heb twee keer een band kapot gereden met behulp van een stuk staal en een spijker. Ik wist niet of de categorie banden de juiste hiervoor was, dus heb ik het maar bij incidenteel geplaatst. Er zijn tijden dat de operationele kosten per kilometer onder de 17 cent zaten. Op dit moment is de 19,8 cent zo verdeeld:
Mijn verzekering is relatief hoog omdat ik in BMW-termen jong ben (23) en diefstalverzekering heb vanwege het buiten stallen. Om de verwarring met de incidentele kosten/bandenkosten weg te nemen, dit zijn alle onderhoudskosten die gemaakt zijn sinds de aanschaf:
Echt incidenteel waren de lagers van de paralever (vervangen bij MSA..) en de startmotor. Maar voor dergelijke kilometerstanden en intensief gebruik vind ik dat acceptabel. De onderhoudskosten kunnen lager uitvallen als je alles zelf doet, maar ik kies daar bewust niet voor (luxepositie). Onderdelen zijn wel duur, maar er is best een grote namaak-markt en handel in tweedehands onderdelen.
Overig, concluderend
Het uiterlijk moet je aanspreken...het is een soort Paul de Leeuw: je vindt het super, of je zoekt haastig naar de spuugbak. Van sommige (en de meeste) hoeken vind ik het een prachtige fiets, maar bijvoorbeeld recht van voren vind ik er niks aan. Mij maakt dat niet zoveel uit, omdat het vooral een vervoersmiddel is voor mij. Het imago moet je ook wel tegen kunnen. Op het werk maken ze er soms grapjes over dat ik een BMW rijd, maar ach...ze rijden zelf Harley
Voor mij is het een ideale fiets. Ik kom er overal mee en is dan ook nog eens comfortabel en praktisch door de koffers en cardanas. De operationele kosten zijn meestal te overzien (19 cent/kilometer vergoeding=verdienen!) maar het onderhoud kan duur uitpakken (koppeling, iABS of hoe dat dan ook heet). Hopelijk helpt dit je een weloverwogen keuze te maken. Als je vragen hebt beantwoord ik die natuurlijk graag!
Jeroen