BMW R1100RT trekt naar links

carolined

Rookie
26 apr 2010
19
0
Afgelopen voorjaar een lekke band gehad in frankrijk. Daar keurig gemaakt met een plugje erin. Niets aan de hand.
Hier in NL toch maar besloten een nieuwe achterband te nemen voor de veiligheid.
Probleem: Sinds ik die nieuwe achterband had trok de machine naar links, het uit zich in het feit dat ik met mijn linkerarm harder tegen het stuur moet duwen dan rechts.
De bochten naar links gaan wat moeizaam, hij valt erg gemakkelijk in de linkerbocht, de bochten naar rechts gaan prima.
Dit gedrag heeft hij nooit vertoond in de afgelopen 200.000 km.
Ik ben teruggegaan naar de garage, die hebben zelf proefgereden, maar zeiden niets aan de motor te kunnen merken, rara hoe kan dat.
En ook zeggen ze dat er geen instelmogelijkheden zijn aan de motor om dit op te lossen.
Voor de zekerheid toch nog een band van een ander merk erom gelegd, geen verschil, hij trekt nog steeds naar links. ;(
Recent een vriend erop laten rijden, ook die zegt: "Hij rijdt lekker, maar trekt wel naar links". })

Heeft een van jullie énig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik ben al op zoek naar een BMW manual om eens te kijken hoe de constructie is van de achterkant van de motor, maar dit manual nog nergens kunnen downloaden.

Groet.
 
Het wiel is gewoon gebalanceerd met gewichtjes. Ik weet niet of ze hem nog uitgebalanceerd hebben mét de band erop.
Dat zou een idee kunnen zijn.
Maar gaat je wiel dan niet trillen als ie niet goed uitgebalanceerd is?
 
Laatst bewerkt:
Je zou zeggen............is voorwiel... :?

Klemboutjes aan onderzijde van voorvork, waar vooras mee vastklemt, even losdraaien.......
Paar keer even goed inveren, dan kan de voorvork zich even " zetten" en klemboutjes daarna weer vastdraaien.

Twee verschillende typen banden(voor en achter)???? Zou ook nog kunnen uitmaken....

Nu is het ook zo dat bij de 1100RT ook altijd de voorband aan de ene kant harder afsleet dan aan de andere kant, misschien daar last van.......
 
Laatst bewerkt:
Zet je PM even aan dan probeer ik je de handleiding te sturen.
beloof niet dat het lukt want is een groot bestand (ruim 22 mb)
 
Er is niets veranderd aan de voorkant. Zou dat toch een probleem kunnen zijn ? slijtage voorkant is keurig regelmatig.
Aan de voorkant ook niets te zien dat eventueel verschoven zou kunnen zijn.
Ik ga het wel proberen met het losdraaien van die boutjes.
 
Lees net je "probleempje" wat zit er allemaal in je koffers in het bijzonder je linker , misschien een zwaar slot oid dit kan al scheeftrekken veroorzaken . noormaal trekt een 1100rt wat naar rec hts ivm vorm van tank en inhoud, als je een radio hebt in het linker vakje is dat opgeheven en rijdt hij gewoon recht door . (mijn Dame trok naar links door te zwaar beladen koffer ) of rij eens zonder koffers.

Grtzs GR 185
 
Laatst bewerkt:
Ha gr185,
In mijn koffer zit niets meer of minder dan anders, in ieder geval geen zware spullen. Ook op de motorvakanties waar ze wel zwaarder beladen waren, gaf de motor geen krimp, daar geen enkele last van trekken naar links of rechts, bij wat voor belading dan ook.

Het enige moment dat hij in het verleden wel eens een beetje naar links wilde trekken was als de bandenspanning te laag was. Juist daarop heb ik de laatste tijd heel erg gelet en met name de spanning van de achterband op aanwijzing van de BMW garage flink verhoogd van 2,5 naar 2,9 atmosfeer. Dat helpt een heel klein beetje, maar nog steeds onvoldoende. Ik krijg nog steeds pijn in mijn rechterbil omdat ik zoveel zit te compenseren.
 
heb ook een beetje rond zitten neuzen mar kan niets vinden over naar links trekken , en je hebt er ook al een andere band onder gelegd om te kijken wat ze dan doet ......moeilijk , zat ook te denken aan band niet in rij richting op de velg maar dat houdt dan dus op .....
Zal morgen eens wat collega 1100rt rijders vragen of die een idee hebben wat het kan zijn .

Kijk/vraag ook eens op www.bmwrtforum.nl daar staat heel veel rt info

Grtzs GR185
 
Henkbmw zat het dichtst in de buurt, en ik zat behoorlijk fout met mijn constatering dat de voorband op een keurige wijze sleet.

Vanmiddag bij de garage geweest. Die wisten het ook niet, hebben voor de zekerheid nog even het achterwiel gecontroleerd op alles wat daar fout kan zitten, maar dat is zo goed als niets.
Hebben ook stiekum in mijn koffers gekeken of daar iets zwaars in zat... nee dus.
Maar kwamen tot de conclusie dat mijn voorband toch wel wat raar afgesleten was en toch wel aan zijn end-of-life zat.
Nieuwe voorband erom.
Probleem verholpen !!!!! Hoera ! *O* *O* Hij rijdt weer magistraal ! Heerlijk genoten vanmiddag op het ritje :] door de polder naar huis.

Dank :} voor al het meedenken van jullie.

Caroline
 
graag gedaan , je probleem is opgelost dat is het belangrijkste , niets zo irritant als zoeken naar en de oplossing niet vinden , veel rij plezier

grtzs GR 185.
 
Hoi,

Ik heb je de handleiding gemaild. Laat even weten of je hem ontvangen hebt als je wilt. Weet n.l niet 100% zeker of het goed gegaan is.
 
Hallo Wet,

Ja ! Handleiding is goed binnengekomen en goed leesbaar.
Ik heb nog even naar de ophanging van het achterwiel zitten kijken. Daar zit een ring tussen en daar hadden ze het bij de garage inderdaad over omdat die misschien vergeten was bij het wisselen van de band. Maar die zat er dus keurig in.

Erg bedankt voor de moeite van het opsturen van de handleiding. Altijd handig nietwaar. :W

Caroline
 
Hallo Wet,

Ja ! Handleiding is goed binnengekomen en goed leesbaar.
Ik heb nog even naar de ophanging van het achterwiel zitten kijken. Daar zit een ring tussen en daar hadden ze het bij de garage inderdaad over omdat die misschien vergeten was bij het wisselen van de band. Maar die zat er dus keurig in.

Erg bedankt voor de moeite van het opsturen van de handleiding. Altijd handig nietwaar. :W

Caroline

Graag gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan