Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

nog een klein vraagje , ik heb ook nog een k1200gt - 2007 , nu ik volledig in het " shifter " spul vertoef , heb je al "Heal shifters " op deze motoren geplaatst , en
gaat dat even goed/slecht als de GSAP ? die gaan enkel bij up shiften denk ik ...
Nee, ik werken enkel met originele delen wat betreft BMW
 
Lekker duidelijk uitgelegd weer , bedankt
het gaat over een gear shift assist pro , is een klein kastje dat het schakelen met koppelingshendel overbodig maakt !!
kan je van versnelling veranderen met het gashendel open zonder koppeling te gebruiken , dient voor niets maar is leuk voor erbij lol
sorry hoor , kan het niet beter uitleggen , ik begrijp er zelf niet van
 
@ootje je mag mij uit de OP halen... ben intussen 2 motoren verder:

na de R1200RT overgestapt op een


weer 60.000km later, sinds januari dit jaar op een:


Bevalt me eigenlijk verbazend goed zo’n vier cilinder. Net iets minder luxe dan een RT, maar ook net wat meer ‘motor gevoel‘ ipv ’auto gevoel’.

@...Ron... de groeten. Ik zie dat je je oude arctic frost blue RT nog altijd trouw bent gebleven. Nog steeds in showroomstaat natuurlijk?
 
Laatst bewerkt:
De instructie boekjes van zowel R1200RT-LC als R1250RT zijn eenduidig en duidelijk over het opvoeden van de schakeassistente (ze heet officieël: Schakelassistent Pro), overeenkomstig wat @RoyalClub al schreef:

Het is wennen, elkaar leren kennen en dan weet je op een gegeven moment wanneer ze je van dienst kan zijn of wanneer je maar beter zelf de koffie kan gaan halen.
Het toerental en belasting van de motor bepalen de kans van slagen, vuistregels blijven:
  • Opschakelen: gas vasthouden en het pookje rustig omhoog hengelen.
  • Terugschakelen: gas dicht en het pookje rustig ferm omlaag trappen.
 
Laatst bewerkt:
In het kort:

Onvrede bij een aantal van de heren over
hun assistente die af en toe weigert om iets met hun pookje te doen.

Ofzo...


Heren ?
Ouwe zeuren die geen kracht meer hebben om hun koppeling in te knijpen.
Misschien even een briefje naar BMW om te vragen of ze een variomatic kunnen monteren.

 
Dag heren, vers vlees in de kuip, hopelijk toch. Ik heb een optie genomen op een r1200rt10 die uit Zwitserland is geïmporteerd. De eigenaar moet de papierwinkel echter nog afronden. Het fiscale gedeelte is achter de rug en betaald, maar ik heb nog geen gelijkvormigheidsattest gezien. In België wordt dat geleverd door de keuring heb ik gelezen, na controle of BMW de motor conform heeft gebouwd. Heeft iemand hier ervaring mee, specifiek voor een RT? Is dat alleen administratie?
 

dank je , de versnellingsindicator knippert niet , dus systeem zal wel in orde zijn , zal aan mij liggen en " elkaar leren kennen "
 
Heren ?
Ouwe zeuren die geen kracht meer hebben om hun koppeling in te knijpen.
Misschien even een briefje naar BMW om te vragen of ze een variomatic kunnen monteren.

Gaat de kant op van de discussie over zin en onzin van een automatische versnellingsbak, of dat een motor persé herrie zou moeten maken.
Wat mij betreft gaat motorrijden om het rijplezier: schakelen en geluid zijn bijzaken waarmee een motor (E-RT) ook prima zonder kan.
 
Laatst bewerkt:

Jammer, maar je bent altijd weer welkom hoor !
Uiteindelijk wil je weer een boxer
 

Ik heb mijn motor ge-exporteerd naar Italië, om hem hier ( Italië) op kenteken te krijgen heb ik zo’n papier ( €25 ) gehaald bij de BMW dealer.

Hoe dat moet als je een motor naar België haalt, weet ik niet. Zit het niet bij de motor?
 
Jammer, maar je bent altijd weer welkom hoor !
Uiteindelijk wil je weer een boxer

goed mogelijk. Helemaal niks mis met t boxerblok: daar ben ik zeker fan van. Heb serieus gekeken naar een R nine T pure en dat te verbouwen naar een bruikbare woon-werk fiets. Ook de R1250RS overwogen, maar leek me toch ook te sportief/onpraktisch. De RT is voor mij gewoon too much... comfort... geeft me iets of wat t gevoel dat ik auto rijdt... Een GS werd ik niet warm van... want ik reed al een allroad die mooier was... De ducati heeft t trouwens goed gedaan. Wel electronica storingen gehad, maar mechanisch foutloos en zeker ook de lakkwaliteit (drie winters door gereden) beter dan ik van m’n laatste BMW’s gewend was.
 
  • Opschakelen: gas vasthouden en het pookje rustig omhoog hengelen.
  • Terugschakelen: gas dicht en het pookje rustig omlaag trappen.
Ik ben bij terugschakelen echt voorstander van ferm het pookje omlaag duwen. Als je voorzichtig doet schiet ie tussen de versnellingen
 
Vandaag, zo maar voor de ervaring, even proefrit gemaakt op de S1000XR en de F900XR.

De 1000 was wel zoals verwacht, superbike motor met GS zithouding. Top fiets maar minder mijn ding. En om beetje aan de sluiten, QS werkt enorm soepel, bijna een automaat.

De 900 was een echte beleving. Wat een leuk ding om op te rijden. Lichtvoetig maar toch ook verrassend snel. Snelheidsbeleving is ook anders dan op de RT, dat helpt ook.Maar gezien de nieuwprijs echt wel een ding.QS werkte hier meer zoals op de RT. Iets minder soeplel maar ook gewoon goed. Heeft mi ook met motorblok te maken.

Weer terug op de RT. Dat is en blijft een toppeRT.
Gert-Jan weer bedankt
 
Maakt het geen verschil dat Italië bij de EU hoort, en Zwitserland niet? Ik dacht van wel, daarom mijn vraag.
Ik ga het maandag ook eens bij de instanties navragen, maar hoopte dat hier misschien iemand ervaring had met niet EU-landen.