Nog wat ABS nieuws:
Van de week weer een ABS unit binnen gekregen deze kwam van een Ford Fiesta.
Motortje verwijderd en toen begonnen met het lager te verwijderen:
Moest wel het lager een beetje inslijpen om goed grip te krijgen, maar dan gaat er daarna weer een nieuw lager op.
Om de motor echt netjes uit elkaar te halen, moet eerst de kogellager eraf.
Daarna 2 gaatjes boren van 3mm net achter de slotjes.
Gebruik echt een kolomboormachine, want anders breekt de plastic tab af en schiet je mogelijk in de wikkelingen met je boor.
Echt net door het metaal heen en dan met een op maat gebogen stuk fietsspaak iets de tabs indrukken en voorzichtig het dekseltje omhoog wippen.
De koolborstels van de Ford ABS bewegen veel losser en hebben ook voorschakel spoeltjes, dat moet de grootste stroompieken een beetje doven en dat is ook gunstig voor de levensduur van de koolborstels.
Hier een plaatje:
Omdat er toch een klein verschil is in de excentriciteit van de uitgaande motoras (en daarmee dus ook de mate van uitslingering van de pomplager)
heb ik toch van de ene motor de rotor gebruikt en van de andere de betere koolborstels.
Dan is het zoals BMW het bedacht heeft.
De auto ABS units geven waarschijnlijk een iets hogere pomp opbrengst en dat zou op een motor wat lager kunnen zijn.
Daarna er weer een nieuw lager opgeperst en de motor weer in elkaar gezet: