BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Aangaande de schakel assistent pro op de R modellen van BMW. Het is een assistent en geen quick shifter. Op de twee 1200RT LC's heb ik de assistent gehad. Op de 1200GS LC Adv. ook. En nu op de 1250GS zit de assistent er ook op. Ben er blij mee en op de toekomstige R1250... komt de assistent er ook weer op.

Enige tijd terug kreeg ik een S1000XR als leenmotor mee en daar zit wel een quick shifter op. Deze schakelt wel op alle toerentallen vrijwel zonder schokken. Er is een duidelijk verschil tussen de schakelassistent op de R modellen en de quick shifter op de S1000..
Dat verschil zit m voornamelijk in het motor karakter, het een is een dikke vette boxer en het ander is een naaimachine 4in lijn. Tuurlijk voelt dat niet het zelfde aan.
 
Dat verschil zit m voornamelijk in het motor karakter, het een is een dikke vette boxer en het ander is een naaimachine 4in lijn. Tuurlijk voelt dat niet het zelfde aan.
Ja zeg, die hele S1000XR is een ander ding, van RT naar XR moet je oppassen niet zo gas te geven als op de RT, anders maak je bij 150 nog een wheelie.
Terug op de RT denk je even dat je op een dood paard zit, let wel dat is even, daarna geniet je weer van het comfoRT.
 
Goedenavond allen. Ik kom mij even voorstellen, want eerder vandaag nam ik deze in gebruik:

IMG_5569.jpg


Voorstellen ... DucBMW dus, een eeuwig in moto-versus-nickname identiteitscrisis verkerende 49-jarige puber, sinds 1982 een soort van onderweg per moto (cross, trial, wegrace), en tegenwoordig vooral recreatief rijdend (bergen vooral, en vooral veel). En kersverse RT-eigenaar dus.

De RT volgt een K1600GT op. Reden om te kiezen voor een RT i.p.v. opnieuw een GT: in vergelijking met die GT voelt de RT lekker "analoog" aan, oftewel elk commando wordt meteen opgevolgd. Dat vind ik een verademing, na de K16, want daarbij kon je, wanneer je gas gaf, zo'n beetje "hé hallo, het is onderhand weleens tijd om wakker te worden" uitspreken - op je gemak - voordat het toerental daadwerkelijk toenam. En, eerlijk is eerlijk, ik heb er weliswaar pakweg 35 jaar voor nodig gehad, maar inmiddels geleerd dat ik tweecilinders eigenlijk het leukste vind om mee te rijden |( (RT wordt vergezeld door een KTM).

Eerste indruk van de RT ... ik reed eerder weleens met RT's, en de eerste indruk is zoals verwacht: lekker licht, lekker kort, lekker wendbaar, comfortabel en functioneel. De schakelassistent werkt (nog?) niet bij alle toerentallen echt lekker, maar dat is vooral een kwestie van even aftasten onder welke omstandigheden het ding aangesproken wenst te worden. Al met al: een hele fijne motor, verwacht er de komende 2 (misschien 3) jaar een boel lol mee hebben, en lees ondertussen dus weer even verder mee.

Hum, dat zijn wel heel veel woorden, waar een simpel "hoi" had kunnen volstaan. Nouja, sorry daarvoor.
 
Wat glk Gerwin zegt. En lol ga je echt hebben van het ding. Weinig motoren die ComfoRT-Gebruiksgemak-Wendbaarheid-Sportiviteit in zo’n fraaie balans in 1 fiets hebben...
 
Hartelijk welkom, als ten tijde dat ik mijn RT heb aangeschaft die kleur beschikbaar zou zijn geweest, dan was het die geworden.
 
Goedenavond allen. Ik kom mij even voorstellen, want eerder vandaag nam ik deze in gebruik:

Bekijk bijlage 1473127

Voorstellen ... DucBMW dus, een eeuwig in moto-versus-nickname identiteitscrisis verkerende 49-jarige puber, sinds 1982 een soort van onderweg per moto (cross, trial, wegrace), en tegenwoordig vooral recreatief rijdend (bergen vooral, en vooral veel). En kersverse RT-eigenaar dus.

De RT volgt een K1600GT op. Reden om te kiezen voor een RT i.p.v. opnieuw een GT: in vergelijking met die GT voelt de RT lekker "analoog" aan, oftewel elk commando wordt meteen opgevolgd. Dat vind ik een verademing, na de K16, want daarbij kon je, wanneer je gas gaf, zo'n beetje "hé hallo, het is onderhand weleens tijd om wakker te worden" uitspreken - op je gemak - voordat het toerental daadwerkelijk toenam. En, eerlijk is eerlijk, ik heb er weliswaar pakweg 35 jaar voor nodig gehad, maar inmiddels geleerd dat ik tweecilinders eigenlijk het leukste vind om mee te rijden |( (RT wordt vergezeld door een KTM).

Eerste indruk van de RT ... ik reed eerder weleens met RT's, en de eerste indruk is zoals verwacht: lekker licht, lekker kort, lekker wendbaar, comfortabel en functioneel. De schakelassistent werkt (nog?) niet bij alle toerentallen echt lekker, maar dat is vooral een kwestie van even aftasten onder welke omstandigheden het ding aangesproken wenst te worden. Al met al: een hele fijne motor, verwacht er de komende 2 (misschien 3) jaar een boel lol mee hebben, en lees ondertussen dus weer even verder mee.

Hum, dat zijn wel heel veel woorden, waar een simpel "hoi" had kunnen volstaan. Nouja, sorry daarvoor.
Welkom, die kleur is stiekem best mooi :Y
Wat betreft de schakelsassistente:
De korte gebruiksaanwijzing is:
  • Opschakelen: gas vasthouden (eventueel een tikkie gas terug) en schakelpedaal omhoog wippen.
  • Terug schakelen: gas dicht en schakelpedaal omlaag drukken.
De assistente faalt bij opschakelen als er nog teveel koppel opgebouwd wordt (vaak van 1 naar 2 en soms van 2 naar 3) en bij terugschakelen als het gas niet dicht is. De assistente faalt zeker met BOINK als je de koppeling erbij beroerd (zo van automatisch koppeling en oh nee dat hoefde niet).
Succes!
 
Goedenavond allen. Ik kom mij even voorstellen, want eerder vandaag nam ik deze in gebruik:

Bekijk bijlage 1473127



De RT volgt een K1600GT op. Reden om te kiezen voor een RT i.p.v. opnieuw een GT: in vergelijking met die GT voelt de RT lekker "analoog" aan, oftewel elk commando wordt meteen opgevolgd.

hier hetzelfde , had ook eerst de k1600 , nu een R1200RTLC , welkom
 
Welkom, die kleur is stiekem best mooi :Y
Wat betreft de schakelsassistente:
De korte gebruiksaanwijzing is:
  • Opschakelen: gas vasthouden (eventueel een tikkie gas terug) en schakelpedaal omhoog wippen.
  • Terug schakelen: gas dicht en schakelpedaal omlaag drukken.
De assistente faalt bij opschakelen als er nog teveel koppel opgebouwd wordt (vaak van 1 naar 2 en soms van 2 naar 3) en bij terugschakelen als het gas niet dicht is. De assistente faalt zeker met BOINK als je de koppeling erbij beroerd (zo van automatisch koppeling en oh nee dat hoefde niet).
Succes!
klopt, dat is precies wat ik merk.

Schakelassistent op de RT werkt op zich prima, maar in een beperkt toerenbereik i.c.m. mate van belasting. Dat is imho een klein beetje inherent aan tweecilinders met zo'n "systeem", i.v.m. het ontstekingsinterval. Bij de KTM - ook tweecilinder, iets sportiever weliswaar - is dat strikt genomen niet anders. Het verschil is dat de KTM gewoon heel veel tijd neemt voor het schakelen (dus als je haast hebt, gewoon zelf de regie nemen en koppeling bedienen), maar het verder eigenlijk altijd wel soepel doet. Bij de RT moet ik even zoeken bij welke combinatie toerental/belasting het lekker werkt, omdat de ontsteking veel korter onderbroken lijkt te worden. Zeker bij een tweecilinder geldt dan dat het zorgvuldig kiezen van het schakelmoment een boel verschil maakt , waar je bij een meercilinderfiets (zoals de K16GT die ik inruilde, en de S1000RR-en die eraan vooraf gingen) bij wijze van spreke blind in de versnellingsbak kunt gaan zitten trappen. Even wennen dus, komt goed :).

Bij het terugschakelen is mijn ervaring - althans bij de K16GT - dat je gewoon net zolang het commando terugschakelen-terugschakelen-terugschakelen... (enzovoorts) kunt geven totdat de bak reageert: er zit een beveiliging op, dus de bak bepaald zelf het moment, en in de realiteit is dat dus het moment dat je het gas daadwerkelijk helemaal dichtgedraaid hebt. De realiteit is ook dat ik dat om andere redenen (lastwissels) eigenlijk nooit doe, dus duurt het me imho altijd te lang, en dus heb ik doorgaans allang de koppeling erbij gepakt _O-

Maar goed, het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit, want de RT kocht ik niet vanwege de schakelassistentie, maar omdat het qua ergonomie domweg de beste fiets is die ik ken, en de rest doet-ie ook erg verdienstelijk.

M.b.t. de kleur: kennelijk was de verf op toen de topkuip geverfd moest worden :+ maar ik begin eraan te wennen ;).

@ anderen, dank voor het hartelijke welkom!
 
Goedenavond allen. Ik kom mij even voorstellen, want eerder vandaag nam ik deze in gebruik:

Bekijk bijlage 1473127

Voorstellen ... DucBMW dus, een eeuwig in moto-versus-nickname identiteitscrisis verkerende 49-jarige puber, sinds 1982 een soort van onderweg per moto (cross, trial, wegrace), en tegenwoordig vooral recreatief rijdend (bergen vooral, en vooral veel). En kersverse RT-eigenaar dus.

De RT volgt een K1600GT op. Reden om te kiezen voor een RT i.p.v. opnieuw een GT: in vergelijking met die GT voelt de RT lekker "analoog" aan, oftewel elk commando wordt meteen opgevolgd. Dat vind ik een verademing, na de K16, want daarbij kon je, wanneer je gas gaf, zo'n beetje "hé hallo, het is onderhand weleens tijd om wakker te worden" uitspreken - op je gemak - voordat het toerental daadwerkelijk toenam. En, eerlijk is eerlijk, ik heb er weliswaar pakweg 35 jaar voor nodig gehad, maar inmiddels geleerd dat ik tweecilinders eigenlijk het leukste vind om mee te rijden |( (RT wordt vergezeld door een KTM).

Eerste indruk van de RT ... ik reed eerder weleens met RT's, en de eerste indruk is zoals verwacht: lekker licht, lekker kort, lekker wendbaar, comfortabel en functioneel. De schakelassistent werkt (nog?) niet bij alle toerentallen echt lekker, maar dat is vooral een kwestie van even aftasten onder welke omstandigheden het ding aangesproken wenst te worden. Al met al: een hele fijne motor, verwacht er de komende 2 (misschien 3) jaar een boel lol mee hebben, en lees ondertussen dus weer even verder mee.

Hum, dat zijn wel heel veel woorden, waar een simpel "hoi" had kunnen volstaan. Nouja, sorry daarvoor.

Die verhalen ga ik van je missen Duc bij de K1600 club..... :Y
Maar lekker korte intro _O-
En al afgemeld met gebak bij onze club!? O-):P:W
 
enne machtig mooi appaRaaT Duc, veel geluk en plezier ermee...

Ja zeg, die hele S1000XR is een ander ding, van RT naar XR moet je oppassen niet zo gas te geven als op de RT, anders maak je bij 150 nog een wheelie.
Terug op de RT denk je even dat je op een dood paard zit, let wel dat is even, daarna geniet je weer van het comfoRT.

De RT moet je vol gasgeven, bij de K gaat het ook al heel snel (verkeerd...) te haRT hard.
En de K geen comfort:?O-)_O-
 
enne machtig mooi appaRaaT Duc, veel geluk en plezier ermee...

De RT moet je vol gasgeven, bij de K gaat het ook al heel snel (verkeerd...) te haRT hard.
En de K geen comfort:?O-)_O-
Dank :) maar zo groot als je suggereert is het verschil tussen RT en GT helemaal niet meer :N.

Beneden de circa 180 km/u is de K16GT niet wezenlijk sneller dan een R1200- of 1250RT-LC, en in sommige omstandigheden is-ie juist trager. Dat heeft alles te maken met eindoverbrenging en vermogensafgifte, en een heleboel traagheid die is ingebakken in het concept van de K16GT (wielbasis, massa, geometrie). Toegeven: vanaf 7000 t/min zet die zescilinder er lekker de sokken in, maar voordat je daar bent... dat duurt mij allemaal veel te lang :+. Comfortabel: ja, redelijk, maar de kuip + ruit van de RT zijn gewoon beter, punt. Dat was een ontwerpkeuze van BMW, die ik niet helemaal snap, maar het zij zo. Dus gelet op het inzetgebied wat ik in gedachten heb voor een "werkpaard" maak ik me niet heel erg veel zorgen. Wielbasis, trage reactie en het voortdurend aanwezige "GP-geluid" gingen mij tegenstaan. K16GT is de reden dat ik consequent oordoppen ben gaan dragen, beetje laat, maar toch.

Als je een snelle motor wilt rijden - die al vanaf stationair zo'n beetje je kop eraf bijt als je gas geeft - dan moet je voor de grap eens een KTM Superduke (al of niet GT) proberen: daarmee vergeleken is ook de eerder genoemde S1000XR een mak paardje. Maar qua comfort, ergonomie en gemak komt zo'n ding natuurlijk niet in de buurt van een RT noch GT. Ieder z'n meug, zei de boer, en ... :+

Die verhalen ga ik van je missen Duc bij de K1600 club..... :Y
Maar lekker korte intro _O-
En al afgemeld met gebak bij onze club!? O-):P:W
Je zou een een RT kunnen kopen :P gebak doe ik niet aan, sorry :+
 
Laatst bewerkt:
Dat tikkie gas terug is voor momenten dat de motor nog aan het accelereren is en je wilt opschakelen.
99% van de keren kun je het gas vast houden bij opschakelen.

Hmm, gas tikkie terug bij opschakelen heb ik nog niet geprobeerd. In mijn beleving ligt de “sweet spot” van opschakelen hoger in de toeren naar mate het gas verder open staat (en dus lager als het gas wat minder ver open staat). Op het moment van opschakelen moet de gas handel wel ff “bevroren” blijven, anders vindt onze proffesionele schakel assistente het moeilijk te begrijpen...
 
Dat tikkie gas terug is voor momenten dat de motor nog aan het accelereren is en je wilt opschakelen.
99% van de keren kun je het gas vast houden bij opschakelen.
Ik probeer echt te begrijpen wat je zegt, maar het is voor mij niet logisch om, als je een schakelassistent/quickshifter of whatever je het wil noemen op de motor hebt, iets anders te doen dan gewoon op te schakelen.

Het hele idee achter de schakelassistent is dat je gewoon gas kan houden en door kan schakelen. De motor weet dat jij schakelt en onderbreekt de ontsteking en ontlast daarmee de bak. Ga je gas terug nemen of iets anders terwijl je schakelt dan werk je het hele principe in mijn ogen alleen maar tegen.
 
Sterker nog, wat jij beschrijft is wat 'men' vroeger deed om sneller te kunnen schakelen zonder de koppeling te hoeven bedienen. Heel kort het gas lossen zodat de bak vrij komt van belasting, terwijl je al druk op je schakelpook hebt staan, dan valt ie zo in de volgende versnelling..
 
Hier zit nog wel.technische kennis en daarom een vraag

Onze lc boxers draaien op synt. 5w40 olie.
Nu zie ik van het merk motorex 2 varianten.
A. Full.synt en B synt performance.

Voldoet B of is A noodzakelijk...?
Screenshot_20200312-193342_Chrome.jpg
Screenshot_20200312-193317_bolcom.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan