BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vandaag, zo maar voor de ervaring, even proefrit gemaakt op de S1000XR en de F900XR.

De 1000 was wel zoals verwacht, superbike motor met GS zithouding. Top fiets maar minder mijn ding. En om beetje aan de sluiten, QS werkt enorm soepel, bijna een automaat.

De 900 was een echte beleving. Wat een leuk ding om op te rijden. Lichtvoetig maar toch ook verrassend snel. Snelheidsbeleving is ook anders dan op de RT, dat helpt ook.Maar gezien de nieuwprijs echt wel een ding.QS werkte hier meer zoals op de RT. Iets minder soeplel maar ook gewoon goed. Heeft mi ook met motorblok te maken.

Weer terug op de RT. Dat is en blijft een toppeRT.
Gert-Jan weer bedankt
Bekijk bijlage 1503852Bekijk bijlage 1503853

ze zijn wel heel mooi hoor :t
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Dat hebben ze aan mij ook verteld , is wennen dat je hem er moet intrappen en vooral dat je zeker tot 5-6000 t/min moet draaien eer het wat word lol

Dat hangt er maar naar net vanaf hoe stevig je aan het gas hangt. Medium “Met het verkeer meerollen bij stoplicht dat net op groen springt” gaat soepeltjes rond de 3.000 toeRTjes naar de volgende versnelling. Maar dat is de 1250RT...
 
goed mogelijk. Helemaal niks mis met t boxerblok: daar ben ik zeker fan van. Heb serieus gekeken naar een R nine T pure en dat te verbouwen naar een bruikbare woon-werk fiets. Ook de R1250RS overwogen, maar leek me toch ook te sportief/onpraktisch. De RT is voor mij gewoon too much... comfort... geeft me iets of wat t gevoel dat ik auto rijdt... Een GS werd ik niet warm van... want ik reed al een allroad die mooier was... De ducati heeft t trouwens goed gedaan. Wel electronica storingen gehad, maar mechanisch foutloos en zeker ook de lakkwaliteit (drie winters door gereden) beter dan ik van m’n laatste BMW’s gewend was.

De RS is geen S1000RR. Ja, sportiever dan de RT, maar ik kon er met gemak een hele dag op zitten zonder pijn op de polsen, dus de zit was ergens tussen "Buikschuiver" en RT/GS rechtop in. Qua praktisch: inmiddels is voor de RS een topkoffer verkrijgbaar van Hernn BMW die bijna net zo groot is als De Mini Koelkast Inclusief Lichtje op mijn RT. Er zaten ook zeer praktische zijkoffers bij met een best wel handige feature die ik dan op de zijkoffers van de RT weer niet heb: een plankje dat in de vorm van het deksel past. Vallen de spulletjes die in de deksel komen te zitten er niet uit. Handig voor als je de binnentas vergeten was. Dus erg praktisch. Konden in mijn koffers maar een fractie minder boodschappen dan nu in de R1250RT.

"Too Much ComfoRT op een RT"..."t gevoel dat ik auto rijdt". Nou weet ik natuurlijk niet wat voor een auto je rijdt, maar als de standaard RT je te veel doet denken aan het zitten in een auto, dan zou je de sport uitvoering kunnen overwegen. Die zet je meer in de wind. Verder vindt ik persoonlijk een RT aardig op 1 oor kunnen, iets dat me met een auto nog nooit gelukt is (omdat ik dat ook niet durf te proberen...).

De R1250RT, met zijn slagschip voorkomen, laat zich in bochtig/heuvelachtig terrein maar zeer moeizaam tot niet losrijden door om het even welke fiets, afgezien van de Kamikaze Apparaten zoals de KTM Superduke en de Streetfighter V4 S. En dan nog zullen die het in de Eifel/Sauerland niet makkelijk hebben buiten de rechte stukjes om dat lompe ding met zijn geweldige regen protectie te lossen...

Laat ik het dan zo zeggen: ik had dus ooit de luxe om uit 2 motoren te kunnen kiezen als ik weer eens aan het werk mocht. Een R1200RS LC en een R1200RT DOHC. Ik koos meestal de RS, tenzij de temperatuur onder de 14 graden was of er nattigheid uit de hemel viel, dan pakte ik de DOHC. Zadelverwarming aan (volgens zeer gewaardeerde forum genoten een volstrekt overbodige feature, maar bij mij gaat ie rond oktober aan en rond maart weer uit om dan tot midden mei bij de vroege en of late diensten weer ff bijgezet te worden). Mijn wederhelft vond dat nogal van de zwaar overdrevene, twee boxers. Daar kwam bij dat ze de nieuwe Option 719 RT bloedmooi vindt maar te zwaar om zelf te rijden. Dus uiteindelijk na lang wikken en wegen beide motoren verkocht en ingeruild op deze R1250RT. En ik moet zeggen, het is een behoorlijke fusie fiets tussen de RS en de DOHC. Dankzij de extra paardjes en het extra koppel is ze net wat lichtvoetiger dan de DOHC. Op het juiste rubber laat ze zich net zo makkelijk door scherpe bochten wurmen als de RS. In het begin miste ik de RS behoorlijk. Daarna minder. En nu ik een dikke 7 maanden niet meer op een RS gereden heb, mis ik haar helemaal niet meer.

Laat onverlet dat ik vooral niet uitsluit dat er ooit, tzt, een knappe ookaassie R1250RS met bekende achtergrond (bijvoorbeeld die van MotorManiac) toch nog in de garage komt.... als de directie het dan tegen die tijd wel toe wil laten. Want op voorhand lijkt die dat vooral dus onzin te vinden. Twee motoren voor 1 meneer.
 
Snap het helemaal @Jeroen1969. Heb een best lange historie op BMW's: 20.000km opf een K100RS, 130.000km op een R1100S, 30.000km op een R1200S en 70.000km op een R1200RT.

Paar jaar geleden proefritje gemaakt op een R1200RS en die deed me denken aan m'n R1200S. En ja ... daar heb ik prima woon-werk mee gereden. Maar stel je voor je doet er een topkoffer op en gooit daar 6 kilo aan bagage in (een laptop met accesoires + kantoor benodigdheden). Dat rijdt op hoge snelheid niet zo strak meer: pak maar een mooie snelle snelweg op- of afrit... met een hobbeltje erin.

Ook de Multistrada kent daar zijn beperking, zelfs met de vering op 'hard'. Heeft alles te maken met het gewicht, geometrie van de fiets. Ook op de RT was het dan beter om het ESA in standje 'sport' te zetten; d.w.z. met bagage en met duo-passagier. Maar dan was ie ook behoorlijk stabiel tot op hoge snelheid.

Het is waarschijnlijk vanwege de uitmuntende wind-protectie, het comfort, de radio/muziek installatie, en i.d.d. de zadelverwarming dat ik de RT associeer met een auto...

Een paar jaar geleden, ten tijde van de proefrit op de R1200RS, ook op een FJR gereden. En wat me daarvan bij bleef was de uitmuntende stabiliteit in snelle bochten en rechtuit. En ja... hij vraagt wat meer moeite bij het snelle, korte stuurwerk, een beetje zoals m'n oude R1100S. De FJR is wat langer en een stuk zwaarder dan een RT ... en dat komt de stabiliteit ten goede... ook met beladen topkoffer.
Die stabiliteit geeft mij veel vertrouwen waardoor ik er toch behoorlijk 'sportief' mee kan sturen ... ook al kost dat wat meer inspanning. Grondspeling is wel minder dan een RT (of Multistrada) die ter hoogte van de voetsteunen een stuk smaller is gebouwd dan het dikke 4 cilinder blok van de FJR.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kleine bmw koffer achterop de RS. Vol met spullen. Gaat uitstekend.
Stuurt als een scheermes, is comfortabel en best zuinig. Maar ik rijd dan ook beschaafd.....:)

Ik kan hem je oprecht aanraden als je je keuze nog niet hebt gemaakt.
 
Ik heb de kleine bmw koffer achterop de RS. Vol met spullen. Gaat uitstekend.
Stuurt als een scheermes, is comfortabel en best zuinig. Maar ik rijd dan ook beschaafd.....:)

Ik kan hem je oprecht aanraden als je je keuze nog niet hebt gemaakt.

Rijdt sinds januari FJR en dat bevalt prima. Maar ik sluit zeker niet uit dat ik ooit weer op een boxer belandt.
 
Collegae, graag even meedenken:
Laatst op toerrit signaal bandenspanning achter te laag. Bij vertrek 2.9, oranje knipperen bij 2.1 en daarna alarmerend rood bij 2.0. Gestopt, achterband gecontroleerd, schop tegenaan gegeven (zat lucht in), en vervolgens voorzichtig de laatste 50 km naar huis gereden.
Thuis bleek bandenspanning OK. Op de volgende rit eerst dezelfde alarmerende signalen, daarna signaal spanning te hoog (tot 5.1 bar!) en vervolgens gaf 'ie weer gewoon 2.9 aan. En soms geeft íe ook geen waarde meer aan, en daarna weer OK
Wat is hier aan de hand? Sensor stuk? Batterijtje op? (Dat kan toch niet binnen 2,5 jaar?) Communicatie sensor en motormanagement niet goed?

MVG Ed
 
Inderdaad in de band, binnenzijde velg bij het ventiel. Daar zit zo'n sensor:
RDC.JPG

Daar binnenin zit een knoopcel ingegoten.
 
Eigenlijk slecht dat er dan verkeerde waarden worden gecommuniceerd tussen de sensor (zender) en de motor (ontvanger). Blijkbaar zit er geen foutcontrole (bv. een pariteitsbit) ingebakken in het gebruikte protocol...
 
Zondag had ik in de enige regenbui van de afgelopen weken gereden en was gisteren bijna zover de motor even te wassen, toch maar vanaf gezien en wat leuks gedaan.
 
54762F2A-D0A5-417B-8516-8EACD3876CC3.jpeg

Ik heb ook wat leuks gedaan. Met een schone motor trouwens.
Verslagje van dat leuks.
Er is nog plek overigens. Richting Andreasberg zijn er op vrijdag 12 juni as twee groepjes, 1 via het zuiden (meer heuveltjes werk) en 1 via het Oostn (minder heuveltjes werk, meer van het boern poadies wark, we kwamen letterlijk langs boeren erven dat die boeren ons ankiekten van: ben oe gek of zo?)
Mocht u denken: dat liekt mien wol wat! Reageert u dan vooral in het Terug Naar Andreasberg topic.
AF989BFF-97D3-4B8E-9545-F7AB5D6C0AA1.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan