Omdat het hier zo rustig is zal ik nu wat recente BMW sleutel ervaring weergeven. Ik heb de stuurklemmen van Robert V uit het 1200RT forum gekocht, ik herhaal hier zijn foto met de inklapbare spiegels van Touratech die ik ook gekocht heb.
De spiegels zijn voor de F650GS en oa G450X, de (officiële BMW-) klemmen kwamen van een GS en RT. Nu komen de spiegels elk met vier klembouten (bovenin kun je de staaf van de spiegelvoet klemmen door een moer erover aan te draaien, net zoals een boortje in een dremel): 8mm en 10 mm, van elk een met linkse en rechtse draad. De rechter spiegel op mijn RS heeft ook linkse draad, waardoor hij bij een klap van voren los draait en naar binnen kan klappen, vandaar.
Nu bleken de klemmen halve klemmen, dwz die moeten op een ander geklemd object worden gezet, denk aan handkappen, rem-of koppelingshandle, rem- of koppeling vloeistof reservoir etc. Dat was uiteindelijk opgelost. Nu de 10 mm klembout (beide stuurklemmen bleken rechtse draad te hebben) erin schroeven. Past niet....nu heb ik dozen met 'taps and dyes' dus kun je ook uitvinden wat er niet klopt. De BMW stuurklemmen zijn dus M10 x 1,5 en de Touratech voor BMW spiegelvoetklem is M10 x 1,25 (iets fijnere pitch, dus meer schroefdraadwindingen per cm). Ik heb daar 1,5 op gedraaid. Klemmen gemonteerd en spiegels erop vast gezet (op het 450X stuur, dat dus net als bij een GS 'tapert' dus dik in het midden en 22 mm bij de handvaten). Nu moest ik nog een ram kogel extra monteren en vond nog een beugel met schroefdraad. Maar de 11mm moertjes daarvan had ik al gebruikt. Nu is Garmin Amerikaans en ja hoor, de draad op de beugel blijkt 1/4 x 20. Ik heb daar M6 x 1,0 op gedraaid en zo pasten mijn nieuweborgmoertjes weer. Al met al denkbaar een klusje van niks, en enkele uren later ben je dan pas klaar. Wat mij het meest verbaasde is het verschil in schroefdraad pitch in de stuurklemmen tussen een boxer GS en een 650 etc. Is dat het verschil tussen 'echt' Duitse boxers (grof) en Rotax/chinese lichtere modellen (fijn)
? Gelukkig ben ik niet snel voor een gat (pun intended) te vangen.
De Marzocchi poten voor en de Ohlings unit achter zijn ingekort en gereviseerd bij HK Suspension, handvat verwarming van Oxford erop, de inklapbare spiegels nu ook en op dit moment drie RAM kogels (Tripy, Zumo en boterhamzakje) en ik wacht nog (al veel te lang eigenlijk) op een origineel BMW verlaagd 'comfort' zadel wat dit jaar nog moet aankomen (Dit is mijn ervaring met alle originele BMW onderdelen die ik bestel: het duurt 10 dagen of zo). Dan is het ding in totaal 6,5 cm lager. Qua rijden: verslavend. Erg krachtig mede door het lichte gewicht, veel tractie en grip. Ik organiseer soms off-road tochten en deelnemers komen op African Twins en de nieuwste boxer GSsen (zie eerder verhaal over de Rallye) en ik kan zo gemakkelijk voor blijven, ik kan blijven zitten en sta alleen af en toe op om de benen te strekken (of een omgevallen allroader op te rapen ha ha ha)... heerlijk. Het ding is niet super comfortabel, trillingen vooral rechts in het stuur, reageert ook op alles door gebrek aan massa en de seat is een houten balk, maar daar wordt aan gewerkt of liever: op gewacht. Straks ga ik wat verder van huis, Ardennen, Frankrijk, Pyreneeen etc en dan komt de Husky weer aan bod, ook voor asfaltritjes in drempelland als het weer wat warmer is. Sorry voor de wazige foto, ik had geen zin om het ding naar buiten te rijden. Links vooraan onder het balhoofd zie je nog net een rode draad. Daar zit de plus van de accu.
Het laatste goede nieuws: mijn buurjongen heeft net een 300 cc KTM tweetakt gekocht en zoekt nog wat speelruimte....dat gaat leuk worden.