BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Heren, na diverse GS'en en nog wat ander spul sta ik op het punt een 2010 RT te kopen. Enige wat nog niet helemaal klopt is de wat krappe zit voor mijn lengte (1,96m). Eerste stap is stepjes was verlagen (ik denk 30mm). Daarnaast had ik verwacht dat er wel hogere zadels voor zouden zijn, maar tot mijn verbazing kan ik die niet vinden. Weet iemand of er iets te krijgen is? Ik kan het originele zadel wel laten verbouwen, maar hij is verwarmd dus weet niet of dat zomaar gaat. Hoor graag jullie ervaringen.
Groeten, Ernst
 
Heren, na diverse GS'en en nog wat ander spul sta ik op het punt een 2010 RT te kopen. Enige wat nog niet helemaal klopt is de wat krappe zit voor mijn lengte (1,96m). Eerste stap is stepjes was verlagen (ik denk 30mm). Daarnaast had ik verwacht dat er wel hogere zadels voor zouden zijn, maar tot mijn verbazing kan ik die niet vinden. Weet iemand of er iets te krijgen is? Ik kan het originele zadel wel laten verbouwen, maar hij is verwarmd dus weet niet of dat zomaar gaat. Hoor graag jullie ervaringen.
Groeten, Ernst
In de prijslijst van de 2010 R1200RT-DOHC staan alleen als opties de lage en extra lage buddy.
Heeft de motor die je op het oog niet al een lage of extra lage buddy en moet je op zoek naar de standaard hoogte buddy?
Onder de buddy moet de hoogte of het type nummer staan.
De buddy is ook in hoogte verstelbaar, kijk in welke hoogte deze staat.

Uit de prijslijst van de R1200RT-DOHC 2010:
1591459367562.png
 
In de prijslijst van de 2010 R1200RT-DOHC staan alleen als opties de lage en extra lage buddy.
Heeft de motor die je op het oog niet al een lage of extra lage buddy en moet je op zoek naar de standaard hoogte buddy?
Onder de buddy moet de hoogte of het type nummer staan.
De buddy is ook in hoogte verstelbaar, kijk in welke hoogte deze staat.

Uit de prijslijst van de R1200RT-DOHC 2010:
Bekijk bijlage 1509254
Hallo Wouter, dank voor de snelle reactie! Ik vraag me idd ook af of er niet een lage opzit, aangezien ik bij eerdere ervaringen met een RT niet het idee had dat het zo krap was. Het is geen BMW dealer waar de motor staat, maar ik zal hem deze informatie toesturen en vragen of hij het even contoleert.
 
Net nog een paar fotos van de motor in kwestie gevonden. Wat denken de kenners ervan, is dit een laag zadel?
 

Bijlagen

  • rt1.jpg
    rt1.jpg
    173,4 KB · Weergaven: 18
  • rt2.jpg
    rt2.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 14
r1200rt-2012.jpg


Dit is de mijne uit 2012.
Dit is voor zover ik weet het normale zadel,

Dus wat jij daar hebt zal de verlaagde zijn.
Of de extra lage...

Ik heb zelf trouwens de achterkant van het zadel ong. 1 cm verhoogd.
 
Kijk, dat lijkt me idd een duidelijk verhaal, bedankt! Op zoek naar een gewone dus. Dat verhogen snap ik, ik vond ook al dat je wat naar achter zakt.
 
Inderdaad.

Dat verhogen heb ok gedaan door die dikke rubber doppen onder het zadel er af te halen, daar een stukje rondhout van 1 cm lang ingestopt.
Doppen er weer op.
 
Net nog een paar fotos van de motor in kwestie gevonden. Wat denken de kenners ervan, is dit een laag zadel?

Ja, dat denk ik wel! Zie ook foto idd van MotoMarz.

Gave kleurstelling trouwens! Ziet er net even sportiever uit dan hele motor één kleur.

edit: mocht je je zadel willen laten aanpassen, kan je bij Tiger Leathers in Den Haag terecht. Die maken van alles met (kunst)leder.
 
Ja, dat denk ik wel! Zie ook foto idd van MotoMarz.

Gave kleurstelling trouwens! Ziet er net even sportiever uit dan hele motor één kleur.

edit: mocht je je zadel willen laten aanpassen, kan je bij Tiger Leathers in Den Haag terecht. Die maken van alles met (kunst)leder.
Ja, vind hem ook erg mooie in deze kleuren, bedankt.

Tiger ken ik van reputatie, houd ik even in overweging. Ik ga de verkoper eerst maar eens vragen de motor met een standaard zadel te leveren.
 
Dag heren, vers vlees in de kuip, hopelijk toch. Ik heb een optie genomen op een r1200rt10 die uit Zwitserland is geïmporteerd. De eigenaar moet de papierwinkel echter nog afronden. Het fiscale gedeelte is achter de rug en betaald, maar ik heb nog geen gelijkvormigheidsattest gezien. In België wordt dat geleverd door de keuring heb ik gelezen, na controle of BMW de motor conform heeft gebouwd. Heeft iemand hier ervaring mee, specifiek voor een RT? Is dat alleen administratie?
Update: het missende gelijkvormigheidsattest is geregeld, gewoon een duplicaat aanvragen bij de dealer, en voor de rest was er helemaal geen speciale keuring nodig. Tijd dus om mijn profielfoto aan te passen!
Vandaag al een eerste uitgebreide uitstap gemaakt, en het viel me op hoe gemakkelijk de RT rijdt. Mijn vorige motor was een R1200R uit 2007, en vergeleken met de RT nu moest ik die echt de bocht doorwringen. Ook de evolutie naar DOHC is groter dan verwacht. Morgen nog wat kilometers maken, foto volgt!
 
Top, bedankt allemaal. @Alpenrijder suggesties?
Het zit comfort is een puur persoonlijke ervaring, afhankelijk van je bouw, je gewicht, je kleding, het klimaat en hoe de zetel bij dat alles aansluit.
Je komt er ook alleen maar achter door ten eerste de zit hoogte zo goed mogelijk in stellen, meerdere lange rit te maken onder verschillende omstandigheden en misschien nog wat experimenteren met de hoogte (standaard verstelling en eigen gemaakte aanpassing aan voor of achter zijde).
Mij bevallen de standaard buddies prima (R1150RT, R1200RT-DOHC en nu de R1200RT-LC).
Bij hele lange ritten heb ik eerder last van een stiknaadje in m'n kleding of volle blaas dan dat ik werkelijk denk last te hebben van de buddy.
Een andere buddy zit misschien beter, maar niemand kan je dat garanderen en in de glanzende verkoop folder zit alles beter.
Wunderlich biedt buddies aan voor EUR 750 of zoiets (nogal een prijzige gok), maar ik zou in geval van twijfel eerst bij Tijger Leathers langs gaan.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zijn de BMW zadels vervangen door zadels van Touratech, deze zijn een stuk harder en dat klinkt misschien niet comfortabel maar het zit veel beter en zadelpijn behoort bij mij tot het verleden :Y


2C796ED1-92B2-498B-9785-6F84E8A50B74.jpeg
 
Mooi spul! Ik denk dat ik eerst maar eens met een normale buddy en verlaagde voetsteunen ga experimenteren. Mocht het nodig zijn, dan komen de gegeven suggesties zeker van pas.
 
Ik heb mijn zadel van Wunderlich, als je jouw oude inruilt krijg je een flinke korting.

Weet niet meer precies wat het gekost heeft. Maar gebruik hem al 10jaar dus prima investering geweest.
 
Kwam toch hopelijk wel met het knopje omhoog?
Een ouderdoms kwaal kan het toch haast niet zijn :+
De intelligentie onthoud de laatste stand, had je de ruit niet zelf na het parkeren omlaag gedaan?
Ik had dat laatst ook: motor geparkeerd, contact aan, ruit helemaal omhoog om ook zo diep mogelijk de binnen kant schoon te maken en na die actie zelf de ruit weer helemaal omlaag gedaan.
Volgende dag kwam de ruit ook niet vanzelf omhoog omdat die aangeleerde intelligentie natuurlijk de laagste stand onthouden had.

Tja.... hoe zeg je zoiets nou netjes...

Kan er nix anders van maken dan...

Hij komt niet meer omhoog:$

Althans....

Niet vanzelf...

Ook niet als ik hem bij het parkeren vol omhoog had staan...

Ipv Viagra helpt gelukkig het knoppie dan weer wel. Eerdaags maar eens door de instelmenuutjes heen ploegen of ik iets kan vinden omtrent automatische erect vd ruit.
 
Ohhhh neee...en ja toch.
Vanmiddag langs de BMW Motorrad dealeRT, kopje koffie, praatje pot met één van de eigenaren en later met de andere eigenaar.
Nog een koffie (geen koekje erbij), zullen we eens een rekensommetje maken? Ja waarom niet, doe dan gelijk even de SCM keuring van het alarm.
Staat er toevallig een R1250RT buiten? Ja natuurlijk.
Ik had dat dus echt niet moeten doen ook al was het maar een halfuurtje.
Als de R1200RT-LC een soort liefelijk gezang heeft, dan heeft de R1250RT een gemoedelijk gebrom.
De R1200RT-LC heeft best veel pit, de R1250RT zet nog een tandje of wat bij (en eerlijk gewoon in de Road-stand uitgeprobeerd), waarschijnlijk ook wel het effect van de shift-cam.
Mevrouw de schakelassistente heeft blijkbaar nascholing gehad (wat nu komt had Jeroen ooit al genoemd): dit ding schakelt verdorie gewoon vanaf 1 omhoog en weer terug (waar de assistente van de R1200RT-LC het van 1 naar 2 en van 2 naar 3 niet erg enthousiast doet).
Nu zit ik dus met een inruilaanbieding en een R1250RT rijervaring thuis :$

Ik kan je geen zinnig advies geven anders dan:
  • Hill Start Control significant beter op de 1250
  • Gear Shift Assist significant beter op de 1250 (maar nog lang niet perfect).
  • Richtingaanwijzer “voelt” je hellingshoek (of had de 1200 LC dat ook al?)
  • Ondanks extra pit: koppel en vermogen, toch zuiniger dan de 1200 LC (maar het verschil in brandstofprijs vraagt wel heeeeeeel veel kilometers toeren voor je de inruilsom hebt “terug verdiend”
  • Belly pannetje wel op 1250, niet op 1200
  • Veringspul weet of je alleen rijdt of met zijn twee, wel of niet met bagage, regelt desgewenst verders alles automatisch af, bij mijn weten heeft de 1200 dat niet.
  • De 1250 kan optioneel de ambulance voor je bestellen als je op een relatief verlaten weg op een reatief gek tijdstip tegen ree if zwijn
Een R1200RT LC lijkt mij ook een erg gave fiets (van horen zeggen, ben zelf van DOHC naar het 1250 variabele kleppen geweld overgestapt, tussen stapje overgeslagen). Dus de hamvraag: zijn die (kleine) plusjes voor jou de inruilsom waard???

En na een paar onrustige nachten kom je daar vanzelf wel uit!

Sterkte!!
 
  • Leuk
Waarderingen: far
  • Gear Shift Assist significant beter op de 1250 (maar nog lang niet perfect).

Sterkte!!

Ik ben ook nog maar eens bij mijn mekanieker langs geweest voor het gevalletje " gear shift assist " omdat ik vond dat hij het niet al te goed deed ...
nouw , hij doet het wel goed hoor , mekanieker is op mijn motor gesprongen en heeft mij laten zien hoe het moet lol
en bij hem doet hij het dus wel goed , hoe snel je rijd heeft geen belang , hoeveel toeren je draait heeft geen belang , wat wel belang heeft is de stand
van het gashendel , er zou een" pos, pota " pppfff - metertje inzitten en als die bijvoorbeeld 75% van het gashendel bedraagt / moet hebben , kan je goed
schakelen , als je er onder zit schakelt hij dus niet .... we hebben weer wat bijgeleerd .... en ja , het ligt dus aan de piloot en niet aan het bakje lol ik ben er veel te " soft " mee :Y
 
Bollocks! De QS van de LC boxer werkt gewoon niet goed en is onvoorspelbaar; dan werkt ie af en toe goed, dan weer behoorlijk clunky met een portie transmissiegeweld. Moet wel zeggen dat er veel serieverschil zit tussen de ene en de andere.

Rij maar eens op een Triumph/KTM/Ducati/S1000XR, dan weet je hoe fijn een QS kan functioneren....

Maar ik stoor me er niet meer aan, geniet nu van mijn DCT O-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan