BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zeker als dat land door het Brexit gedondeRT heen is..... het houdt daar de gemoederen zeg maar best wel bezig en het gaat er niet altijd even beschaeft ende vriendelijck aan toe....
 
EA8CD184-B08C-4AC5-A9FB-F21161B49747.jpeg

Overvol?
 
Dat dacht ik al. Toch 4.300 km na de beuRT... Dus 1: bij de beuRT is er kennelijk ietsje te veel in gekiepeRT. En 2: ding verbruikt nix.

Foto is genomen nadat de motoRT 16 uur op de middenbok heeft gestaan na de laatste rit.
Kan het kwaad als ik er zo nog 4.700 km mee door rij of moet ik ietsje aftappen?
 
Sinds kort een R1200RT, en ik ben nogal een newb, dus misschien wel een gekke vraag, maar voor de winter stalling haal ik de accu eruit aan de druppellader....

raak ik dan de km stand kwijt?
 
heel verhaal blabla.....
E10 sap getapt. Ik heb de indruk dat het waar is wat er wordt gezegd: net een ietsiepietsie minder energetische waarde, dus net wat minder kilometertjes per liter. Die dopes toevoegen lijkt mij niet persé nodig. Af en toe paar tankjes BP Ultimate achter elkaar geeft denk ik hetzelfde effect: door reiniging van verstuivers en bougies een betere verbranding en daardoor een lager verbruik. blabla etc.
Ik denk dat de ethanol in de benzine het systeem meer schoon maakt dan Ultimate......
 
Dat dacht ik al. Toch 4.300 km na de beuRT... Dus 1: bij de beuRT is er kennelijk ietsje te veel in gekiepeRT. En 2: ding verbruikt nix.

Foto is genomen nadat de motoRT 16 uur op de middenbok heeft gestaan na de laatste rit.
Kan het kwaad als ik er zo nog 4.700 km mee door rij of moet ik ietsje aftappen?
Volgens de officiële handleiding van de BMW R1200 RT LC blz. 125
"Vijf minuten wachten, zodat de olie zich in het carter kan verzamelen."
 
Dat dacht ik al. Toch 4.300 km na de beuRT... Dus 1: bij de beuRT is er kennelijk ietsje te veel in gekiepeRT. En 2: ding verbruikt nix.

Foto is genomen nadat de motoRT 16 uur op de middenbok heeft gestaan na de laatste rit.
Kan het kwaad als ik er zo nog 4.700 km mee door rij of moet ik ietsje aftappen?

Staat ie wel min of meer waterpas op middenbok? Op de stoep lukte het nooit lekker om de olie te pijlen, nu in de garage stuk makkelijker :)
 
Je ziet nog een randje leeg bovenaan toch?
Verschil tussen min en max is 0.8 liter: die reethaar meer zal dan ongeveer 0.1 liter zijn, dat is een haags bakkie espresso.
Overleg met de dealer, maar waarschijnlijk niks aan doen, net even wat ongelukkig uit de koelers leeggelopen.

Een mooie anekdote is over een collega motorrijder die zich ooit melde bij de start van een motor weekend met zijn R1150R: "jongens, het oliepijl was een beetje laag, ik heb er maar 1.5 liter bijgegooid".
Dat was meer dan een paar reetharen teveel: de motor rookte als een gek en halverwege in Duitsland nokte de motor ermee, een lokale BMW dealer heeft toen een liter olie afgetapt waarna de motor weer als vanouds reed.
 
Stil hier...

Iemand een idee hoe je de koplampunit kunt identificeren?
Als in: Europese of Engelse?

Mijn motor heeft een miles-teller (met km/h op binnenring)
(Nee hoor agent, ik reed keurig 100 O-) )

Nou was het lichtbeeld toen ik m kocht beetje vreemd.
Heb het nodige aangepast met de stelschroeven achterop,
maar ben nog niet helemaal tevreden.

Ondanks dat er een redelijke bak licht uit komt,
zit ik er toch over te denken om ook het dim-licht te vervangen door LED.
Maar, met de verkeerde unit zal dat hinder opleveren, en dat wil ik niet.
Dus vandaar de vraag.
 
Ja, simpelweg voor een blinde muur (garagedeur) gaan staan met je motor en je lampjes aan doen. Komt het licht rechts hoger dan links? Dan is ie goed. Links hoger dan rechts? UK koplamp!
 
Ondanks dat er een redelijke bak licht uit komt,
zit ik er toch over te denken om ook het dim-licht te vervangen door LED.

|(

Maar, met de verkeerde unit zal dat hinder opleveren, en dat wil ik niet.
Dus vandaar de vraag.

Dat los je niet op door een Europese lichtunit te monteren.
Beide units zijn uitgelijnd op de goedgekeurde H7 lampjes. De plaats en hoek van de H7 is vastgelegd in een norm. Hierdoor kunnen de fabrikanten van de lichtunits een reflector ontwikkelen voor een voertuig. Hiervoor is een E-keuring verleend.
Als je die lampjes vervangt voor iets anders; Led, Xenon, H7 lampjes zonder E-keur uit China, is de plaats en hoek misschien anders en krijg je ook een vreemd beeld.
Daarom is aftermarkt Xenon of Led niet alleen aan te raden, maar ook verboden.
Sommige landen controleren hier sterk op.
 
|(



Dat los je niet op door een Europese lichtunit te monteren.
Beide units zijn uitgelijnd op de goedgekeurde H7 lampjes. De plaats en hoek van de H7 is vastgelegd in een norm. Hierdoor kunnen de fabrikanten van de lichtunits een reflector ontwikkelen voor een voertuig. Hiervoor is een E-keuring verleend.
Als je die lampjes vervangt voor iets anders; Led, Xenon, H7 lampjes zonder E-keur uit China, is de plaats en hoek misschien anders en krijg je ook een vreemd beeld.
Daarom is aftermarkt Xenon of Led niet alleen aan te raden, maar ook verboden.
Sommige landen controleren hier sterk op.
Het verbod is ook terecht: er is niets zo hinderlijk als een verkeerd afgestelde koplamp die je als tegenligger verblind of via de spiegel je netvlies laat inbranden. Zeker met het weer van vandaag.
Bij veel verkeerd "afgestelde" koplampen is de oorzaak een verkeerd (ondersteboven) gemonteerde lamp of zoals hierboven geschreven een foute lamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan