BMW R1150R accu

Robin.R

Rookie
3 feb 2013
13
2
Hoogeveen
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Sinds afgelopen jaar heb ik weer een motor en sinds gisteren een druppellader. Mn motor staat wel binnen als ik hem niet gebruik maar staat al wel een paar maand stil.

Ik heb gisteren dus mn optimate4 met can-bus aangesloten op mn motor alleen nou blijven led 3 en led 4 knipperen. Volgens het boekje zou dit waarschijnlijk betekenen dat de accuspanning te laag is om de 12V aansluiting te detecteren en te activeren.

Ik zou de accu eruit moeten halen en via de klemmen aan de druppellader moeten hangen voor zover ik het begrijp.

Nou ben ik niet heel erg technisch maar Youtube is my best friend. Nou moet ik alleen gevoelsmatig mijn halve motor demonteren voordat ik bij de accu kan komen.

Is er ook een makkelijkere manier om de accu toch enigszins op spanning te krijgen zodat mn druppellader via Can-bus de rest kan doen?

Overstarten vanaf een auto een idee? En waar zou ik dan de + moeten aansluiten? Of zeg ik nu echt hele vreemde dingen…

Alvast bedankt voor de hulp.

P.s het gaat dus om een BMW R1150R uit 2003
 
Ja die accu zit wel goed verstopt. Kan je ergens met een "domme" acculader hem opladen? Heb je niet zo'n BMW 12v plug ergens aan de zijkant van die 1150R? Of met een beetje dingen demonteren net wel bij de accupolen komen?
 
Via Canbus gaat dat niet lukken. Dat heeft de R1150R namelijk niet.....

Het kan of via de 12 volts aansluiting of rechtstreeks met de klemmen op de accu. De 12voltsaansluitingen willen nog wel eens oxideren en niet goed functioneren.
Als je het jezelf makkelijk wil maken kun je de plus aansluiting van de acculader ook op de dikke voedingssdraad (niet de stuurstroomdraad!!) van de startmotr aansluiten en de minpool op een goed massapunt. DAn hoef je niet de tank omhoog te wippen.
 
Via Canbus gaat dat niet lukken. Dat heeft de R1150R namelijk niet.....

Het kan of via de 12 volts aansluiting of rechtstreeks met de klemmen op de accu. De 12voltsaansluitingen willen nog wel eens oxideren en niet goed functioneren.
Als je het jezelf makkelijk wil maken kun je de plus aansluiting van de acculader ook op de dikke voedingssdraad (niet de stuurstroomdraad!!) van de startmotr aansluiten en de minpool op een goed massapunt. DAn hoef je niet de tank omhoog te wippen.
Wat is het verschil tussen canbus en 12V aansluiting?
Ik dacht namelijk dat die plug aan de linkerzijde van mijn motor de canbus aansluiting was maar als ik je goed begrijp is dat dus de 12V aansluiting en kan ik via die Optimate4 BMW adapter en die 12V aansluiting dus niet mijn accu opladen?

Als ik dat programma wissel van de druppellader dan zou ik die bmw adapter niet meer kunnen gebruiken volgens het boekje dus dan moet het wel via de accu klemmen of die andere methode die je hierboven beschrijft. Weet ik overigens totaal niet over welke kabel je het hebt dus daar blijf ik voorlopig maar vanaf.

De motorzaak waar ik de motor vandaan heb sloot de druppellader ook via deze aansluiting aan vandaar dat ik dat eigenlijk overneem.
 
Ja die accu zit wel goed verstopt. Kan je ergens met een "domme" acculader hem opladen? Heb je niet zo'n BMW 12v plug ergens aan de zijkant van die 1150R? Of met een beetje dingen demonteren net wel bij de accupolen komen?

ik ben in de veronderstelling dat die 12V aansluiting de canbus aansluiting is…. De BMW adapter die ik bij de lader geleverd kreeg past daar idd gewoon op… MAAR, als ik via deze weg de accu wil opladen moet ik dus niet dat canbus programma van de druppellader gebruiken??
 
Wat is het verschil tussen canbus en 12V aansluiting?
Ik dacht namelijk dat die plug aan de linkerzijde van mijn motor de canbus aansluiting was maar als ik je goed begrijp is dat dus de 12V aansluiting en kan ik via die Optimate4 BMW adapter en die 12V aansluiting dus niet mijn accu opladen?

Als ik dat programma wissel van de druppellader dan zou ik die bmw adapter niet meer kunnen gebruiken volgens het boekje dus dan moet het wel via de accu klemmen of die andere methode die je hierboven beschrijft. Weet ik overigens totaal niet over welke kabel je het hebt dus daar blijf ik voorlopig maar vanaf.

De motorzaak waar ik de motor vandaan heb sloot de druppellader ook via deze aansluiting aan vandaar dat ik dat eigenlijk overneem.
Je kunt via de 12V plug links de accu prima opladen. Dat is gewoon een analoge 12V aansluiting.
De contacten in deze aansluiting en die van de stekker achterop deze aansluiting gaan nog wel eens oxideren. Dan werkt hij niet goed meer of de zekering springt door sluiting vanwege de oxidatie.
 
als je dat paneeltje wat over de startmotor heen zit los maakt kan je ook op de directe plus van de startmotor de krokodillenklem aansluiten, doe je de massa op een bout van het blok, ik gebruik meestal de m10 inbuskop van de distributiekettingspanner.

1705442442207.jpeg


Rode klemmetje op de moer van dat bovenste gele pijltje, en dan de zwarte klem op 1 van die 2 inbuskoppen die je ziet
1705442574144.jpeg
 
als je dat paneeltje wat over de startmotor heen zit los maakt kan je ook op de directe plus van de startmotor de krokodillenklem aansluiten, doe je de massa op een bout van het blok, ik gebruik meestal de m10 inbuskop van de distributiekettingspanner.

Bekijk bijlage 1963987

Rode klemmetje op de moer van dat bovenste gele pijltje, en dan de zwarte klem op 1 van die 2 inbuskoppen die je ziet
Bekijk bijlage 1963989
Top! Dit ga ik morgen even proberen in de hoop dat mn accu nog te redden is. Scheelt me toch een halve motor uit elkaar draaien 😅
 
Jaaaaaaaa! Hij werkt!! @RoyalClub bedankt voor de gouden tip! Met behulp van je foto’s en uitleg was het zo voor elkaar 🙏

Morgen ofzo maar eens kijken of het via de 12V aansluiting nu ook werkt. Eerst die stekkertjes even bekijken en evt even schoonmaken.
 

Bijlagen

  • IMG_3301.jpeg
    IMG_3301.jpeg
    108,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3302.jpeg
    IMG_3302.jpeg
    138,7 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: KvM
als je dat paneeltje wat over de startmotor heen zit los maakt kan je ook op de directe plus van de startmotor de krokodillenklem aansluiten, doe je de massa op een bout van het blok, ik gebruik meestal de m10 inbuskop van de distributiekettingspanner.

Bekijk bijlage 1963987

Rode klemmetje op de moer van dat bovenste gele pijltje, en dan de zwarte klem op 1 van die 2 inbuskoppen die je ziet
Bekijk bijlage 1963989
Precies wat ik ook al zei...... heb jij soms ook professionele ervarimg met BMW's?:+:+
 
Deze accu laden kan ook de lading van de accu meten.

Brand alleen 5 dan is hij 100% geladen (Dit zeg nog niets over de kwaliteit van de accu)
Bekijk bijlage 1964036Bekijk bijlage 1964036
Dat snap ik nog. Als 50% capaciteit 100% geladen is dan word het toch tijd om de accu te vervangen.
Hoe ik erachter kom wat de capaciteit of gezondheid van de accu is heb ik dan weer geen idee bij.
Ik heb een multi metertje maar van ‘leren door doen’ is het nog niet gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan