BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

2018083015382287-IMG_4970-L.jpg


Groeten uit Canada waar het weer niet helemaal meewerkt, maar de BMW Navigator VI dan weer wel. Huurauto, hageltje nieuw, wist het huis van mijn oom (2 jaar oud) niet te vinden maar de Navigator VI wel! Zuignapje en hoppakee, gaan!
 
[afbeelding]

Groeten uit Canada waar het weer niet helemaal meewerkt, maar de BMW Navigator VI dan weer wel. Huurauto, hageltje nieuw, wist het huis van mijn oom (2 jaar oud) niet te vinden maar de Navigator VI wel! Zuignapje en hoppakee, gaan!
Lekker, geniet van jullie vakantie... een oom van twee jaar oud, wat moet ik daar van denken...?

En voor de liefhebbers van klassiek de Oer RS in AMK.
 
Laatst bewerkt:
Oh leuk, Canada !
Daar was ik vorige week ook nog even !! :Y (een 4 jaar geleden trouwens ook al ; zie foto)


Ons waren op doorreis, naar Amerika... :Y :Y



i-fbCww2T-M.jpg


i-g5RKzgn-M.jpg
 
Nog niet zo gek lang geleden ook nog even naar de Noordkaap geweest..., je hoort altijd van 'barre tocht, ver rijden', en meer van dat soort onzin...

...nou..., 't stelde (echt) nix voor ; met een beetje doorrijden ben je er zo !


i-bpXF4B7-M.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker, geniet van jullie vakantie... een oom van twee jaar oud, wat moet ik daar van denken...?

En voor de liefhebbers van klassiek de Oer RS in AMK.

Sorry, ik was niet duidelijk: het huis van mijn oom is 2 jaar geleden gebouwd (eigenlijk aankomende februari pas 2 jaar geleden opgeleverd). Dat was te nieuw voor de navigatie van de huur Hyundai SantaFe, maar gelukkig niet te nieuw voor de Navigator VI.
 
Sorry, ik was niet duidelijk: het huis van mijn oom is 2 jaar geleden gebouwd (eigenlijk aankomende februari pas 2 jaar geleden opgeleverd). Dat was te nieuw voor de navigatie van de huur Hyundai SantaFe, maar gelukkig niet te nieuw voor de Navigator VI.

Er is een automerk die nieuwe auto's met een kaart uit 2014 voorziet en een update (nog) niet leverbaar... :(

Geniet daar!

PS: zoeven een nieuwe kaart op de Garmin gezet.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Er is een automerk die nieuwe auto's met een kaart uit 2014 voorziet en een update (nog) niet leverbaar... :(

Roelof.
Daarom hebben wij nu ook 'gewoon' een Garmin in de auto. Bij de VW kostte een update 120 piek en dan had je een kaart die 'maar' 1,5 jaar achter liep....
 
Remco met een K schreef...:

Ik zeg Motoplus "Ver weg in Nederland" tour, nr 5 in dit geval:
Soort van toeval. Zelfde plekjes idd, maar in dit geval over de jaren opgenomen in eigen gemaakte routes.

Bombay, Moskou, idd ook bekend, en ook 'bezocht'... ;)

Wist niet eens dat MotoPlus van die hapklare down-load-routes heeft 'liggen'... :/
 
Zo rijd ik ook wel eens helemaal naar Nieuw Moscou..., en eerlijk gezegd vind ik er daar niets aan..., maar dat zal wel komen omdat het nog nieuw is...


i-823nkMQ-M.jpg




In Frankrijk is het wat dat betreft een stuk levendiger.
Vermoed ik zomaar.


i-JSfZ5wc-M.jpg
 
Ha Revz, dat klinkt niet helemaal zoals het zou moeten zijn. Met mijn R1150RS heb ik iets dergelijks niet meegemaakt, maar dan zover ik me kan herinneren nooit de motor na helemaal vol (dus vulopening ook) getankt te hebben op de zijstandaard gehad. Popopeter gaat je op weg helpen.
Als het eenmalig is en blijft dan laat ik het zo.

Afgelopen vrijdagmiddag had ik weer wat anders; spijkertje in mijn achterband. ;(
Gelijk even gebeld met MSA. Prop monteren doen ze niet dus dan maar nieuwe achterband helaas.
Omdat ik op Metzelers rij hebben ze een Z8 besteld. Zaterdagmiddag de band hard opgepompt en naar MSA rustig gereden. Binnen half uurtje was de band vervangen. :t
Helaas had ik verder geen tijd om de band even 100km in te rijden dus dat doe ik vandaag en morgen tijdens woon-werk.

Overigens sprak ik bij MSA nog iemand die net een R1150RT uit 2001 had gekocht met 16000km op de teller en in werkelijke topstaat. Wel met banden nog uit 2001. :X Maar die gingen er gelijk af. Of de eigenaar hier actief is geen idee en anders zeg ik: leuk om je gesproken te hebben. :)
 
Gisteren had ik nog wat met mijn R1100RS; Ik had getankt en rolde even naar de bandenpomp 10 meter verder. Ik zet de motor op de zijstandaard en aan de rechterkant uit de overloopleiding stroomt er ineens ruim een liter benzine. Ik heb de motor rechtop gezet en toen stopte het ook gelijk. Waarom zou dit ineens kunnen gebeuren? Na het tanken had ik de motor nog niet gestart.
Het duurde even, ik heb vier ritten in drie dagen gedaan...Het afvoergaatje onder de tankdop zit links en de slang loopt naar rechts onder de tank en eindigt ergens achter de achterrem pomp. Als je de tank overvult ( en dat is geen probleem als je weer gaat rijden) dan zet de koude benzine wat uit door de warmte van de motor. Als je dan op de zijstandaard staat kan wat benzine overlopen. Een liter lijkt mij erg veel, het lijkt vaak erger dan het is. Gewoon mee doorgaan, maar na het tanken wegrijden of op de bok zetten. Mijn 'nieuwe' Triumph Bonneville (2016) doet precies hetzelfde. ...
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend op de A1 door de ergste regenbui met onweer ooit op de motor gereden.
Een flinke laag water bleef staan op de weg en ik zag het water duidelijk aan de zijkant van de motor voorbij komen. De R1100RS gaf geen krimp. Berijder werd alleen nogal nat. :+
 
Vandaag mijn wintervelgen 'leeg' geschroefd om ze naar de poedercoater te brengen. Eerst even de lagers eruit en de banden er af, dat doet Molenaar voor me *O* Ze zijn door de pekel redelijk aangetast en zien er niet meer zo netjes uit. Ook is een nieuwe achterband nodig. Antraciet moeten ze worden.
Jeroen69 is inmiddels ervaringsdeskundig op dit gebied....
 
Heb even een vraag, heb sinds kort, een trilling in mijn R1200RS, na een bandewissel viel het me op dat de motor vooral bij gelijkblijvende snelheid een fibratie heeft. Zo erg zelfs dat na verloop van tijd bij gelijke snelheid bv op de snelweg mijn rechterhand gaat gevoelloos word / gaat slapen door deze trilling.
Dit is me opgevallen na een bandenwissel, maar of het daar mee te maken heeft ?? Heb dit volgens mij al eerder gelezen in dit topic maar kan het niet terug vinden. Het lijk niet snelheids afhankelijk, maar toeren afhankelijk. De dealer verdenkt de banden (Dunlop Road Smart III ) maar ik denk niet dat het daarin zit.
Ik verdenkt zelf de koppeling, heb daar al een keer rare geluiden uit gehoord (afslaan motor terwijl te rijden, rare gier. En ook had ik het idee dat met volle pot wegrijden in 1 soms een raar geluid optreed.)
Iemand een idee ??
 
Ik denk aan de ontsteking...kabel,
dop, bobine, bougie. Dat zou ook het afslaan kunnen verklaren. Desnoods nat spuiten om misfire te provoceren.
Koop een IR handheld meetapparaat voor een pasr tientjes bij de bouwmarkt en kijk of er significante temperatuursverschillen zijn op de uitlaatbochten, zowel stationair als bvb bij even drieduizend toeren draaien.
Synchroniseren is of wordt denk ik door je dealer gedaan?
 
Ik denk aan de ontsteking...kabel,
dop, bobine, bougie. Dat zou ook het afslaan kunnen verklaren. Desnoods nat spuiten om misfire te provoceren.
Koop een IR handheld meetapparaat voor een pasr tientjes bij de bouwmarkt en kijk of er significante temperatuursverschillen zijn op de uitlaatbochten, zowel stationair als bvb bij even drieduizend toeren draaien.
Synchroniseren is of wordt denk ik door je dealer gedaan?
Denk niet aan het bovenstaande, ontsteking, etc. De motor is een half jaar oud en heeft nog maar 15000km gereden.

Net na de 10000km beurt de banden vervangen viel het me op. De motor loopt verder prima, pakt goed op, levert gewoon zijn vermogen, enkel die kleine trilling.

Als hij dit gehad had toen ik hem kocht was me het nooit opgevallen. Nu die dit "ineens" begon te doen viel het me op.

Banden ondertussen opnieuw gebalanceerd, maar dat was het niet.

Synchronisieren, kan niet meer bij deze waterkoelers, dit gebeurd door de electronica in de motor zelf. Dit wist ik niet, maar hoorde dit van de chef-monteur, toen ik hem ernaar vroeg, omdat ik dit ook dat idee had het daarin te zoeken.
 
Als het aan de wielen/cardan/ balhoofd etc zou liggen dan blijven die vibraties als je de koppeling intrekt. Anders, zoals jij vermoedt, is het de motor/ bak/koppeling of zelfs de dynamo en inderdaad afhankelijk van het toerental en of belasting.
Als ik denk wat er aan de motor losgehaald wordt voor een bandenwissel dan blijven nog de remmen over. Ik ben al aan mijn vierde dunlop RS III toe en heb geen last van trillingen of vibraties gehad. Succes....
 
Wielen zijn opnieuw geballanceerd, wielen zijn er dus nog een keer extra uitgeweest en terug gezet. Bracht geen verbetering.
Met de koppeling in is het er niet meer, trilling is ook toeren afhankelijk, gaat mee omhoog met het toerental. In de volgende versnelling zakt het bij schakelen weer terug om dan met het toerental mee weer omhoog te gaan.
Met mijn technische kennis is het idd in het blok / bak / koppeling of wellicht idd de dynamo.

Had hier al eens gelezen dacht ik , maar ik kon het niet terug vinden dat iemand last had van trillingen en slapende handen, hoop dat die me iets kon vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan